چطور می‌توانیم رنگ خودرو را تغییر بدهیم؟

چطور می‌توانیم رنگ خودرو را تغییر بدهیم؟

متقاضی تغییر رنگ خودرو باید شخصا و با مدارک هویتی و مدارک خودرو، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند و فرم درخواست تغییر رنگ را در آنجا تکمیل کند.

کد خبر : ۱۰۱۶۲۴
بازدید : ۴۴۲۴

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خیابان‌های ایران، بیش از اندازه بی‌روح هستند؟ اگر پاسخ مثبت است، بد نیست بدانید که حدود ۸۵ درصد از خودرو‌هایی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند، یا سفید رنگ هستند یا سیاه رنگ. اما آیا تغییر رنگ بدنه خودرو امکان‌پذیر است؟

تقریبا در تمام کشور‌های دنیا، این دو رنگ برای بدنه خودرو، محبوب‌ترین رنگ‌ها هستند، اما نسبت تولید این دو رنگ به کل تولید کارخانه‌های خودروسازی، معمولا به این اندازه بالا نیست.

اما چرا ایرانی‌ها این دو رنگ را می‌پسندند و اینکه آیا ممکن است تغییری در این زمینه و در حوزه سلیقه متقاضی در مورد رنگ بدنه خودرو صورت بگیرد؟

تقریبا همه «سفید پسند» هستند

باورش سخت نیست: سفید، محبوب‌ترین رنگ بدنه خودرو در تمام جهان است. نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند که عدم نمایان‌شدن خش‌های روی بدنه و جذب کمتر گرما، در میان اصلی‌ترین علت‌های انتخاب رنگ سفید از سوی خودروسواران است.

اما خودرو‌های سفیدرنگ، چند درصد از خودرو‌های جهان را تشکیل می‌دهند؟

آمار‌های موسسه «آگزالتا» (Axalta) نشان می‌دهند که حدود ۶۰ درصد از خودرو‌های تولید شده در چین (به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان) سفیدرنگ هستند. در سراسر جهان هم حدود ۳۸ درصد از تمام خودرو‌ها سفیدرنگ‌اند.

ایرانی‌ها هم مشابه مردم عمده کشور‌های جهان، رنگ سفید را برای خودرو ترجیح می‌دهند.

رنگ‌های بعدی فهرست پرطرفدار‌ها

پس از رنگ سفید، رنگ سیاه با حدود ۱۹ درصد فراروانی، دیگر رنگ محبوب در میان صاحبان خودرو‌ها است. بعد از سیاه هم رنگ نقره‌ای سهم ۱۵ درصدی دارد. تنها پنج درصد خودرو‌ها در جهان زرد هستند.

البته این موضوع در میان خودرو‌های سوپر اسپرت متفاوت است و رنگ زرد در این خودرو‌ها بسیار محبوب است و به همین دلیل، زرد یکی از دو رنگ اصلی شرکت «فراری» محسوب می‌شود.

آبی، اما رنگ محبوبی در میان خودروسوار‌ها نیست و تنها ۶ درصد از خودرو‌های جهان آبی رنگ هستند.


اما انتخاب ایرانی‌ها در مورد رنگ خودرو چگونه است؟

ظاهرا ایرانی‌ها هم از سلیقه جهانی پیروی می‌کنند و در این زمینه، حتی اصرار بیشتری هم دارند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، چند ماه پیش در این مورد گفته بود: «حدود ۸۵ درصد از خودرو‌هایی که در ایران به فروش می‌رسند، سیاه یا سفید هستند.»

او ادامه داده بود: «قیمت خودرو‌های رنگی و سیاه و سفید در کارخانه هیچ تفاوتی ندارد و بالا یا پایین رفتن قیمت خودرو‌ها در بازار، با توجه به عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.»

به گفته این فعال صنفی اگر مثلا رنگ یک مدل خاص از خودرو با رنگ عمده خودرو‌های این مدل در بازار تفاوت داشته باشد، می‌توان حدس زد که فروشنده قیمت خودروی خود را بالاتر تعیین کند.

موتمنی گفته بود: «از طرف دیگر، خیلی‌ها هم رنگ خودرو را در هنگام معامله در نظر می‌گیرند و به همین دلیل، معامله خودرو‌های با رنگ خاص در بازار دشوارتر است.»

به گفته او ممکن است یک خودروی خارجی که در ایران بیشتر به رنگ سیاه یا سفید وارد شده، متقاضی رنگ خاص داشته باشد و از آنجا که رنگ خاص این خودرو در بازار بسیار کمیاب است، طبیعتا قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

«دو رنگ ها» در بازار خودروی ایران

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، دو خودروساز اصلی کشور، از برنامه‌ریزی برای تولید محصولات دو رنگ و ایجاد تنوع در سبد محصولات خود خبر داده‌اند. بررسی سبد محصولات تولیدی خودروسازان بین‌المللی نشان می‌دهد تولید خودرو‌های دو رنگ، جایگاه خاصی در سبد محصولاتی این شرکت‌ها داشته است.

البته آنچنان که «ایران‌خودرو» اعلام کرده، قرار است پژو ۲۰۷ هم به صورت دو رنگ با دو گیربکس اتومات و دستی تولید شود.

در این میان، هستند کسانی که می‌خواهند رنگ خودروی خود را حتی پس از خریداری آن تغییر بدهند. این کار در ایران، به طور کلی دشوارتر از بسیاری از کشور‌های دیگر است، اما در هر حال، شدنی است. متقاضی تغییر رنگ خودرو باید شخصا و با مدارک هویتی و مدارک خودرو، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند و فرم درخواست تغییر رنگ را در آنجا تکمیل کند.

امکان تغییر رنگ به رنگ خودرو‌های نظامی یا تاکسی‌ها وجود ندارد و علاوه بر این، در زمان تغییر رنگ باید تمام خلافی‌ها و عوارض خودرو هم پرداخت شود. تغییر رنگ را می‌توان در هر جایی انجام داد و صافکار و نقاش، به طور مستقیم مدارک قانونی مورد نیاز را بررسی می‌کنند.

نکته این است که بعد از تغییر رنگ، صاحب خودرو باید با خودروی خود در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کند و تغییر رنگ خودرو را یک بار دیگر به تایید کارشناسان برساند. در نهایت، یک کارت جدید برای خودرو صادر می‌شود که رنگ جدید در آن درج شده است.

تغییر قیمت با تغییر رنگ

این در حالی است که از منظر هزینه‌ای، تغییر رنگ خودرو می‌تواند به افزایش یا کاهش قیمت آن منجر شود. در مورد خودرو‌های وارداتی و مدل بالا، تغییر رنگ و خاص کردن آن ممکن است به افزایش قیمت ختم شود، اما در مورد خودرو‌های قدیمی و مدل پایین، تغییر رنگ می‌تواند قیمت خودرو را پایین هم بیاورد.

در هر حال، به نظر می‌رسد این سلیقه اجتماعی است که سطوح تقاضا برای رنگ خودرو را تعیین می‌کند. به این ترتیب، تلاش خودروسازان برای تولید خودرو‌های دو رنگ و یا تنوع بخشی به ذائقه متقاضی (از جمله در مورد رنگ‌های خودروی «تیبا» یا «کوییک») می‌تواند خیابان‌های ایران را رنگارنگ‌تر کند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید