یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، مشمولان چه کسانی هستند؟!

یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، مشمولان چه کسانی هستند؟!

ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده حذف می‌شود و مبلغ یارانه نقدی قرار است به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برسد. این خبری است که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یارانه نقدی در سال ۱۴۰۱ داده است.

کد خبر : ۱۰۱۶۹۹
بازدید : ۷۰۳۵

قرار است یارانه نقدی افزایش پیدا کند. مبلغ یارانه نقدی بر اساس دهک درآمدی خانوار، ۹۰، ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار تومان است. اما مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند و آیا یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

خبر یارانه نقدی جدید دولت رئیسی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و میرکاظمی گفته مبلغ این یارانه ۹۰ هزار تومان است. اما ممکن است برای برخی از دهک‌ها به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان هم برسد.

مشمولان یارانه ۹۰ هزار تومانی

اما مشمولان این یارانه جدید چه کسانی هستند؟ مشمولان یارانه نقدی ۹۰ هزار تومانی هنوز مشخص نیست. اما آنگونه که رئیس سازمان برنامه اعلام کرده این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی تعلق بگیرد.

پس یارانه ۹۰ هزار تومانی جدید قرار نیست مانند یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت شود و قرار است مانند یارانه معیشتی به حساب چند دهک درآمدی پایین جامعه پرداخت شود. احتمالا مشمولان این یارانه همان مشمولان یارانه معیشتی هستند. پس انتظار می‌رود که یارانه جدید شامل پنج یا شش دهک کم درآمد جامعه شود.

یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نه اعتبار یارانه نقدی را حذف کرده و نه یارانه معیشتی را. اعتبار پرداخت این دو یارانه به قوت خود باقی است. اما اعتبار۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جدید در بودجه سال آینده آمده که گفته شده اعتبار آن از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته قرار است بخشی از این اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، صرف پرداخت یارانه جدید شود. بر این اساس با توجه به اینکه اعتبار یارانه نقدی و معیشتی حذف نشده، به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد همچنان به پرداخت دو یارانه قبلی ادامه دهد و یارانه جدیدی را هم به این لیست اضافه کند.

البته دولت اولتیماتوم سه ماهه‌ای برای شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه نقدی داده است. این مساله هم نشان می‌دهد احتمالا یارانه نقدی سال آینده هم پرداخت می‌شود، اما احتمالا مشمولان آن کم کم کاهش پیدا می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید