زندگی ایرانی در فضای مجازی
پس از اینستاگرام، واتسآپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳درصد، وبلاگ و فیسبوک ۸ درصد، پیامرسان سروش ۵ درصد، پیامرسانهای ایتا، بله، گپ ۳درصد، آیگپ ۲ درصد و سیگنال یک درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف نقشآفرینی کردهاند.
گزارش مرکز آمار ایران از سهم فضای مجازی در زندگی ایرانیها حاوی سه نکته است. نخست اینکه میزان عضویت در شبکههای اجتماعی از میزان ۵۳درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۵درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
مورد دوم اینکه متوسط حضور روزانه در شبکههای اجتماعی در حدود ۳۰دقیقه در بازه زمانی مذکور افزایش داشته و به رقم یکساعت و ۳۲دقیقه در روز رسیده است. در نهایت اینکه واتساپ و اینستاگرام به ۲ گزینه اصلی فعالیت در شبکههای مجازی برای کاربران ایرانی در سال گذشته تبدیل شدهاند.
بررسی آمارهای رسمی حاوی چند نکته مهم است. نخست اینکه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بودهاند که این میزان در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد بوده است.در نهایت اینکه فضای مجازی با تغییر سبک کسبوکار باعث شده است تا تجارت الکترونیک بتواند در چهار سال گذشته با رشد ۸/ ۶ برابری روبهرو شود، به نحوی که ۸/ ۱۹ درصد کاربران از طریق رسانههای اجتماعی کسب درآمد میکنند.
افزایش ۱۲ واحد درصدی استفاده از فضای مجازی
این آمارگیری در سال ۱۳۹۹ برای افراد ۱۵ ساله و بیشتر به گونهای طراحی شده که نتایج به تفکیک تمام استانها قابل ارائه است. در این آمارگیری، از دادههای ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و نیز ۱۸ هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی استفاده شده است.
نتایج بررسیهای رسمی در مورد شبکههای اجتماعی نشان میدهد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بودهاند. این میزان در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر، میزان عضویت در شبکههای اجتماعی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۲ درصد از سال ۱۳۹۶ بیشتر بوده است.
مورد دیگر اینکه استانهای البرز (۱/ ۷۷ درصد)، بوشهر (۶/ ۷۵ درصد) و تهران (۷۵ درصد)، بیشترین میزان عضویت و استانهای گلستان (۵/ ۵۱ درصد)، خراسانجنوبی (۷/ ۴۸ درصد) و سیستانوبلوچستان (۷/ ۴۲ درصد) کمترین میزان عضویت در شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص دادهاند.
آنالیز استانی فضای مجازی
علاوه بر این، استانهای هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه و یکثانیه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه، بیشترین و استانهای خراسانشمالی با ۶۵دقیقه و ۵۱ ثانیه، سیستانوبلوچستان با ۵۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه و خراسانجنوبی با ۴۸ دقیقه و ۵۶ثانیه، کمترین متوسط زمان حضور روزانه را در شبکههای اجتماعی داشتهاند.
افزون بر این، بنا بر آمارهای رسمی، میزان عضویت افراد در شبکههای اجتماعی در سال ۱۳۹۶ برای واتسآپ معادل ۲۴ درصد و برای اینستاگرام به میزان ۱/ ۴۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۹ میزان استفاده از واتسآپ ۵/ ۶۴ واحد درصد و برای اینستاگرام نیز معادل ۹/ ۲۴ واحد درصد رشد داشته است.
پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی در ایران و جهان
میزان استفاده از این پلتفرم فضای مجازی برابر ۴۹ میلیون نفر است. در سالهای گذشته و قبل از اعمال فیلتراسیون، این میزان بالاتر هم بود.
همچنین درصد افرادی که گفتهاند از هیچکدام از رسانههای اجتماعی (داخلی و خارجی) استفاده نمیکنند، در بین سنین ۵۰سال و بالاتر (معادل ۳۴ درصد) بیشتر از دیگر گروههای سنی است. این میزان در بین افراد ۱۸ تا ۲۹ سال برابر ۵/ ۲۱درصد و در بین افراد ۳۰ تا ۴۹ سال معادل ۲۶ درصد است.
نگرانی از فاششدن اطلاعات
براساس بررسی آماری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ارائه کرده، به میزان ۸/ ۴۴ درصد از کسانی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، اصلا نگران فاششدن اطلاعات شخصی خود در رسانههای اجتماعی نیستند. همچنین معادل ۶/ ۹ درصد به میزان کم، برابر ۸/ ۱۶ درصد به میزان زیاد و در نهایت معادل ۹/ ۱۳ درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی میکنند.
در این بین تنها به میزان ۸/ ۱۴ درصد کاربران کاملا نگران فاششدن اطلاعات شخصی خود در رسانههای اجتماعی هستند. مورد دیگر اینکه نگرانی پاسخگویان از فاششدن اطلاعات شخصی خود در رسانههای اجتماعی بر حسب نوع رسانههای اجتماعی مورد استفاده (داخلی و خارجی) متفاوت است، بهطوری که به میزان ۶/ ۵۳ درصد از کسانی که فقط از رسانههای اجتماعی داخلی استفاده میکنند، اصلا نگران فاششدن اطلاعات شخصی خود در رسانههای اجتماعی نیستند. این نسبت برای کسانی که فقط از رسانههای اجتماعی خارجی استفاده میکنند، به میزان ۹/ ۴۸ درصد است.
رشد ۸/ ۶ برابری کسبوکارهای اینترنتی
خرید و فروش ملزومات و ارائه خدمت در بستر فضای مجازی، جزو مسائلی است که با ظهور شبکههای اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسبوکار باعث شده تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشدی به میزان ۸/ ۶برابری روبهرو شود.
بنابر گزارشهای رسمی در حال حاضر به میزان ۷۸درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وبسایت از شبکههای اجتماعی نیز استفاده میکنند.
پس از اینستاگرام، واتسآپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳درصد، وبلاگ و فیسبوک ۸ درصد، پیامرسان سروش ۵ درصد، پیامرسانهای ایتا، بله، گپ ۳درصد، آیگپ ۲ درصد و سیگنال یک درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف نقشآفرینی کردهاند.
علاوه بر این، بررسیهای رسمی حاکی از آن است که به میزان ۸/ ۱۹درصد کاربران از طریق رسانههای اجتماعی کسب درآمد میکنند و در مقابل ۲/ ۸۰ درصد گفتهاند، درآمدی از طریق رسانههای اجتماعی ندارند. مورد دیگر اینکه از بین کسانی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، به میزان ۵۵ درصد از طریق رسانههای اجتماعی مجازی کالا یا خدمات خرید میکنند.
خرید کالا و خدمات از طریق رسانههای اجتماعی مجازی در بین زنان و مردان متفاوت است، بهطوری که زنان بیشتر از مردان بیان کردهاند که از طریق رسانههای اجتماعی مجازی خرید میکنند.