کشف تنقلاتی که تماشاچیانِ نبرد گلادیاتورها می‌خوردند!

کشف تنقلاتی که تماشاچیانِ نبرد گلادیاتورها می‌خوردند!

حفاری سیستم‌های فاضلابِ ورزشگاه کلوسیوم منجر به کشف مجموعه‌ای از میان‌وعده‌های تماشاچیان روم باستان شده است.

کد خبر : ۱۱۴۱۶۲
بازدید : ۱۳۴۵۷

فرادید | آنطور که پیداست، تماشای نبرد گلادیاتور‌ها تا سرحد مرگ منجر به گرسنگی تماشاچان می‌شده و بهترین میان‌وعده برای چنین صحنه‌های تماشایی و نفس‌گیری زیتون، میوه و آجیل بوده است. در حفاری انجام‌شده، هلو، انجیر، انگور، شاه‌توت، تخم گیلاس و استخوان‌های خرس و گربه‌های بزرگ هم کشف شد که شاید در نبرد‌ها یا مسابقات شکار حضور داشتند. کلوسیوم در رم ایتالیا یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های دورۀ رومی است؛ یک آمفی‌تئاترِ بیضی‌شکل غول‌پیکر که می‌تواند به طور میانگین ۶۵۰۰۰ تماشاچی را در خود جای دهد.

به گزارش فرادید ، روز پنج‌شنبه، آلفونسیا روسوُ ، سرپرست پارک باستان‌شناسی کلوسیوم در خانه‌ی سنا واقع در شهر باستانی روم، یافته‌های تازه‌ی باستان‌شناسان را معرفی کرد. به گفته‌ی آلفونسیا، بقایایی مانند این‌ها بازتابی از تجربه و عادات مردم روم باستان است. مطالعات اخیر باستان‌شناسان در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ آغاز شد و شامل بررسی حدود ۷۰ متر شبکه فاضلاب در زیر کلوسیوم میشد که همچنان یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی ایتالیا است. هدف این مطالعه یادگیری بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد سیستم‌های فاضلاب و هیدرولیک باستانیِ زیر آمفی‌تئاتر فلاویان بود.

کشف میان‌وعده‌های تماشاچیان دوران روم در ورزشگاه بزرگ کلوسیم

در این حفاری‌ها، مصنوعاتی از قبیل تعداد زیادی پول خرد نیز کشف شد: ۵۳ سکه برنز از اواخر دوره‌ی شاهنشاهی و یک سکه‌ی اوریچالکومِ نادر متعلق به ۱۷۱-۱۷۰ پس از میلاد به نشانه‌ی دهمین سالگرد جلوس مارکوس آرِلیوس به تخت سلطنت. تاسِ بازی استخوان، یک سنجاقِ استخوانی و اجزای لباس هم میان اقلام شخصی یافت‌شده وجود داشت (میخ کفش، چرم، گل میخ).


ساخت و ساز کلوسیوم در دوران سلطنت امپراتور وسپاسیان (۷۹-۶۹ پس از میلاد) آغاز شد و توسط پسر و جانشین او، تیتوس در ۸۰ پس از میلاد به اتمام رسید. پس از سقوط امپراتوری روم، کلوسیوم به حال خود رها شد. در اواخر قرن ششم پس از میلاد، یک کلیسای کوچک درون ساختار آمفی‌تئاتر ساخته و بعد‌ها به یک گورستان تبدیل شد. این بنای یادبود در قرون بعدی دستخوش تغییر و تحولاتی شد از جمله: تبدیل شدن به مجتمع مسکونی و خرید، سنگری برای محافظت از ورودی‌های کاخ لاتران و اقامتگاه پاپ اعظم و مخفیگاهی برای راهزنان پس از افول جمعیت روم در اواسط قرن چهاردهم.

منبع: arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید