همه چیز درباره خودروی برقی ایرانی یوز
بررسی گفتههای مدیران پاراکس موتور نشان میدهد که خودروی برقی یوز، دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل میکند. علاوه بر آن وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات (حدود ۲۰ اسب بخار) است. همچنین حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
فرادید | حدود سیزده سال قبل بود که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین پروژه ساخت خودروی برقی یوز را به عنوان پروژه دانشگاهی مطرح کردند. اما هشت سال بعد این پروژه به معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری رفت و طرح یوز ایرانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت. اما حالا این معاونت گفته که خودروی برقی یوز پلاک گذاری شده است.
به گزارش فرادید؛ سورنا ستاری میگوید که یوز اخیراً مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابانها میشود و خواهید دید که خودروی زیبایی است. او جزئیات بیشتری از مشخصات این خودرو اعلام نکرده است.
اما حسین زیارتی، مدیر عامل شرکت پاراکس موتور، سازنده یوز میگوید که ۱۰۰ دستگاه از این خودرو یا موتور چهار چرخ آماده تولید شده است.
طبق گفته او، در زمینه طراحی، توسعه و تولید این خودروی برقی با بیش از ۹۰۰ قطعه و زیرمجموعه آن، علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افراد با تخصصهای مختلف مشارکت داشتهاند.
زیارتی همچنین اعلام کرده که حدود ۸۵ درصد از قطعات یوز در داخل کشور ساخته شده است و مابقی از خارج کشور تهیه شده اند.
یوز برقی چه مشخصاتی دارد؟
بررسی گفتههای مدیران پاراکس موتور نشان میدهد که خودروی برقی یوز، دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل میکند. علاوه بر آن وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات (حدود ۲۰ اسب بخار) است. همچنین حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
سازندگان یوز ایرانی میگویند که این محصول در ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه شارژ میشود و توان توانایی پیمایش مسیری معادل ۱۰۰ کیلومتر را دارد.
همچنین وزن نهایی خودرو ۴۸۰ کیلوگرم است.
علاوه بر این طول بدنه یوز توسط رنو تنها ۲.۳۲ متر اعلام شده و عرض آن هم ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است.
پاراکس موتور همچنین اعلام کرده که دو مدل از یوز به بازار عرضه میشود که یکی تک سرنشین به همراه فضای بار عقبی و دیگری دو سرنشین خواهد داشت.
قیمت خودروی برقی ایرانی؛ یوز، یک کپی از نمونه فرانسوی؟
برخی کارشناسان خودرو معتقدند که خودروی یوز ایرانی از روی محصول شرکت رنو تحت عنوان توئیزی کپی برداری شده است. محصولی که رنو ۴ سال قبل به نمایشگاه تهران آورد و توجه رسانهها را به خود جلب کرد. البته کمپانی رنو این خودرو را سال ۲۰۱۲ در اروپا عرضه کرد و توانست در همان سال نخست عنوان پرفروشترین خودرو برقی اروپا را از آن خود کند.
حالا هم فعالان حوزه خودرو میگویند که یوز همچون رنو توئیزی خودرو گران قیمتی است و با چالشهای بسیاری روبرو است.
به اعتقاد آن ها، عدم وجود زیرساخت تامین انرژی برای خودروهای برقی و قیمت بالای یوز مهم چالش پیش روی خودروی برقی ایرانی است.
مدیرعامل پاراکس موتور درباره قیمت نهایی خودروی برقی یوز میگوید که نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشنهای مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش میرسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به آن اضافه کنید، اما ما تلاش میکنیم این خودرو را با قیمت کمتری عرضه کنیم.
با این وجود به نظر میرسد که پاراکس موتور قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان را برای یوز ایرانی در نظر گرفته است. قیمتی که احتمالا یه یکی از نقاط ضعف این خودرو بدل خواهد شد.