شعر عاشقانه امروز؛ یک عاشقانه‌ از جبران خلیل جبران

شعر عاشقانه امروز؛ یک عاشقانه‌ از جبران خلیل جبران

جبران خلیل جبران یکی از چهره‌های برجسته در زمینه شعر، داستان و نقاشی است که اصالت لبنانی دارد و در آمریکا زندگی می‌کرد.

کد خبر : ۱۳۷۳۱۰
بازدید : ۶۹

فرادید| جبران خلیل جبران، نویسنده، شاعر و نقاش لبنانی بود که در سال 1883 در شهر بشاری واقع در جنوب لبنان و در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمد. کودکی‌اش در منطقه‌ای سکونت داشت که امکان رفتن به مدرسه و تحصیل نداشت، بنابراین خواندن و نوشتن را از کشیشان کلیسا آموخت.

به گزارش فرادید، در سال 1891 پدرش به دلیل اختلاس و مشکلات مالی به زندان افتاد و بعد از این ماجرا او همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد، به این ترتیب جبران خلیل جبران برای اولین بار در سن 12 سالگی توانست در شهر بوستون به مدرسه برود. طولی نکشید که استعداد هنرش‌اش از طرف معلمان کشف شد و به این واسطه دنیای جدیدی پیش روی این شاعر هنرمند گشوده شد و شروع به کشیدن پرتره و تصویرسازی کتاب کرد.

جبران خلیل جبران در سال 1898 به بیروت برگشت و تحصیلات خود را در بیروت ادامه داد؛ سپس دوباره به آمریکا مهاجرت کرد و پس از آشنایی با افراد بانفوذ و هنرمند توانست آثار هنری خود را نمایش بدهد. مشهورترین کتاب‌ جبران خلیل جبران نیز کتاب «پیامبر و دیوانه» به زبان انگلیسی است.

او در سال 1911 به نیویورک رفت و تا آخر عمر در همین شهر سکونت داشت. جبران خلیل جبران سرانجام در سال 1931 و در سن 48 سالگی در اثر بیماری سیروز کبدی و سل از دنیا رفت. طبق وصیتش او را در صومعه‌ای در لبنان به نام صومعه «مار سرکیس» به خاک سپردند. در ادامه این مطلب با هم شعری زیبا و عاشقانه از جبران خلیل جبران را می‌خوانیم.

 

وحشتناک دوستت دارم

وحشتناک دوستت دارم

اگر هر بار که به تو فکر می‌کنم

گلی شکفته می‌شد

تمام بیابان‌ها آکنده می‌شدند از گل

می‌توانم نفس کشیدن را از یاد ببرم

اما اندیشیدن به تو را هرگز

عشق‌های بزرگ را نه می‌توان دید

و نه می‌توان لمس کرد

که تنها با قلب حس می‌شوند

عشق چیزی برای بخشیدن ندارد، الا خودش

عشق چیزی نمی‌پذیرد، الا از خودش

عشق نه فرمانده است و نه فرمان‌بر 

عشق برای عشق کافی‌ست

هر آن‌جا که عشق رفت برو...

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید