آیا فیلم‌نامه قهرمان کپی است؟

آیا فیلم‌نامه قهرمان کپی است؟

با افزایش انتقاد‌ها و واکنش‌ها به شائبه کپی بودن ایده فیلم سینمایی قهرمان، وکیل اصغرفرهادی در این پروژه، به اظهارات آزاده مسیح زاده واکنش نشان داد. او می‌گوید که ایده اصلی متعلق به آقای فرهادی است و ادعای سازنده مستند دو سر برد، دو سر باخت  صحت ندارد.

کد خبر : ۱۰۰۷۴۴
بازدید : ۹۵۰۷

فرادید | آزاده مسیح‌زاده، کارگردان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» مدعی است که اصغر فرهادی ایده فیلمنامه قهرمان را از اثر او کپی کرده است. این در حالی است که وکیل پروژه سینمایی قهرمان می‌گوید که مستنداتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایده و طرح فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» متعلق به اصغر فرهادی است و آزاده مسیح زاده دو سال قبل در متنی به امضا و دست خودش این موضوع را تایید کرده است.

به گزارش فرادید؛ این اولین بار نیست که آزاده مسیح زاده ادعای کپی بودن ایده فیلم قهرمان را مطرح می‌کند. اما طرح دوباره این ادعا در روز‌های اخیر منجر به جنجال تمام عیاری شده است.

کارگردان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» نخستین بار این ادعا را در هنگام نمایش فیلم قهرمان در جشنواره کن مطرح کرد. آخرین بار هم همین دیروز او مستندش را در یوتیوب منتشر و در اینستاگرام بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد.

در ابتدای مستند «دو سر برد، دو سر باخت» تاکید شده است که آزاده مسیح زاده در سال ۹۳ و در جریان برگزاری دوره آموزشی فیلم‌سازی در موسسه کارنامه شرکت کرده و این مستند حاصل پژوش ۸ ماهه او روی این سوژه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدرس دوره آموزشی فیلم‌سازی در موسسه کارنامه در سال ۹۳، اصغر فرهادی بوده است.

کشمکش بر سر شائبه کپی بودن فیلمنامه قهرمان
واکنش انجمن مستندسازان و حمله منتقدان به اصغر فرهادی!

پس از انتشار مستند دو سر برد، دو سر باخت ساخته آزاده مسیح زاده در یوتیوب، برخی از انجمن‌های صنفی و بخشی از منتقدان سینما و تلویزیون به دفاع از او پرداختند.

در نخستین واکنش هیات مدیره انجمن مستندسازان اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: اگر در ساخت یک فیلم داستانی از مصالح مختلف یک فیلم مستند استفاده شده باشد، حق و حقوق صاحب فیلم مستند چگونه باید تامین شود؟

البته این انجمن در اطلاعیه اش گفته که قصد دارد بحث و گفتگو پیرامون این موضوع را از باب کشف و تنظیم روابط درست حقوقی و هنری در خصوص اثرپذیری فیلم داستانی از یک فیلم مستند شروع و تا رسیدن به داوری خرد جمعی ادامه دهد.

پس از آن نیز، برخی منتقدان سینما در یادداشتی‌هایی به انتقاد از اصغرفرهادی پرداختند.

پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما می‌گوید امکان دیدن هر دو فیلم و قضاوت کردن برای همه وجود دارد، ولی تا جایی که من از سینما می‌دانم، فیلمنامه قهرمان را نمی‌شود «اوریجینال» خواند. یعنی هرچه باشد، اوریجینال نیست.

کشمکش بر سر شائبه کپی بودن فیلمنامه قهرمان

روایت وکیل اصغر فرهادی از ایده قهرمان؛ ادعای مسیح زاده خلاف واقع است!

با افزایش انتقاد‌ها و واکنش‌ها به شائبه کپی بودن ایده فیلم سینمایی قهرمان، وکیل اصغرفرهادی در این پروژه، به اظهارات آزاده مسیح زاده واکنش نشان داد. او می‌گوید که ایده اصلی متعلق به آقای فرهادی است و ادعای سازنده مستند دو سر برد، دو سر باخت صحت ندارد.

براساس روایت کاوه رضوانی راد، در دوره‌ای که آزاده مسیح زاده در کارگاه‌های آموزشی اصغرفرهادی شرکت کرده، ایده‌ی مشترک برای کار کلاسی برای همه هنرجویان تعیین کرده بود.

طبق گفته او، از جمله سوژه‌های این دوره، شخصی است که در شیراز، زندانی مهریه بوده و با یافتن کیفی پر از پول و عودت آن به صاحب کیف، مورد تکریم قرار می‌گیرد. این اتفاق در سال ۹۱ رخ داده و به صورت گسترده در مطبوعات و رسانه‌های سراسری و محلی انعکاس داشته است، از جمله در گزارش تصویری مفصل شبکه استانی فارس و همچنین بخش حوادث روزنامه جام جم صفحه ۱۹ مورخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ و روزنامه خبر مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۱٫.

وکیل اصغر فرهادی می‌گوید که برخلاف ادعای ناصحیح خانم آزاده مسیح‌زاده، سوژه مذکور توسط ایشان کشف نگردیده است بلکه این خبر از قریب به یک سال پیش از شروع دوره فیلمسازی مستند، در سطح گسترده‌ای در جامعه انتشار یافته است.

از طرفی او تاکید کرده که ایشان [آزاده مسیح زاده]قبل از ساخت فیلم «قهرمان»، در حضور دو شاهد در موسسه آموزشی بامداد در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، متنی را به دست خط و امضای خود تهیه کرده و در آن صراحتا اظهار می‌کنند که ایده و طرح فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» متعلق به آقای فرهادی است.

براساس اعلام کاوه رضوانی راد، اصل این سند در اختیار موسسه بامداد و نسخه‌ی برابر اصل شده آن به خانه سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه (شعبه چهارم) ارائه شده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید