عقب نشینی بورس

عقب نشینی بورس

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۰۶/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۳۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۶۷ سهم (۵۰‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۲ سهم (۴۵‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۱۰۱۴۵۱
بازدید : ۸۲۰۴

روز دوشنبه افزایش نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی به نیمه دوم معاملات راه یافت و تا ساعات پایانی بیش از ۲۳۰۰ واحد رشد را به ثبت رساند که به‌یک باره ورق معاملات برگشت.

برآیند دادوستد‌ها در سومین روزکاری هفته نشان می‌دهد که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پی بازگشایی «فملی» پس از توقف ۱۵ روزه با ۰۶/ ۰‌درصد افت همراه شده و در نهایت تا سطح یک‌میلیون و ۳۴۲‌هزار واحدی نیز عقب‌نشینی کرده است.

در این میان ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم ۱۷۶۹‌میلیارد تومان رسید. شاخص هم وزن، اما در این روز بهتر ظاهر شد و معاملات روزانه خود را با رشد ۱۲/ ۰‌درصدی به پایان رساند، موضوعی که از افزایش اقبال بورس بازان به گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر و عمدتا ریالی حکایت می‌کرد.

تردید، ترس و بعضا حرکت دست به عصای معامله گران در فضای معاملاتی تالار سعادت آباد به وضوح نمایان است. سرمایه‌گذارانی که با قصد جبران زیان خود در پی اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها و با استراتژی کسب سود اقدام به تزریق منابع مالی خود در بخش مولد اقتصاد کشور کردند، اکنون به لحاظ کسب بازدهی از سایر بازار‌های مالی (از ابتدای سال تاکنون) در رتبه‌های به مراتب کمتری قرار دارند.

هرچند بخشی از ریزش‌ها به دلیل تخلیه حباب قیمتی سهام بود که در سال گذشته شکل گرفت، اما در ادامه سیاست‌های یک‌بام‌ودوهوای سیاستگذاران و پیش‌بینی‌ناپذیری وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چه در بعد داخلی و چه در بعد سیاست خارجه همگی دست‌به‌دست هم دادند و به شرایط بی‌اعتمادی در بورس دامن زدند.

اکنون که سرمایه‌گذاران در بدگمانی نسبت به وضعیت بازار سرمایه به‌سر می‌برند و نسبت به سایر عوامل اثر گذار از جمله محرک دلار در یک بی تفاوتی تمام‌عیار هستند دست به رفتار‌های هیجانی می‌زنند. در چنین شرایطی تفاوتی ندارد که سرمایه‌گذار حقیقی باشد یا حقوقی.

اتفاقا در این حالت بعضا مشاهده می‌شود که ترس حقوقی‌ها بیشتر از حقیقی هاست و ورود و خروج با هدف شناسایی سود در چند روز معاملاتی از سوی این قشر از سهامداران پدیده ناآشنایی نیست.

از طرفی سیاستگذار هم در قانون‌گذاری و به طور مجدد لغو آن به مراتب بیش از سرمایه‌گذاران فعال در بورس تهران و فرابورس ایران هیجان دارد. به هر روی آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور مدت هاست که به سبب سیاست‌های خلق الساعه دولتمردان و سیاستگذاران اقتصادی کدر شده است.

سرمایه‌گذاران نیز به سبب دامنه نوسان و حجم مبنا هر روز شاهد آب شدن سرمایه خود هستند. بورسی که در تبلیغات انتخاباتی در اولویت‌های نخست رئیس دولت سیزدهم قرار داشت مدت هاست که با خروج سرمایه سهامداران دست و پنجه نرم می‌کند.

تداوم خروج از تالار شیشه‌ای

روز گذشته بورس تهران شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۲۰‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این شرایط صنعت فلزات اساسی در صدر فهرست بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها قرار گرفته است. کانه‌های فلزی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز از دیگر گروه‌هایی بودند که سهامداران خرد اقدام به فروش آنها، بدون توجه به وضعیت قیمتی و بنیادی آن‌ها کردند.

از جای گرفتن سهام ریالی و دلاری در لیست فروش می‌توان به عنوان دیگر ادله رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران در یک روند معمول معاملاتی نام برد.

سرمایه‌گذارانی که نه توجهی به صورت‌های مالی و وضعیت بنیادی شرکت‌ها دارند و نه رفتار تکنیکالی را برای ورود و خروج از سهام مدنظر قرار می‌دهند. در آن سوی بازار نیز سهامداران خرد به خرید گروه‌هایی اعم از تامین آب، برق و گاز و نهاد‌های مالی روی آوردند.

بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۰۶/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۳۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۶۷ سهم (۵۰‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۲ سهم (۴۵‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۰ نماد (۳‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۳‌میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۲۲ نماد بورسی (۷‌درصد) به ارزش ۵۲‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۱۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۴۲ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۶۹ سهم (۴۹‌درصد) مثبت و ۶۸ سهم (۴۸‌درصد) منفی بود. در این بازار ۶ نماد (۴‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۴‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۱۲ نماد بورسی (۸‌درصد) به ارزش ۷۲‌میلیارد تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۹ نماد بود.

در این میان ۲۴ سهم (۱۹‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۹۸ سهم (۷۶‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۶ نماد (۱۲‌درصد) صف خریدی به ارزش ۲۴‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۷۰ نماد (۵۴‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۵۶‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

صنایع بورس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید