شش گنج عظیم غرق شده که همچنان کشف نشده‌ند!

شش گنج عظیم غرق شده که همچنان کشف نشده‌ند!

در این مطلب با شش مورد از مهم‌ترین گنج‌های غرق‌شده‌ای که در انتظار اکتشاف هستند، آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۳۵۸۶۰
بازدید : ۷۳۶۰

فرادید| این روزها گنجینه‌های زیادی وجود ندارد که مکانشان روی نقشه با صلیب قرمز مشخص شده باشد، با این حال چندین گنجینه‌ی گمشده وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. از میان همه مکان‌ها، احتمالاً اقیانوس‌ها و دریاها بزرگترین گنجینه‌ها را در خود جای داده‌اند. 

به گزارش فرادید، سازمان ملل تخمین زده است که دست‌کم سه میلیون کشتی غرق‌شده در کف اقیانوس‌ها وجود دارد. برخی از آن کشتی‌های غرق‌شده ممکن است دارای اهمیت تاریخی زیادی باشند، حتی شاید درون آن‌ها گنجینه‌های پولی باشد. 

در این مطلب با شش مورد از مهم‌ترین گنج‌های غرق‌شده‌ای که در انتظار اکتشاف هستند، آشنا می‌شوید. 

1. فلور د لا مار

Flor de la Mar 1

گفته می‌شود این کشتی غنی‌ترین کشتی گمشده در دریا است؛ یک کشتی پرتغالی قرن شانزدهمی، از بهترین کشتی‌های زمان خود که در سراسر اقیانوس هند از آن استفاده میشد. با گذشت سال‌ها، قابلیت سفر دریایی آن افول کرد و قبل از انجام تعمیرات، برای کمک به فتح مالاکا (مالزی امروزی) توسط پرتغالی‌ها فراخوانده شد. 

سال ۱۵۱۱ پس از بازگشت از این مبارزه، فلور د لا مار در طوفان سواحل سوماترا غرق شد. گفته می‌شود این کشتی مملو از ثروتی معادل بیش از ۲ میلیارد دلار  است. شکارچیان گنج برای یافتن لاشه‌ی این کشتی میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند، اما تاکنون همه تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه بوده است. 

2. مِرچَنت رویال 

The Merchant Royal 2

مِرچَنت رویال که به «الدورادوی دریاها» معروف است، یک گالیون انگلیسی ۷۰۰ تنی بود که اوایل قرن هفدهم ساخته شد. کشتی با کاپیتان جان لیمبری، در راه بازگشت از تجارت با مستعمرات در دنیای جدید بود که برای تعمیرات ضروری در کادیز اسپانیا توقف کرد. زمانی که لیمبری آنجا بود، فرصت یافت درآمد بیشتری کسب کند و با مقامات اسپانیایی بر سر انتقال گنج جهت پرداخت به ۳۰۰۰۰ سربازی که در شهر آنتورپ بلژیک مستقر بودند، به توافق رسید. 

آن زمان گمان می‌رفت مرچنت رویال حامل ۱۰۰۰۰۰ پوند طلا و به همان اندازه جواهرات است. برآوردها بسیار متفاوت است و این گنج در شرایط پولی امروز ارزشی معادل چند صد میلیون پوند تا بیش از یک میلیارد دارد. در طول سفر، آب به مرچنت رویال سنگین نفوذ کرد و کشتی رفته رفته پر از آب شد و در نهایت، در ۲۳ سپتامبر ۱۶۴۱، حدود ۳۰ مایلی سواحل کورنیش غرق شد. سال ۲۰۱۹ ماهیگیران لنگر کشتی را پیدا کردند، به جز آن هیچ نشانی از بقیه کشتی و گنج آن پیدا نشده است.

3. سانتا ماریا

Santa Maria 1

وقتی کاوشگر ایتالیایی کریستف کلمب سال ۱۴۹۲ عازم نخستین سفر خود به قاره آمریکا شد، ناوگانی متشکل از سه کشتی به نام‌های نینا، پینتا و سانتا ماریا را با خود برد. سانتا ماریا بزرگترینِ این کشتی‌ها و حامل کریستف کلمب در زمان غرق شدن بود. 

داستان از این قرار است که در بازگشت از جهان نو (نیمکره غربی زمین) در شب کریسمس ۱۴۹۲، ملوانِ مسئول هدایت قایق تصمیم گرفت چرت بزند. او برخلاف مقررات، پادوی کشتی را جای خودش گذاشت و همانطور که می‌شد پیش‌بینی کرد، کشتی در نزدیکی هائیتی امروزی به گل نشست. خدمه کشتی پس از برداشتن اشیاء قیمتی، آن رها کردند و روز بعد کشتی غرق شد. 

اگرچه مکان دقیق غرق شدن سانتا ماریا تا به امروز یک راز باقی مانده است، اما به دلیل اهمیت تاریخی بسیار زیادی که دارد جلوی کنجکاوی شکارچیان گنج را نگرفته است. 

4. ناوگان گنج ۱۷۱۵

IMG_4693-2

تابستان سال ۱۷۱۵، یازده کشتی اسپانیایی مملو از گنج از قاره آمریکا (از هاوانا، کوبا) به سمت خانه عازم سفر شدند. آن‌ها در مواجهه با طوفان‌های سواحل فلوریدا با شکست مواجه شدند. هر یازده کشتی غرق شدند و بیش از ۱۰۰۰ نفر در دریا جان باختند. کشتی‌های دیگر، از جمله کشتی‌های دزدان دریایی، پس از این اتفاق، به این کشتی‌ها هجوم آوردند تا گنجینه‌ی آن‌ها را غارت کنند. تا به امروز، ناوگان ۱۷۱۵ گنجینه‌ای دست‌نخورده باقی مانده است، چون غواصان همچنان پس از ۳۰۰ سال در حال کشف طلا و نقره از لاشه‌های این کشتی‌ها هستند. حتی گفته می‌شود تکه‌هایی از این گنجینه هر از گاهی در سواحل فلوریدا پیدا می‌شود. 

5. آراِم‌اِس ریپابلیک 

RMS Republic

آراِم‌اِس ریپابلیک یک کشتی اقیانوس‌پیمای بخار بود که سال ۱۹۰۳ در بلفاست ساخته شده بود. مالکیت و اداره‌ی این کشتی با خطوط کشتیرانی وایت استار بود که کشتی معروف تایتانیک (غرق شده در سال ۱۹۱۲) هم از کشتی‌های متعلق به این کمپانی بود. سه سال پیش از آن اتفاق مصیبت‌بار، آراِم‌اِس ریپابلیک پس از تصادم با قایق دیگری در اثر مه‌گرفتگی، در جزیره نانتاکت، ماساچوست غرق شد. شش نفر جان باختند اما حدود ۱۵۰۰ نفر پیش از غرق شدن کامل کشتی، نجات یافتند. 

گفته می‌شود آراِم‌اِس ریپابلیک که به خاطر شمار ثروتمندان آمریکایی که با آن سفر می‌کردند «کشتی میلیونرها» خوانده میشد، هنگام غرق شدن حامل سکه‌های طلای آمریکایی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار بود. شایعات زیادی هم وجود داشت مبنی بر اینکه این کشتی حامل سکه‌های دیگری به ارزش ۳ میلیون دلار بوده است. اگر این گنجینه وجود داشته باشد، شاید ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار امروزی باشد. 

لاشه این کشتی سال ۱۹۸۱ کشف شد اما هیچ گنجی همراه آن یافت نشد. با این حال، بسیاری هنوز بر این باورند که گنجینه‌های این کشتی هنوز مدفون، دست نخورده و در انتظار کشف شدن هستند. 

6. سینکو شاگاس

Cinco chagas

کشتی اقیانوس‌پیمای پرتغالی معروف به سینکو شاگاس در جریان نبرد در جزیره فایال در جنگ انگلیس -اسپانیا در سال ۱۵۹۴ غرق شد. جزیره فایال جزیره‌ای از جزایر آزور در اقیانوس اطلس است که متعلق به پرتغال است. پس از غرق شدن سینکو شاگاس، شایعه شد که ۲۰۰۰ تن گنج، از جمله ۲۲ صندوق پر از الماس، یاقوت و مروارید در این کشتی بوده است. 

این گنجینه با برآوردهای امروزی که ارزش محموله‌ی آن را بیش از یک میلیارد دلار تخمین می‌زنند، گنجینه بسیار باارزشی است. اگرچه شکارچیان گنج برای یافتن آن تلاش زیادی کرده‌اند، اما لاشه آن را پیدا نکردند. شاید دلیل عدم‌موفقیت آن‌ها، عمقی باشد که کشتی اکنون در آن از دید پنهان شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید