(تصاویر) ده «کلبه» برتر دنیا که در سال ۲۰۲۲ ساخته شدند

(تصاویر) ده «کلبه» برتر دنیا که در سال ۲۰۲۲ ساخته شدند

این کلبه‌های کوچک ثابت می‌کنند شگفتی‌های معماری می‌توانند در هر اندازه‌ای وجود داشته باشند. وبسایت معماری دزین این کلبه‌ها را دو سال قبل به عنوان بهترین کلبه‌های دنیا در سال 2022 معرفی کرده بود.

کد خبر : ۲۱۰۰۲۶
بازدید : ۱۱۶

فرادید| در این مطلب، ۱۰ کلبه برتر سال 2022 را به انتخاب نشریه معماری دزین معرفی می‌کنیم؛ از جمله سازه‌هایی که در دامنه‌های کوه، مشرف به دریاچه‌ها و در باغ‌های پشتی ساخته شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ این کلبه‌های کوچک ثابت می‌کنند شگفتی‌های معماری می‌توانند در هر اندازه‌ای وجود داشته باشند. 

۱. بَث‌هاوس، نروژ، از گروه معماری هانِگارد 

10

گروه معماری نروژی هاندِگارد (Handegård) این کابین کنار آب را برای یک مشتری ساخته که نزدیک ساحل زندگی می‌کند. این ساختار از قایق‌خانه‌های سنتی نروژی، به‌ویژه نمای بیرونی آن‌ها که معمولاً به رنگ قرمز روشن است، الهام گرفته است. قسمت شیشه‌دار نشیمن با پوشش دومی از جنس تخته‌های چوبی عمودی احاطه شده که هر کدام با زاویه ۴۵ درجه، حریم خصوصی فضای داخلی را حفظ می‌کند و همزمان به فضای داخلی نمای ساحل را می‌دهد. 

۲ بیواکو برِدی، ایتالیا، از BCW Collective

9

بیواکو برِدی که روی قطعه سنگی در ارتفاع ۲۵۲۸ متری از سطح دریا قرار دارد، اقامتگاهی با پوشش آلومینیومی در دره آئوستا در شمال غربی ایتالیا است. این سازه به عنوان یادبودی برای کلودیو برِدی، سیاستمدار محلی و کوهنوردی که سال ۲۰۱۷ طی یک سفر کوهستانی درگذشت، ساخته شد. این اقامتگاه یک فرم مستطیلی و یک پنجره بزرگ به سمت کوه‌هایی دارد که برِدی از آن‌ها بالا رفته بود. 

۳. کلبه روس، آلمان، از سیگورد لارسِن

8

معمار دانمارکی، سیگورد لارسِن، کلبه‌ای را برای استارت‌آپ مهمان‌نوازی روس (Raus) طراحی کرد که هدف آن کشاندن شهرنشینان از محیط شهری به یک خلوتگاه غوطه‌ور در طبیعت است. لارسن یک اقامتگاه غار مانند ایجاد کرده که می‌تواند میزبان حداکثر سه بزرگسال یا دو بزرگسال همراه دو کودک باشد. پنجره‌های مربعی بزرگ خانه نمای اطراف را قاب کردند. 

۴. ۳C۲C، شیلی، از تیم سیتیک

7

در این خانه در شیلی که استودیوی معماری تیم سیتیک (Team Citic) آن را ساخته، سه کلبه شیروانی‌دار با راهروهای شیشه‌ای به هم متصل شدند. حجم‌های مختلف عملکردهای خانه را تقسیم کردند، اولی شامل آشپزخانه و قسمت نشیمن، دومی اتاق‌خواب‌ها و سومی شامل مناطق مهمان می‌شود که می‌توانند برای حفظ حریم خصوصی کاملاً بسته شوند. 

۵. کلبه‌های پارک ملی گرامپیانز، استرالیا، از مَک‌گرِگور کاکسِل

6

مجموعه‌ای از کلبه‌های دورافتاده ساخت استودیوهای استرالیایی ناکسِن گیفِن و مَک‌گرِگور کاکسِل در امتداد مسیر گرامیپانز پیکس به طول ۱۶۰ کیلومتر در ویکتوریای استرالیا هستند. معماران می‌گویند: «برای تجلیل از چشم‌انداز و گنجاندن آن در طراحی، مجموعه‌ی حساب‌شده‌ای از مصالح طبیعی برای پناهگاه‌ها استفاده شد که جوابگوی طبیعت، رنگ‌ها و بافت‌های خاص هر اردوگاه است.» 

۶. کلبه لیپنو کنار دریاچه، جمهوری چک، از لِس آرچینوتیس

5

پوشش کاج اروپایی، نمای بیرونی کلبه‌ی کنار دریاچه لیپنو در جمهوری چک را پوشانده که استودیوی معماری فرانسوی لِس آرچینوتیس و استودیوی معماری محلی 3AE آن را طراحی کرده‌اند. طراحی کلبه با روکش چوبی از سازه‌ای الهام گرفته که زمانی در محوطه بوده است. این کلبه شکلی مینیمالیستی دارد که با پنجره‌های مربعی و دایره‌ای مشرف به دریاچه لیپنو تزئین شده و فضایی برای رفع خستگی از اسکی و پیاده‌روی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. 

۷. ارمیتاژ، ایتالیا، از Llabb

4

هرمیتاژ ساخت استودیوی معماری ایتالیاییLlabb، یک سازه چوبی ۱۲ متر مربعی مشرف به دره تربیا است و از کلبه‌های اسکاندیناوی و چایخانه‌های ژاپنی الهام گرفته است. این کلبه‌ی خارج ییلاقی روی چهار تکیه‌گاه از جنس چوب و فولاد ساخته شده و طراحی مادولار آن از تخته چندلای دریایی Okoume ساخته شده است. 

۸. کلبه کلایمِر، انگلستان، از استودیوی طراحیAR 

3

کلبه کلایمِر که با استفاده از چهار داربست فریم A ساخته شده، یک سازه چوبی در باغ یک خانه وینچستری است که استودیوی طراحی AR آن را به عنوان استراحتگاهی در محیط جنگلی طراحی کرده است. این کابین را یک تراس زاویه‌دار و هندسی که تقلیدی از شکل ساختار اصلی است، احاطه کرده است. استودیوی طراحی AR برای ساخت این کلبه از مصالح طبیعی ارتقاءیافته و محلی استفاده کرده است. 

۹. کلبه مارامارا، استرالیا، از معماران لئوپولد بانچینی

2

این کلبه که همنام نهری است که روی آن قرار دارد، یک کلبه چوبی در نیو ساوث ولز، استرالیا است که گروه معماران سوئیسی لئوپولد بانچینی آن را طراحی کردند. طراحی کلبه از تاریخ منطقه الهام گرفته و تیرهای تلگراف چوبی و یک اسکله قدیمی را برای مبلمان و عناصر ساختاری تغییر کاربردی داده است. نمای بیرونی کلبه با پانل‌های سیمانی فیبری مقاوم در برابر آتش پوشیده شده است. 

۱۰. کلبه فایند سَنکچوئِری، ایالات متحده، از چارلی هاموند

1

محوطه‌ای در بیگ بِر، کالیفرنیا میزبان ۴۰ کلبه برای پیاده روی و کوهنوردی خواهد بود. این پروژه زائیده‌ی فکر چارلی هاموند، کارآفرین لس‌آنجلسی است که با همکاری شرکت آمریکایی Narrative Design Studio این کلبه را ساخته است. این کلبه‌ی لوکس محیطی بی‌نظیر برای کار از راه دور یا سپری کردن اوقات فراغت است و به مهمانان اجازه می‌دهد همزمان با حفظ ارتباط با دنیای مدرن، خودشان را در طبیعت غوطه‌ور کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید