اعزام نماینده های مجلس به جام جهانی!

اعزام نماینده های مجلس به جام جهانی!

٢٤ روز دیگر تیم‌ملی نخستین بازی خود را در جام‌جهانی مقابل مراکش برگزار خواهد کرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برنامه اعزام میهمانان ویژه فدراسیون فوتبال به روسیه با ابلاغیه رسمی نهاد‌های نظارتی با بحرانی بزرگ روبه‌رو شده است؛ درواقع اگر آن‌ها قبلا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اعزام رایگان نمایندگان مجلس، روسای هیأت فوتبال، مدیران عامل باشگاه‌ها و برخی مدیران سیاسی و نظامی را انجام داده بودند، حالا دیگر اجازه چنین کاری را ندارند.

کد خبر : ۵۷۲۸۵
بازدید : ۱۴۷۰

٢٤ روز دیگر تیم‌ملی نخستین بازی خود را در جام‌جهانی مقابل مراکش برگزار خواهد کرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برنامه اعزام میهمانان ویژه فدراسیون فوتبال به روسیه با ابلاغیه رسمی نهاد‌های نظارتی با بحرانی بزرگ روبه‌رو شده است؛ درواقع اگر آن‌ها قبلا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اعزام رایگان نمایندگان مجلس، روسای هیأت فوتبال، مدیران عامل باشگاه‌ها و برخی مدیران سیاسی و نظامی را انجام داده بودند، حالا دیگر اجازه چنین کاری را ندارند.

اعزام نماینده های مجلس به جام جهانی!

طبق دستورالعمل‌های ابلاغی پول فوتبال به هیچ عنوان نباید هزینه سفر میهمانان مدیران فدراسیون به روسیه شود و به مهدی تاج و همکاران او هم تأکید شده که قید هرگونه برنامه‌ریزی برای سفر رایگان میهمانان به این تورنمنت را بزنند و فقط کار‌های اجرایی مربوط به حمایت از تیم‌ملی را انجام بدهند.

در این گزارش جزییات این اتفاق مهم را بررسی کرده‌ایم. تصمیمی که اگر تا لحظه آخر پا برجا بماند، دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای درباره پشت پرده اعزام‌ها به جام‌جهانی باقی نخواهد ماند و هیچ مدیری هم نمی‌تواند با نفوذ و استفاده از قدرت اجرایی خود از سفر میهمانان به کشور میزبان جام‌جهانی نفع شخصی ببرد!

تلاش برای حضور نمایندگان مجلس و سایر مدیران در روسیه
فدراسیون فوتبال برای جام‌جهانی برزیل تعداد قابل توجهی از روسای هیأت فوتبال، مدیران باشگاه‌ها و نمایندگان مجلس را به این کشور اعزام کرد. به همین ترتیب از مدت‌ها قبل حرف‌و‌حدیث‌های زیادی درباره برنامه‌ریزی برای تکرار این اتفاق برای جام‌جهانی روسیه مطرح شد.

در خبر‌های غیررسمی آمده بود که مدیران فدراسیون فوتبال قصد داشته‌اند که نزدیک به ٢٠ نفر از روسای هیأت فوتبال، ١٥ نماینده مجلس، تعدادی از مدیران عامل باشگاه‌ها، اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و ... را به همراه چند میهمان سیاسی دیگر به روسیه اعزام کنند. این اخبار در شرایطی در محافل ورزشی منتشر شد که نه مهدی تاج و نه سایر مدیران فدراسیون تا کنون نه آن را تکذیب کرده‌اند و نه تایید! از طرفی از مدتی قبل تعداد قابل توجهی از بلیت‌های در نظر گرفته‌شده از سوی فیفا را به‌عنوان سهمیه فدراسیون فوتبال برای بازی‌های تیم‌ملی برای میهمانان احتمالی خود کنار گذاشته بودند.

راه‌حل ویژه، اعزام میهمانان درجه یک با هزینه آژانس مسافرتی
اعزام کاروان میهمانان البته هزینه سرسام‌آوری برای مدیریت فدراسیون به دنبال خواهد داشت که می‌تواند زمینه‌ساز یک جنجال بزرگ باشد. منتهی شنیده می‌شود که فدراسیونی‌ها مثل دور گذشته در نظر دارند تهیه بلیت برای نفرات اصلی و میهمانان ویژه خود را بر عهده آژانس مسافرتی منتخب بگذارند و درواقع یکی از شروطی که آژانس مسافرتی باید حتما آن را انجام بدهد، تهیه بلیت و هزینه اقامت و ایاب و ذهاب میهمانان ویژه فدراسیون در روسیه است.

با وجود این گفته می‌شود که تلاش زیادی شده است تا از طریق جذب اسپانسر بودجه برای اعزام میهمانان دیگر به روسیه هم تأمین شود که این موضوع به خاطر قرارداد سفت و سخت فدراسیون با شرکت فناپ، اسپانسر تیم‌های ملی عملا به نتیجه‌ای نرسید؛ دلیلش هم این بود که مدیران فوتبال به خاطر تعهدی که به فناپ داشتند، هیچ حق قانونی برای جذب اسپانسر دیگر نداشتند.

جلوگیری از ابهامات و نفع شخصی با اعزام رایگان میهمان‌ها!
از آنجا که فعل و انفعال مالی مربوط به اعزام میهمانان ویژه به جام جهانی از سوی فدراسیون به‌ویژه سفر احتمالی تعداد زیادی از روسای هیأت‌های فوتبال که در مجمع فدراسیون صاحب رأی هستند، بحث تلاش انتخاباتی مدیریت فوتبال را بر سر زبان‌ها انداخت و نگرانی‌هایی را به وجود آورده بود؛ بعضی‌ها اعتقاد داشتند اگر فدراسیون بخواهد روسای هیأت‌ها و نمایندگان مجلس را با پول فوتبال و بیت‌المال به روسیه ببرد، این موضوع در انتخابات بعدی ریاست این مجموعه به نفع مهدی تاج و همکارانش خواهد بود.

با این حال در همین گیرودار اتفاقاتی افتاد که حالا داستان برنامه‌ریزی برای اعزام میهمانان به روسیه هم با چالشی بزرگ روبه‌رو شده است و مدیران فوتبال عملا نمی‌توانند ریخت‌وپاش زیادی در این زمینه داشته باشند.

فدراسیون حق ندارد هیچ میهمانی را رایگان به روسیه ببرد

داستان از این قرار است که سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و ارگان‌های نظارتی دیگر در ماه‌های اخیر با نامه‌نگاری با فدراسیون فوتبال به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که این فدراسیون به هیچ عنوان حق ندارد روسای هیأت‌های فوتبال، نمایندگان مجلس، مدیران وزارت ورزش و ارگان‌های دیگر را به صورت رایگان و با بودجه فدراسیون به جام‌جهانی ببرد و در صورت رخ‌دادن چنین اتفاقی این ماجرا تخلف به حساب آمده و طبق قانون به آن رسیدگی خواهد شد.

ارگان‌های نظارتی حتی در جلسات با مقامات فوتبال به‌صراحت تأکید داشته‌اند که فدراسیون باید روال کاری عادی خود را در پیش داشته باشد و اگر پولی هم به دست می‌آورد، آن را باید خرج تیم ملی و تدارکات بهتر برای بازیکنان کند. به این ترتیب این دستورالعمل باعث شد که از چند هفته قبل مدیران فدراسیون به تمام افرادی که برای حضور در جام جهانی تمایل داشتند، اعلام کنند که با هزینه شخصی خودشان مقدمات سفر آن‌ها را فراهم خواهند کرد.

در این رابطه بد نیست بدانید که در جام‌جهانی ٢٠٠٦ آلمان هم مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور با این‌که میزبان مسابقه بودند، به خاطر این‌که تعدادی از بلیت‌های فیفا را در اختیار نمایندگان و چهره‌های سیاسی این کشور برای تماشای مسابقات قرار دادند، به شدید‌ترین شکل ممکن مورد انتقاد قرار گرفتند و توبیخ هم شدند. در ایران، اما فدراسیون فوتبال تنها بخشی از سهمیه تعیین‌شده از سوی فیفا را به مردم فروخت و به‌طور مثال فقط ٣٠٠ بلیت را به مسئولان تالار وحدت که میزبان مراسم بدرقه تیم‌ملی بودند، داد و خبر این اتفاق هم اصلا رسانه‌ای نشد!

اعلام آمادگی سه رئیس هیأت
در شرایطی که همه منتظر حضور جمع کثیری از روسای هیأت‌های استانی و نمایندگان مجلس و مدیران وزارت ورزش در روسیه با هزینه فدراسیون بودند، دستورالعمل رسمی سازمان بازرسی معادلات را پیچیده کرد و جالب اینجاست که بدانید تا روز گذشته تنها سه نفر از ٣٢ رئیس هیأت فوتبال استان‌ها به فدراسیون فوتبال اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضر هستند هزینه کامل سفر خود را به روسیه برای تماشای بازی‌های تیم‌ملی پرداخت کنند.

طبق برآورد مالی صورت‌گرفته هم حداقل هزینه اعزام هر نفر به روسیه ٢١‌میلیون تومان است که فدراسیونی‌ها اجازه پرداخت آن را ندارند. جالب اینجاست که حتی مهدی تاج و سایر همکارانش در فدراسیون هم حالا با این قانون ابلاغی برای سفر به روسیه با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و به همین ترتیب در مکاتبه و مذاکره با وزارت ورزش به دنبال پیداکردن راه‌حلی برای رهایی از این مشکل هستند.

مجموع این اتفاقات باعث شده مسئولان ستاد جام‌جهانی هم برای اجرایی‌شدن امور فرهنگی در روسیه هم از دانشجویان ایرانی که در این کشور اقامت دارند، استفاده کنند تا مجبور نباشند از ایران کسی را برای این مسائل به روسیه اعزام و هزینه‌تراشی کنند.

زمان‌آبادی: یک نفر را هم رایگان به روسیه نمی‌بریم

غلامحسین زمان‌آبادی، مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با روزنامه شهروند با تأیید نامه رسمی مراجع نظارتی مبنی بر ممنوعیت فدراسیون از اعزام رایگان میهمانان مختلف به جام‌جهانی روسیه می‌گوید: «سازمان بازرسی و چند ارگان نظارتی دیگر رسما به فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی نباید با بودجه فوتبال میهمان به جام‌جهانی برده شود و هر پولی که از اسپانسر‌ها و منابع مختلف به دست می‌آید، فدراسیون موظف است آن را هزینه تدارکات و آماده‌سازی حرفه‌ای برای تیم‌ملی کند.

به همین ترتیب طبق قانون نه روسای هیأت فوتبال، نه نمایندگان محترم مجلس و نه میهمانان دیگر با بودجه فدراسیون به صورت رایگان به روسیه اعزام نخواهند شد و باید تابع قوانین باشیم. این دستورالعمل حتی مشکلاتی برای حضور مدیران ارشد خود فدراسیون در روسیه هم به وجود آورده است و می‌توان گفت که شامل مدیران فدراسیون هم می‌شود.

به این ترتیب هر کسی که تمایل دارد در روسیه حضور داشته باشد، باید هزینه کامل سفر خود را پرداخت کند و با تور در نظر گرفته شده از سوی فدراسیون به مسابقات اعزام شود. البته مدیران ارشد فدراسیون در حال مذاکره با مدیران وزارت ورزش هستند تا برخی مشکلات در این زمینه حل شود.»

وی افزود: «ما حتی برای صرفه‌جویی در منابع مالی و تسریع انجام امور به جای این‌که نیروی انسانی برای کار‌های فرهنگی و اجرایی به روسیه اعزام کنیم، از دانشجویان ایرانی حاضر در روسیه برای کار‌ها استفاده می‌کنیم. مهم هم این است که تمام کار‌ها طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اجرایی شود و این زیاد مهم نیست که تمام مسئولان در جام‌جهانی حاضر باشند.»

مهدی تاج : به غیر از چند میهمان خاص بقیه خودشان باید هزینه کنند

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم توضیحاتی پیرامون دستورالعمل ابلاغی ارایه داد و گفت: «ما همواره تلاش می‌کنیم که تعامل خوبی با دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان بازرسی و وزارت ورزش داشته باشیم. همه چیز باید شفاف باشد.

فدراسیون فوتبال همواره خودش را تابع قانون می‌داند. به این ترتیب ما موظف هستیم که قانون را اجرا کنیم؛ البته برای جام‌جهانی یک‌سری میهمان‌های خاص داریم که با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده، توسط فدراسیون در روسیه حاضر خواهند بود. این شرایط برای تمام کشور‌های دیگر حاضر در جام‌جهانی هم رخ می‌دهد و عرف است. منتهی این‌که پول فوتبال باید برای تیم‌ملی و فوتبال هزینه شود، نکته درست و بجایی است.

به این ترتیب ما بقی میهمان‌ها و اعضایی که دوست دارند در جام‌جهانی حضور داشته باشند، باید خودشان هزینه را متقبل شوند و ما فقط شاید بتوانیم برای بعضی از آن‌ها از آژانس مسافرتی تخفیف جزیی بگیریم.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید