تذکر به عراقچی

کد خبر : ۱۰۱۲
بازدید : ۱۰۲۶

فرادید | در واکنش به گفته‌های مقامات دولت مبنی بر «دسترسی مدیریت‌شده» به مراکز نظامی ایران، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یک عضو این کمیسیون تاکید کردند که ایران اجازه «بازدید» از مراکز «نظامی و حاکمیتی» را نخواهد داد.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و عباس عراقچی، معاون او و عضو ارشد تیم مذاکره‌ ایران، از احتمال «دسترسی مدیریت‌ شده» به مراکز نظامی خبر داده و اعلام کردند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌برداری محیطی» است.

در سخنانی مشابه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه، ۷ اردیبهشت، گفت که «بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌ای نمونه‌‌برداری کنند».

با این حال اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، گفت که در این مورد «به صورت حضوری» به آقای عراقچی «تذکر» داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: «در اینجا نیز بنده متذکر می‌شوم که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه بازرسی از اماکن نظامی کشور حتی مدیریت‌شده و کنترل‌شده را به هیچ تیم و سازمانی نمی‌دهیم.»

کوثری همچنین هشدار داد که بازرسی از اماکن نظامی کشور «جزء خطوط قرمز» رهبرانقلاب است و عراقچی سخنان خود در این باره را «باید اصلاح کند».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یک‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بود که «مسئولین نظامی مأذون نیستند برای بازرسی سیستم دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به فردی اجازه بدهند و این مسائل جزء امنیت جمهوری اسلامی ایران است».

در همین حال علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نیز روز سه‌شنبه گفت: «تصمیم قطعی ما این است که در این مقطع اجازه بازدید مراکز نظامی و حاکمیتی را ندهیم. این طور نشود که آنها بخواهند که مثلا دفتر رئیس جمهور را ببینند که چنین حقی را ندارند.»

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا همچنین تاکید کرد که دولت «حتی برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» باید مجوز مجلس را داشته باشد.

بر پایه پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌‌ای یا همان ان‌پی‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید