چرا قطب جنوب دارد سبز می‌شود؟

چرا قطب جنوب دارد سبز می‌شود؟

مساحت پوشیده‌شده از خزه‌ها و سایر گیاهان در شبه‌جزیرۀ جنوبگان افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی را در چهل سال گذشته نشان می‌دهد!

کد خبر : ۲۰۸۹۲۲
بازدید : ۸۲

فرادید| مناطق قطب جنوب با افزایش پوشش گیاهی در نتیجه‌ی گرم شدن سیاره به سرعت در حال سبز شدن هستند. در ۴۰ سال گذشته، مساحت پوشیده از سبزی (بیشتر خزه) در شمال شبه‌جزیره جنوبگان که بزرگترین شبه‌جزیرۀ قارۀ قطب جنوب است، بیش از ۱۰۰۰٪ افزایش یافته است. 

به گزارش فرادید، گرمایش جهانی بر کل سیاره ما اثر گذاشته، اما مناطق قطبی با سرعت بیشتری در حال گرم شدن هستند. دانشمندان دانشگاه اِکستِر و دانشگاه هرفوردشایر با همکاری «بررسی قطب جنوب بریتانیا»، از داده‌های ماهواره‌ای برای ارزیابی چگونگی تغییر چشم‌انداز شبه جزیره قطب جنوب به واسطه‌ی گرمایش زمین استفاده کردند. 

1

سال ۱۹۸۶، شبه‌جزیره تقریباً عاری از پوشش گیاهی بود (کمتر از یک کیلومتر مربع سبز بود)، اما سال ۲۰۲۱ (آخرین نقطه زمانی تحلیل‌شده در این مطالعه)، پوشش گیاهی ۱۲ کیلومتر مربع را پوشش داده بود. این افزایش تقریباً به اندازه ۲۰۰۰ زمین فوتبال است. این افزایش در پنج سال آخر مطالعه همچنان ادامه داشته و همزمان با دماسنج‌های سراسر جهان به رکوردهای بالا رسیده است. 

توماس رولاند، دانشمند محیط زیست در دانشگاه اِکستِر و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفته: «گیاهانی که در سراسر شبه‌جزیره پخش شدند، بیشتر خزه هستند. مناظر هنوز هم تقریباً به طور کامل تحت سلطه برف، یخ و سنگ است و تنها بخش کوچکی از آن را حیات گیاهی پوشانده است.» 

«اما همان بخش کوچک به‌طور چشمگیری رشد کرده و ثابت کرده حتی این بیابان وسیع و دورافتاده تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسانی قرار گرفته است.» 

مطالعه این محققان انگیزه‌بخش تحقیقات بیشتر برای درک دلیل رشد گیاهان در سراسر شبه‌جزیره در اثر تغییرات محیطی و آب و هوایی است. 

Untitled

با رشد خزه‌ها و تجزیه شدن آن‌ها، خاکی شکل می‌گیرد که گسترش گیاهان دیگر به قاره را آسان‌تر می‌کند. اُلی بارتلِت، جغرافیدان دانشگاه هرفوردشایر و از نویسندگان این مطالعه، گفته: «این اتفاق خطر ورود گونه‌های غیربومی و مهاجم را افزایش می‌دهد که احتمالاً توسط طبیعت‌گردها، دانشمندان یا سایر بازدیدکنندگان به این قاره وارد می‌شوند».

رولند افزود: «یافته‌های ما نگرانی‌های جدی از آینده‌ی زیست‌محیطی شبه‌جزیره قطب جنوب و در کل این قاره ایجاد کرده است. برای محافظت از قطب جنوب، باید این تغییرات را درک کنیم و دقیقاً بفهمیم چه چیزی سبب به وجود آمدن آن‌ها شده است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید