وزیر کشاورزی به سیم آخر زد!

وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام به کشور خبر داد و گفت: عده ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده، گران‌ کنند و نسبت به نخریدن دانه‌های روغنی تهدید هم می‌کنند.

کد خبر : ۳۶۵۸
بازدید : ۲۳۱۲
وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام به کشور خبر داد و گفت: عده ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده، گران‌ کنند و نسبت به نخریدن دانه‌های روغنی تهدید هم می‌کنند.

وی خطاب به صنایع روغن نباتی گفت: بیخود کردید که دانه روغنی از کشاورز نمی‌خرید؛ کشور بی‌صاحب نیست که تهدید می‌کنید.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی امروز - سه شنبه - در سومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: چهار میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که به همین میزان سرمایه های بین نسلی از جمله نفت را فروخته ایم و دانه روغنی وارد کرده ایم. از سوی دیگر تهدید می کنند که از امروز سویا نمی خریم، بیخود کردید که نمی‌خرید.

وی افزود: در همه دنیا قیمت روغن کاهش یافته است و چون در داخل افزایش نیافته تهدید می‌کنند؛ مگر کشور صاحب ندارد.

گوشی به تهدیدها نخواهیم سپرد
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: گوشی به این حرف ها و تهدیدها نخواهیم سپرد و در این زمینه تولید کلزا هم در تناوب، تقویت خاک، تامین نیاز کشور و حمایت از زنجیره تولید باید توسعه یابد اما مشکلاتی به علت رانت در واردات بوده و هست که باید مراقبت کرد، چرا که مقام معظم رهبری هم به شخص من فرمودند که "مراقب واردات باش".

حجتی تاکید کرد: اگر مراقبت نکنیم تولید روی دست‌مان می ماند. وضعیت بازار روغن خام در جهان با توجه به کاهش قیمت نفت و سر ریز دانه های روغنی در بازار مصرف مستقیم که در سوخت های بیو مورد استفاده قرار می گرفت باعث افت قیمت روغن خام شد؛ به گونه ای که علیرغم افزایش نرخ ارز برای واردات از 1224 به 2900 تومان، قیمت این محصولات نسبت به گذشته کاهش یافت که این وضعیت مشکلاتی در داخل کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: استانداردسازی تولید، واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات کشاورزی سالم که در گذشته مغفول مانده بود در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و ثمره آن افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: درآمدهای دولت وضعیت خوبی ندارد، چرا که درآمدها یا از مالیات تامین می شوند یا از نفت؛ در زمینه نفت که دو سال گذشته دو و نیم میلیون بشکه نفت 100 دلاری صادر می کردیم و امروز یک میلیون بشکه نفت 40 دلاری. البته همه این منابع هم در اختیار دولت قرار نمی گیرد؛ بنابراین میزان درآمدهای دولت نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

حجتی اظهار امیدواری کرد در یک دوره منطقی مشکلاتی که وجود دارد را بتوانیم پشت سر بگذاریم و بتوانیم زمینه منابعی را از خارج تامین کنیم و از طریق قانون خروج از رکود به این مهم برسیم. در زمینه تورم نیز امیدواریم بتوانیم آن را تک رقمی کنیم و با حل این مشکلات، بهره وری را افزایش دهیم و با افزایش تقاضا بتوانیم رونق را با کشور بازگردانیم.

امیدواری وزیر از موفقیت دولت در اعمال نرخ شیر
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صنایع لبنی که در زمینه اجرای نرخ قانونی شیر خام همکاری نمی کنند، اظهار کرد: این موضوع در دولت به ستاد تنظیم بازار و معاونت امور اجرایی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واگذار شده است و امیدواریم که همکاران ما در سازمان حمایت موفق به اعمال این نرخ قانونی برای خرید شیر خام از دامداران شوند تا تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند.

حجتی افزود: در سال 1392 حدود چهار میلیون و 800 هزار تن گندم خریداری شد. در سال گذشته به شش میلیون و 700 هزار تن و امسال به هشت میلیون تن رسید. میزان گندمی که بازرگانی دولتی به 70 هزار نانوایی در سطح کشور متعهد است تامین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از موسسه خاک و آب و سازمان حفظ نباتات برای توجه ویژه به موضوع کود و سم در بخش کشاورزی گفت: کود و سم در بخش کشاورزی در گذشته فراموش شده بود که مشکلات بسیاری برای بخش کشاورزی و مردم ایجاد کرده است و به قول برخی تولیدکنندگان آنهایی که آشغال تحت عنوان کود به مردم عرضه می کنند به وفور در بازار حضور دارند و باید تشکر کرد که ستادهای ملی در این زمینه ها تشکیل شده و در این زمینه ها مقاومت کردند و از این به بعد نیز بیشتر خواهد شد.

حجتی تاکید کرد: در آینده نزدیک باید هر کودی را که گواهی و نظارت نداشته باشد به عنوان قاچاق و تخلفی که آثار سویی که برای محیط زیست و مردم دارد مورد پیگرد قرار گیرد و نباید سم و کودی وارد یا در کشور تولید شود که گواهی ها و تاییدیه های لازم را نگرفته باشد اما در این دو بخشی که اشاره شد خیلی عقب هستیم و باید آن را جبران کنیم و از خودمان یادگار جا بگذاریم که آیندگان ما را دعا کنند.

وی اظهار کرد: آنچه تا کنون در زمینه گندم انجام شده است با پول که محقق نشد بلکه با خون دل و پیگیری و تلاش به تحقق پیوست، چراکه آن زمانی که پول داشتیم و به کشاورزان نپرداختیم وضعیت بدتر شد و زمانی که نداشتیم و پرداخت کردیم وضعیت بهتر از گذشته پیش رفت.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: محدودیت هایی که پیرامون من هست بیشتر از همه شماست و درخواست ها و تقاضاهای که هست و امکاناتی که نیست. البته شرمنده همه هستم که از همه نظرها از جمله حقوق و مزایا و تجهیزات و امکانات و منابعی که نیاز دارید برای طرح ها و پروژه هایی که دارید نمی شود انجام داد. اما این مشکلات بایر برای ما فرصت باشد و در این چهار روز عمر تلاشی کنیم تا حداقل وقتی از پشت میز کنار رفتیم حسرت کارهای انجام نشده و عذاب وجدان نداشته باشیم.

حجتی گفت: همه باید با خدا معامله و درد دل کنیم چراکه در این شرایط سخت خودش کمک می کند و باید کاری کنیم که کشاورزان از حضور ما و برخی قوانین و مقررات احساس مشکل نکنند.

وی اعلام کرد: همه چیز در کشاورزی حول محور آب تعریف می شود و می بینیم با این آبی که در اختیار ماست بسیار بیشتر از این تولید داشته باشیم همان گونه که سال گذشته بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب نسبت به سال قبل از آن در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پرداخت مطالبات حدود هزار میلیارد تومانی گندم کاران در آینده نزدیک انجام می شود، گفت: میانگین عملکرد گندم کشت تیپ که نیم کیلو گرم است را می توانیم به دو کیلوگرم برسانیم که در این زمینه نیز اقدامات مناسبی انجام شده و به عنوان مثال آبیاری زیر سطحی ممکن است که در کشور با پیشرویی بخش خصوصی آغاز شده است.

حجتی تصریح کرد: تبخیر آب پشت سدها و آبی که در چمن و شهرها مصرف می شود باید چاره اندیشی شود که البته در بخش تحقیقات کشاورزی این مسائل مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی ابراز کرد: یک مشکل فرهنگی در کشور وجود دارد و آن اینکه اگر آب کمتر مصرف کنیم و تولید محصولی مانند گندم بهبود یابد شاهد اعتراضاتی مبنی بر هدررفتن آب در تولید گندم هستیم که بعضا این اعتراضات شبهه ناک است، چرا که امسال آب کمتری نسبت به سال های گذشته مصرف کرده ایم و مشخص نیست این کم لطفی ها چه دلیلی دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید