چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟

چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟

سفر کردن و جا به جایی با وسایل نقلیه عمومی برای افرادی که از نظر جسمی شرایط خاصی دارند یک دغدغه جدی به حساب می‌آید اما خوشبختانه این روزها با وجود خدمات ویلچر هواپیما سفر برای این دسته از مسافران آسانتر از همیشه شده است. در این مطلب قصد داریم درباره این خدمات ویژه اطلاعات بیشتری به شما بدهیم و به سوالاتی از قبیل این که چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟ و یا چطور می‌توان این خدمات را گرفت پاسخ دهیم.

کد خبر : ۱۸۹۲۷۵
بازدید : ۲۱

سفر کردن و جا به جایی با وسایل نقلیه عمومی برای افرادی که از نظر جسمی شرایط خاصی دارند یک دغدغه جدی به حساب می‌آید اما خوشبختانه این روزها با وجود خدمات ویلچر هواپیما سفر برای این دسته از مسافران آسانتر از همیشه شده است. در این مطلب قصد داریم درباره این خدمات ویژه اطلاعات بیشتری به شما بدهیم و به سوالاتی از قبیل این که چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟ و یا چطور می‌توان این خدمات را گرفت پاسخ دهیم.

خدمات ویلچر هواپیما

خدمات ویلچر هواپیما یا همان سرویس ویلچر تنها به ارائه صندلی چرخ‌دار به مسافران محدود نمی‌شود؛ بلکه شامل همراهی مسافران در فرایندهای پرواز از زمان ورود به فرودگاه مبدأ تا مقصد است. در واقع این خدمات به مسافران این امکان را می‌دهد تا یک فرد کمکی یا همراه را در اختیار داشته باشند تا در حین تردد در فرودگاه به‌راحتی به بخش کنترل بلیط برسند و مراحل عبور از گیت‌های بازرسی را به آسانی سپری کنند، همچنین در پایین یا بالا آمدن از پله‌های هواپیما مشکلی نداشته باشند.

در حین پرواز هم مهمانداران از طریق کدهای مخصوصی که در بلیط پرواز درج شده است (کد ssr) از وضعیت مسافر با خبر می‌شوند و حداکثر تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب برای او بکار می‌گیرند.

چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟

خدمات ویلچر هواپیما تنها به گروه خاصی از مسافران ارائه می‌شود که بدون صندلی ویلچر قادر به حرکت کردن و یا تردد آسان نیستند. این گروه از مسافران شامل افرادی هستند که در چند هفته قبل از پرواز عمل جراحی انجام داده‌اند و گواهی پزشکی دارند. مسافرانی که دارای نابینایی، نقص عضو مادرزادی، مشکلات حرکتی، شکستگی اعضای بدن هستند و همچنین افراد کهن‌سال مانند سالمندان در رده سنی ۷۵ سال قرار دارند جزو افراد کم توان محسوب می‌شوند و می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند.

شرایط و قوانین استفاده از خدمات ویلچر هواپیما

استفاده از خدمات ویلچری در هواپیما به نوع بلیط اعمم از بلیط سیستمی یا بلیط چارتر ارتباطی ندارد و به شرطی که متقاضیان در زمان خرید بلیط هواپیما درخواست خود برای دریافت سرویس ویلچر هواپیما را درج کنند می‌توانند از آن بهرمند شوند. البته به شرطی که این خدمات جزو خدمات ایرلاین انتخابی مسافران باشد.

اغلب ایرلاین‌ها برای ارائه این خدمات به مسافران تعرفه جداگانه‌ای مشخص کرده‌اند و مسافران باید علاوه بر هزینه بلیط هواپیما مبلغی بابت این سرویس پرداخت کنند. این هزینه صرفاً بابت مخارج تأمین صندلی چرخ‌دار نیست؛ بلکه هزینه استفاده از ابزارآلاتی نظیر بالابرها و به‌کارگیری متصدیان کمکی است. با این وجود برخی ایرلاین‌های مشهور نظیر قطر ایرویز خدمات ویلچر هواپیما را به‌صورت رایگان در اختیار مسافرانشان قرار می‌دهند تا به عنوان یک مزیت رقابتی از آن بهرمند شوند.

لازم به ذکر است متقاضیان خدمات ویلچر در پرواز لازم است دست کم ۴۸ ساعت پیش از شروع پرواز اقدام به خرید بلیط و ثبت درخواست سرویس کمکی و ویلچر کنند؛ زیرا ارائه این خدمات به مسافران توسط ایرلاین و در فرودگاه نیاز به هماهنگی و تدارک تجهیزاتی است که نیاز به زمان دارد.

101

ایرلاین‌هایی که خدمات ویلچر به مسافران ارائه می‌دهند

مهم‌ترین نکته برای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما انتخاب ایرلاینی است که این خدمات را به مسافران ارائه دهد. ایرلاین‌های محدودی این خدمات را به مسافران عرضه می‌کنند؛ اما در این سال‌ها به تعداد آنها اضافه شده است. از میان ایرلاین‌های داخلی که خدمات ویلچر هواپیما را ارائه می‌دهند می‌توان به هواپیمایی ماهان، سپهران، ایران ایر، آسمان، ایران ایر تور و قشم ایر اشاره کرد. از میان ایرلاین‌های خارجی می‌توان به ترکیش ایرلاین، لوفتهانزا و هواپیمایی امارات اشاره کرد.

به‌طورکلی ایرلاین‌هایی سرویس ویلچر به مسافران ارائه می‌دهند که اغلب در ناوگان هواپیمایی خود هواپیماهایی با بدنه بزرگ و ظرفیت ۱۰۰ مسافر را دارند؛ زیرا فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از تجهیزات لازم برای افراد توانخواه و معلولان برای آنها بهتر فراهم است.

شرایط حمل ویلچر شخصی در هواپیما

مسافرانی که تمایل دارند تا ویلچر شخصی خود را به هواپیما ببرند لازم است در نظر داشته باشند که ابعاد و وزن ویلچر برای حمل به هواپیما بسیار مهم است و به همین دلیل در بسیاری از ایرلاین‌ها مسافران در زمان پذیرش ملزم به تحویل ویلچر خود به متصدیان و استفاده زا ویلچر مشخصی که ایرلاین معین کرده است هستند.

در این موارد ویلچر مسافر بسته‌بندی می‌شود و به قسمت بارهای هواپیما ارسال می‌شود. با این وجود برخی از ایرلاین‌ها نیز بر حسب قوانین خدمات ویلچر اجازه حمل صندلی چرخ‌دار شخصی را به مسافران می‌دهند. اما لازم است توجه داشته باشید که بیشتر موارد ویلچرهای الکترونیکی به سبب وزن و ابعادشان کمی دردسرساز هستند.

نکات مهم برای متقاضیان سرویس ویلچر هواپیما

اگر جزو مسافران توانخواه هستید و یا به دلایل مختلف از جمله سانحه رانندگی یا عمل جراحی قصد دارید با ویلچر سفر کنید این نکات را در نظر داشته باشید:

همیشه قبل از خرید بلیط هواپیما به شرایط فرودگاه و قوانین ایرلاین برای ارائه خدمات ویلچر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این خدمات توسط ایرلاین ارائه می‌شود و فرودگاه مبدأ و مقصد پرواز تجهیزات و امکانات خوبی برای ارائه این خدمات دارد.

ممکن است در برخی از فرودگاه‌ها برای ارائه خدمات به مسافرانی که درخواست ویلچر و همراه را دارند تعرفه جداگانه‌ای مشخص شده باشد که مسافران باید آن را جداگانه پرداخت کنند.

اگر پرواز شما از نوع ترانزیت است توجه داشته باشید که متصدیان خدمات ویلچر هواپیما صرفاً در فرایند ورود و خروج در فرودگاه‌های مبدأ و مقصد به شما خدمات‌رسانی می‌کنند و به ناچار توقف میان مسیر را برای در هواپیما بگذرانید.

بهتر است برای میان‌وعده‌ها و خوراکی‌های بین مسیر برنامه خاصی ترتیب ببینید تا در صورتی که پرواز با تأخیر انجام شد و یا در پروازهای توقف دار بتوانید بدون نیاز برای تردد به بخش‌های مختلف فرودگاه جهت تهیه اغذیه در مکان معینی حضور داشته باشید.

همیشه در نظر داشته باشید در زمان‌های پیک سفر به دلیل شلوغی فضای فرودگاه ممکن است خدمات ویلچر با کمی تأخیر به مسافر ارائه شود؛ بنابراین بهتر است همیشه زودتر از زمان مشخص شده در فرودگاه باشید و البته در کنار آن صبور باشید تا فرایند همراهی متصدیان به‌آسانی انجام شود.

سعی کنید بلیط هواپیما را زودتر خریداری کنید و درخواست سرویس ویلچر را چند روز قبل‌تر ثبت کنید. بعلاوه

بهتر است با چند ساعت قبل از پرواز در این خصوص با فرودگاه تماس بگیرید.

توصیه می‌کنیم خجالت را بگذارید و درباره وضعیت جسمانی که دارید با فرد کمکی صحبت کنید و در صورت نیاز به کمک از او درخواست کنید.

در صورتی که ساک دستی برای حمل به هواپیما همراهتان هست معمولاً متصدیان در حمل آن کمک می‌کنند.

کلام آخر

اگر دچار سانحه رانندگی شده‌اید و یا به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید لازم نیست نگران شرایط سفرتان به شیوه هوایی باشید؛ زیرا با وجود خدمات ویلچر هواپیما دیگر محدودیت برای سفر ندارید. در این مطلب ضمن معرفی این خدمات و چگونگی برخورداری از این خدمات در زمان خرید بلیط هواپیما به سؤالات رایجی که بیشتر مسافران درباره این خدمات ویژه دارند از جمله این که چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند پاسخ دادیم. در نهایت نکات مهمی که متقاضیان این خدمات لازم است در نظر داشته باشند را مرور کردیم که امیدواریم با کمک آنها تجربه خوبی از پروازتان داشته باشید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید