محمدعلی سپانلو درگذشت

کد خبر : ۹۵۶
بازدید : ۲۰۱۱

فرادید | محمدعلی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم قدیمی، از اعضای کانون نویسندگان ایران شامگاه دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

محمدعلی سپانلو در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود.

سپانلو از جمله شاعران ایرانی به‌شمار می‌رود که زبان مستقلی در شعر دارند. او در طول فعالیت ادبی خود به زوایا و شکل‌های تازه و نو در شعر معاصر دست پیدا کرد. سپانلو در قالب شعر سپید اشعار خود را می‌سرود و به فرم و جلوه‌های صوری کلام توجه داشت.

او بر شعر کلاسیک فارسی به‌خوبی مسلط بود و در ساختن ترکیبات و توصیف‌های نو و بی‌بدیل توانایی داشت.

بیش از ۵۰ جلد کتاب از او در زمینه‌های شعر، داستان و تحقیق، به صورت تألیف و یا ترجمه، منتشر شده است.

«رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه‌ «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان»، شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش» - شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر - از دیگر آثار منتشرشده‌ او هستند.

بسیاری از آثار محمدعلی سپانلو به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی، عربی و سوئدی ترجمه شده‌‌اند.

سپانلو نشان شوالیه نخل آکادمی فرانسه را که بزرگ‌ترین نشان فرهنگی این کشور محسوب می‌شود و همچنین جایزه ماکس ژاکوب فرانسه را نیز دریافت کرده بود.

او در چند فیلم ایرانی از جمله «آرامش در حضور دیگران» (۱۳۵۱) به کارگردانی ناصر تقوایی و «رخساره» (۱۳۸۰) ساخته امیر قویدل نیز ایفای نقش کرده بود.

محمدعلی سپانلو در کانون نویسندگان ایران نیز به‌طور مستمر فعالیت نمود.

او در سال ۱۳۴۴ با پرتو نوری‌علا، شاعر و نویسنده ازدواج کرد که این ازدواج تا سال ۱۳۶۴ دوام آورد. دختر او، شهرزاد سپانلو خواننده موسیقی پاپ و پسرش، سندباد سپانلو حاصل این ازدواج هستند.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید