دختران پناهجو در بیروت زیر تیغ خشونت جنسی

دختران پناهجو در بیروت زیر تیغ خشونت جنسی

دختران گفتند که بار‌ها توسط مردان و پسران تعقیب شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، و تعداد زیادی گفتند که نگرانند مورد تجاوز قرار بگیرند یا رباییده شوند.

کد خبر : ۷۰۸۳۸
بازدید : ۱۷۹۵۹
خشونت جنسی دختران پناهجو در بیروت را تهدید می‌کند
فرادید | به گزارش یک سازمان توسعه‌ای و بشری با عنوان International Plan بیش از نیمی از دختران پناهجو که در بیروت زندگی می‌کنند، گزارش داده‌اند که دختران همسن و سالشان به صورت مکرر به تجاوز آزار و اذیت جنسی تهدید شده اند.

یک تحقیق که با مشارکت ۴۰۰ دختر بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سال انجام شد، نشان داد که این دختران بار‌ها در بیروت، پایتخت لبنان، تهدید به آزار جنسی شده‌اند.

نزدیک به ۷۰ درصد این دختران گزارش دادند که گشت و گذار در سطح شهر در طی روز و وقتی تنها هستند به آن‌ها احساس نا‌امنی می‌دهد. نزدیک به ۹۰ درصد نیز گفتند که شب‌ها احساس امنیت ندارند.

دختران گفتند که بار‌ها توسط مردان و پسران تعقیب شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، و تعداد زیادی گفتند که نگرانند مورد تجاوز قرار بگیرند یا ربوده شوند.

یک دختری ۱۸ ساله اهل سوریه که در حومه بیروت زندگی می‌کند به محققان گفت: «ما می‌ترسیم تنها بیرون برویم. مردان همیشه مست و حتی آن‌ها که مست نیستند، ما را آزار می‌دهند.»

حدود ۱۰ درصد از دختران در این سنین متاهل بودند. یک دختر ۱۳ ساله سوری به محققان گفته است: «پدر و مادر‌ها برخی از دختران را مجبور می‌کنند مدرسه را ترک و ازدواج کنند.»

این گزارش به مناسبت روز جهانی پناهجو که مصادف با ۲۰ ژوئن است، تهیه شده و هدف از آن درخواست از دولت‌ها و سازمان ملل و جوامع مدنی لبنان برای انجام اقداماتی در جهت بهبود وضعیت دختران پناهجوست.

کولین لی، مدیر این سازمان در بخش خاورمیانه گفت: «در زمان بحران‌های بشری، صدای دختران نوجوان کمتر شنیده می‌شود و این بی‌توجهی وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند.»

«ازدواج کودکان در بیروت رو به افزایش است؛ به این دلیل که والدین از ناامنی دخترانشان وحشت دارند. به خاطر عدم امنیت، فقط تعداد اندکی از دختران قادرند به مدرسه بروند و تعداد زیادی از دختران به دلیل این محدودیت‌ها که از سوی والدین اعمال می‌شود، احساس انزوای شدید دارند.»

لبنان بزرگترین سرانه تعداد پناهندگان در جهان را دارد؛ که شامل سرازیر شدن ۱.۵ میلیون از سوریه - به دنبال جنگ داخلی- و همینطور از فلسطین از سال ۱۹۴۸ است.

کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آوریل ۲۰۱۹ اعلام کرد، ۱۱ درصد از کل جمعیت پناهجویان جهان، که رقمی معادل ۲۳۹۰۰۵ نفر است، ساکن بیروت هستند.

بر اساس همین گزارش، علی‌رغم فضای منفی‌ای که وجود دارد، بسیاری از دختران همچنان امیدوار و خوش‌بین هستند.

لی گفت: «اهمیتی که این دختران برای تحصیلات قائل هستند، بسیار واضح است. بسیاری از دختران می‌گویند که می‌خواهند وکیل، پزشک و مهندس شوند.»

«اما تاثیرگذارتر این است که این دختران نه تنها فکر می‌کنند تحصیلات به صورت مستقیم به نفع خودشان است؛ بلکه تصور می‌کنند با تحصیلات بیشتر می‌توانند به جامعه خود نیز منفعت بیشتری برسانند.»

با‌این‌وجود، آمار حضور در مدرسه در بین دختران ۱۴ سال و بالاتر، کاهش یافته است.

حدود ۸۰ درصد از دختران ۱۰ تا ۱۴ سال به طور منظم در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، این رقم برای دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال به ۳۹ درصد کاهش پیدا می‌کند.

منبع: الجزیره
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
  • امیر ارسالی در

    نتایج جنگهاوآوارگیها همه گریبان طبقات پایین جامعه رامیگیرداینهازائیده سیاست وخودکامگی سلاطین قدرتهااست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید