(تصاویر) رتبه بندی ۱۰ فیلم برتر زامبی محور قرن ۲۱

(تصاویر) رتبه بندی ۱۰ فیلم برتر زامبی محور قرن ۲۱

زمانی که جرج اندرو رومرو در سال ۱۹۶۸ میلادی فیلم Night of the Living Dead را تولید نمود، به هیچ عنوان حتی تصورش را هم نمی‌کرد که روزی موجودات زامبی به نمایش در آمده در فیلم او به حدی گسترش پیدا کنند که عملاً بتوان آن‌ها را در هر مدیومی از سرگرمی به شیوه‌های مختلف مشاهده نمود

کد خبر : ۱۸۹۳۷۵
بازدید : ۷۴۸

باید گفت که یکی از برترین موجودات فانتزی خلق شده در تمام مدیوم‌های سرگرمی به مفهوم زامبی مربوط می‌شود که آثار سینمایی جذابی حول محور آن ساخته شده است.

زامبی‌های خونخوار و وحشتناکی که امروزه به موجوداتی بسیار محبوب در بین مردم تبدیل شده و کمپانی‌های فیلم‌سازی به سبب این محبوبیت دست به تولید فیلم‌های جذابی زده‌اند که برخی از آنها توانسته‌اند به نمادی از ژانر وحشت تبدیل شوند.

زامبی‌هایی که به عنوان نمادی از مفهوم مصرف گرایی افسارگسیخته، در قامت موجودات عموماً بی‌فکر، مست بوی خون و مزه گوشت به تصویر کشیده شده و به شکلی سیری ناپذیر می‌توانند هر موجود زنده بر سر راهشان را تکه و پاره کرده و از آن تغذیه نمایند. در قرن بیست و یکم با پیشرفت تکنولوژی، صنعت سینما قدم جاه‌طلبانه‌ای به سوی تولید فیلم‌های ترسناک با محوریت زامبی برداشت که در مقاله امروز ۱۰ تا از بهترین آن‌ها را برای شما رتبه بندی کرده‌ایم. فیلم‌های جذابی که قطعاً اگر تاکنون آن‌ها را تماشا نکرده‌اید، می‌توانند حسابی شما را به وجد بیاورند.

۱۰. فیلم Planet Terror محصول سال ۲۰۰۷

153

رابرت رودریگز یکی از عجیب‌ترین کارگردانان سینمای هالیوود به شمار می‌رود که اصولاً اعتقادی به روال کاری همتایانش نداشته و از اصول و قواعد مختص به خود برای ساخت فیلم‌هایی دوست داشتنی بهره برده است.

یکی از همین فیلم‌ها که از قضا آنطور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده است، Planet Terror نام دارد که ترکیبی از المان‌های نمادین رابرت رودریگز و خشونت افسارگسیخته آثار کوئنتین تارانتینو لقب گرفته است. اثری روایت‌گر شیوع گازی سمی که مردم یک شهر را به زامبی‌های آدم‌خوار تبدیل کرده و در این گیر و دار یک رقصنده مورد حمله این موجودات قرار گرفته و مجبور می‌شود تا پای خود را قطع نماید.

دختری که حال با تحمل جراحتی سنگین می‌بایست برای بقای خود تلاش کرده و به جنگ با زامبی‌ها برود. Planet Terror ادای احترامی به فیلم‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی محسوب می‌شود که خشونت و اکشنی کلیشه‌ای ولی دوست داشتنی را به تصویر می‌کشیدند. یک B-Movie تمام عیار که از شدت حماقت می‌تواند نظر شما را جلب کرده و تجربه‌ای عجیب ولی جذاب را برایتان به ارمغان بیاورد.

۹. فیلم Zombieland محصول سال ۲۰۰۹

154

ترکیب المان‌های کمدی با ژانر ترسناکی که زامبی‌ها در آن حضور داشته باشند، امر چالش برانگیزی محسوب می‌شود که هر کارگردانی از پس آن بر نخواهد آمد. رویکردی که در سال ۲۰۰۹ میلادی روبن فلیشر با موفقیت آن را در فیلم Zombieland به ثمر رساند.

فیلمی روایت شده در دنیایی که یک بیماری مرموز موجب گسترش زامبی‌ها شده و در این بین یک مرد جوان جویای عشق، برای بقا لیستی از قوانین عجیب و غریب را پدید آورده و به طرز احمقانه‌ای تا سر حد مرگ به پیروی از آن قوانین پایبند مانده است.

مرد جوانی که آشنایی او با عده‌ای بازمانده، زندگی‌اش را دگرگون کرده و با مسائل عاطفی دست و پنجه نرم می‌کند. Zombieland روایتی بسیار سرگرم‌کننده و مفرح را پدید آورده و دیدگاه منحصر به فردی را نسبت به مقوله زامبی‌ها ارائه کرده که در عین القای حس ترس، می‌توان لبخند را بر لبانتان آورده تا با شخصیت‌ها و دغدغه‌های آن‌ها همراه شده و از تجربه ماجراجویی در دنیای آخرالزمانی با آن‌ها لذت ببرید.

۸. فیلم Dead Snow محصول سال ۲۰۰۹

155

قاعدتاً جمله تاریخ را فاتحان می‌نویسند، بارها به گوشتان خورده است. با این حال سینمای هالیوود پا را فراتر گذاشته و فارغ از هر تاریخ و روایتی، بلایی نبوده که بر سر نازی‌ها نیاورده باشد تا حدی که حتی آن‌ها را به موجوداتی آدمخوار و زامبی در فیلم Dead Snow نیز تبدیل کرده است.

فیلم کمدی و ترسناک نروژی حول محور گروهی از دانش آموزان که برای گذراندن تعطیلات راهی سفری خواهند شد که در نهایت به جهنمی برای بقای آن‌ها تبدیل خواهد شد. در حین این سفر دانش آموزان با نازی‌های زامبی روبرو می‌شوند که برخلاف باقی آثار ژانر ترسناک، این بار از درک و هوش برخوردار بوده و به پا خواسته‌اند تا گنج مخفی شده‌شان را پیدا نمایند.

Dead Snow با ایده‌ای به ظاهر احمقانه، جنگی خونین میان دانش آموزان و نازی‌های زامبی به راه انداخته که با بمب و اسلحه به اوج رسیده و سکانس‌های دیوانه‌واری را رقم می‌زند. عناصر برف و سرما یکی از مهمترین نکات ساخته تومی ویرکولا به شمار می‌رود که در ترکیب با ترس از زامبی‌ها و خشونتی افسارگسیخته، اثری مطلوب و رضایت بخش را پدید آورده است.

۷. فیلم One Cut of the Dead محصول سال ۲۰۱۷

156

سینمای آسیای شرقی طی ۲ دهه گذشته به حدی پیشرفت کرده که شاهد ساخته شدن برخی از باکیفیت‌ترین فیلم‌های زامبی محور تمام دوران بودیم. پیشرفتی که سبب شده تا ژاپنی‌ها با فیلم One Cut of the Dead یکی از بهترین فیلم‌های کمدی و ترسناک را تولید نمایند.

یک فیلم مستقل که با بودجه‌ای بسیار محدود جنبه متفاوتی از آخرالزمان زامبی را به نمایش در آورده است. جایی که یک گروه فیلم‌بردار به رهبری کارگردانی خل و چل در حین تولید فیلمشان مورد حمله زامبی‌های واقعی قرار گرفته و ناخواسته مجبور می‌شوند تا مبارزه برای بقای دیوانه‌واری را در کنار یکدیگر رقم بزنند.

One Cut of the Dead در نگاه اول به سبب بودجه بسیار محدودی که دارد، می‌تواند شما را گمراه کرده و از تماشای آن سر باز بزنید. با این حال گول این ظاهر را نخورده و کمی به ساخته شینیچیرو ئویدا زمان داده تا یکی از بهترین تجربیات زامبی محور سینمایی را به تصویر بکشد که مفهوم تمام و کمالی از سرگرم‌کنندگی ارائه کرده است.

۶. فیلم Dawn of the Dead محصول سال ۲۰۰۴

157

زک اسنایدر و جیمز گان کارگردانان مشهوری از سینمای هالیوود به شمار می‌روند که هر یک با برخورداری از دیدگاهی منحصر به فرد، آثار پرطرفداری را در طی یک دهه گذشته خلق کرده‌اند. حال تصور کنید که آن‌ها با همکاری یکدیگر فیلمی زامبی محور را خلق نمایند! نتیجه معجون عجیب و غریبی به نام Dawn of the Dead شده است.

Dawn of the Dead به کارگردانی زک اسنایدر و فیلم‌نامه نویسی جیمز گان بازسازی اثری به همین نام محصول سال ۱۹۷۸ میلادی به شمار می‌رود که یک پرستار را در مرکز توجه داستان قرار داده است. پرستاری که خود را در میان انبوهی از زامبی‌های مرگبار پیدا کرده و با همراهی دیگر بازماندگان می‌بایست در یک مرکز خرید برای زنده ماندن و تبدیل نشدن به یکی از این موجودات تلاش نماید.

نخستین تجربه کارگردانی پدر سکانس‌های آهسته و اسلوموشن سینمای مدرن از صحنه‌های اکشن، ترسناک و حتی درام جذابی بهره برده که به لطف فیلم‌نامه قوی می‌تواند با ضرباهنگی تند و فارغ از کلیشه و تکرار تا آخرین دقیقه مخاطب را با خود همراه نماید. Dawn of the Dead در عین ادای احترام به فیلم اصلی، موفق شده تا هویت مستقلی از خود داشته باشد تا به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های زامبی محور تمام دوران شناخته شود.

۵. فیلم The Cabin in the Woods محصول سال ۲۰۱۱

158

فیلم The Cabin in the Woods جزو آن دسته از آثار باکیفیتی به شمار می‌رود که بدون هیچ تبلیغات خاصی اکران شد و به شکلی غیرمنتظره همگان را شیفته دنیای ترسناک و غیرقابل پیش بینی خود نمود.

فیلمی درجه یک با ایده‌ای جذاب حول محور شرکتی مرموز که هیولاهای نمادین و لاوکرفتی را به جان انسان‌ها انداخته تا عطش خون آن‌ها را کنترل نماید. گروهی از جوانان از همه جا بی‌خبر نیز با تصور این که تعطیلاتی هیجان انگیز را سپری نمایند، وارد کلبه‌ای وسط جنگل شده که از قضا مکانی برای آزمایش‌های شرکت نام برده شده می‌باشد.

The Cabin in the Woods از روایتی سراسر تنش و استرس بهره برده و سیلی از موجودات عجیب و غریب از جمله زامبی‌ها را به سمت شخصیت‌های داستان روانه می‌کند تا به طریق مختلف آن‌ها را به چالش بکشد. اثری که با پایان‌بندی شوکه‌کننده‌اش می‌تواند حسابی شما را به روشی غیرمتعارف ترسانده و تجربه‌ای به یاد ماندنی را از خود به یادگار بگذارد.

۴. فیلم ۲۸Days Later محصول سال ۲۰۰۲

159

فیلم ۲۸Days Later شاید که پرسر و صداترین اثر زامبی محور سینمای امروز باشد؛ زیرا ساخت دنباله آن به نام ۲۸Years Later به کارگردانی دنی بویل و نقش آفرینی کیلین مورفی کلید خورده و توجه رسانه‌ها و طرفدارانش را حسابی جلب کرده است.

علی‌رغم این که عموماً زامبی‌ها به عنوان موجوداتی بی‌عقل و کند به تصویر کشیده می‌شوند اما ۲۸Days Later رویکرد متفاوتی را در نمایش آن‌ها ارائه کرده است. فیلمی حول محور مردی که در بیمارستان به هوش آمده و با شهری خالی از سکنه روبرو می‌شود تا این که به یکباره مورد حمله انسان‌های آدمخوار قرار گرفته و با پشت سر گذاشتن چالش‌های فراوان متوجه می‌شود که در یک دنیای آخرالزمانی به زندگی بازگشته که زامبی‌ها هر لحظه می‌توانند تهدیدی برای او و اطرافیانش باشند؛ زامبی‌هایی که از سرعتی دیوانه‌وار برخوردار بوده و حتی با گلوله نیز به راحتی از پا در نخواهند آمد.

۲۸Days Later ساخته کشور بریتانیا اثری کالت و نمادین محسوب می‌شود که اساساً فیلم‌های زامبی محور را احیا نمود و حس ترسی را به این ژانر تزریق کرد که برای مدت‌ها فراموش شده بود. امید می‌رود که دنی بویل پس از گذشت بیش از ۲ دهه بتواند دنباله ارزشمند و درخور نامی را برای طرفدارانش تولید نماید.

۳. فیلم Rec محصول سال ۲۰۰۷

160

پیش از آن که به طرز احمقانه و نابخشودنی، سری فیلم‌های Rec از اصل و ماهیت خود فاصله گرفته و به کلیشه‌های مبتذل هالیوودی دچار شود، با فیلم نخست به حدی ترسناک ظاهر شده بود که هر مخاطبی را تا سر حد جنون به وحشت دچار می‌کرد.

فیلم Rec سال ۲۰۰۷ میلادی با تکنیک فیلم‌برداری “ویدئوی پیداشده” توسط سینمای کشور اسپانیا تولید شد و به مانند بمبی پرسر و صدا ژانر وحشت و آثار زامبی محور را متحول کرد. در این فیلم با مجری زنی آشنا می‌شویم که به همراه تیم خود و یک گروه آتش‌نشانی وارد ساختمان قرنطینه‌ای می‌شوند که گزارشات وحشتناکی از آن ارائه شده است.

ساختمانی که ویروسی مرگبار در آن شیوع پیدا کرده و ساکنینش در اعماق تاریکی به زامبی‌های وحشتناکی تبدیل شده‌اند که واحد به واحد و طبقه به طبقه در جست و جوی گوشت و خون، هر موجود زنده بر سر راهشان را تکه و پاره می‌کنند. Rec به حدی موفقیت آمیز ظاهر شد که نه تنها آغازگر یک فرنچایز سینمایی شد، بلکه به صورت کلی یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک بین ‌المللی محسوب می‌شود که حتی سینمای هالیوود را مجاب کرد تا بازسازی آمریکایی آن را ۱ سال بعد تحت عنوان Quarantine تولید نماید.

۲. فیلم Train to Busan محصول سال ۲۰۱۶

161

پیشتر اشاره کردیم که سینمای آسیای شرقی در طی سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده تا حدی که برخی از بهترین فیلم‌های تمام دوران را تولید کرده است. سینمای کره جنوبی نیز با ساخت فیلم Train to Busan نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ ژانر وحشت، بلکه به عقیده بسیاری از سینماگران، بهترین فیلم زامبی محور تمام دوران را نیز به ارمغان آورده است.

فیلمی همه چی تمام حول محور مسافران یک قطار که ناخواسته مجبور می‌شوند برای بقا و رسیدن به مقصد، به جنگ نابرابر بر علیه زامبی‌ها رفته و در این بین باید از عزیزانشان نیز محافظت نمایند. مهمترین ویژگی Train to Busan به روایت سراسر احساس آن مربوط می‌شود که می‌توانید با شخصیت‌هایش همذات پنداری کرده و برای زنده ماندن آن‌ها اشتیاق پیدا نمایید.

در عین حال نیز ساخته زیبا و فراموش نشدنی یون سانگ-هو جنبه بی‌رحم و خودخواه انسان‌ را نیز به معرض نمایش می‌گذارد که گاهاً برای نجات تنها شخص خود، حاضر به فدا کردن جان انسان‌های بی‌گناه دیگر بوده و این مسئله منجر به خلق سکانس‌های دردناک و غم انگیزی شده که احساسات هر بیننده‌ای را به چالش می‌کشد.

۱. فیلم Shaun of the Dead محصول سال ۲۰۰۴

162

ادگار رایت یکی از توانمندترین کارگردانان حال حاضر سینمای هالیوود به شمار می‌رود که خالق یکی از دیوانه‌وارترین ۳ گانه‌های تمام دوران بوده است. ۳گانه‌ای جذاب و به یاد ماندنی که تحت عنوان Three Flavours Cornetto trilogy شناخته می‌شود.

نکته حائز اهمیت این ۳گانه در عدم ارتباط داستانی فیلم‌های آن بوده و تنها نقطه اشتراک آن‌ها، حضور زوج سایمون پگ و نیک فراست در قامت شخصیت‌هایی است که هربار با اتفاقات عجیب و غریبی دست و پنجه نرم می‌کنند. در فیلم دوم این ۳گانه به نام Shaun of the Dead این بازیگران در قامت شخصیت‌هایی به نام شان و اد دوستانی صمیمی به شمار می‌روند که به یکباره با آخرالزمان زامبی‌ها مواجه شده و در روایتی کمدی که رفته رفته حالتی درام به خود می‌گیرد، تصمیم می‌گیرند تا با کمک یکدیگر، خانواده و عزیزانشان را از مهلکه فراری دهند.

ماجراجویی خطرناکی که برخلاف تصورات آن‌ها پیش رفته و به مرگ و میرهای دردناکی منجر می‌شود. Shaun of the Dead با بهره‌گیری از موضوع رویارویی با زامبی‌ها سعی دارد تا مفاهیمی نظیر عشق، دوستی، خانواده و تعهد را به معرض نمایش گذاشته و انصافاً هم در این زمینه سنگ تمام می‌گذارد تا نمایش به ظاهر کمدی خود را به روایت احساسی تبدیل کرده و بینندگانش را حسابی شوکه نماید.

منبع: گیمفا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید