قیمت طلای جهانی، امروز ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

قیمت طلای جهانی، امروز ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار امروز ۳۰ آذرماه تا لحظه تنظیم گزارش به ۱۷۹۰ دلار رسید.

کد خبر : ۱۰۱۸۸۰
بازدید : ۶۷۸۲

فرادید | طلا بار دیگر به کانال ۱۷۰۰ دلار بازگشت و نتوانست به روندی صعودی ادامه دهد. امروز ۳۰ آذرماه قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار با کاهش ۰.۲۴ درصدی به ۱۷۹۰ دلار رسید.

روز دوشنبه بازار جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به شیوع سریع واریانت اُمیکرون که تقاضا برای خرید دارایی امن را تقویت کرد، قیمت طلا افزایش یافت.

به گزارش فرادید؛ از طرف دیگر برخی تحلیلگران معتقدند تنها دلیل افزایش قیمت طلا انعکاس کاهش قدرت خرید دلار آمریکاست. به عبارت دیگر، افزایش قیمت طلا با کاهش قدرت خرید واقعی دلار آمریکا رابطه معکوس دارد.

به این معنا که افزایش قیمت طلا پس از تثبیت آثار تورم و زیان آن به اقتصاد اتفاق می‌افتد، نه قبل از آن و نه در هنگام افزایش تورم.

به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت مدیریت دارایی SPI، دلایل زیادی برای نگهداری طلا وجود دارد، زیرا نرخ‌های بهره واقعی حتی اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را افزایش دهد، همچنان در سطح تاریخی پایینی خواهند بود. بازار اوراق قرضه هم از نظر نرخ‌های واقعی، بی تحرک مانده است. شیوع اُمیکرون ممکن است باعث شود بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ موضع سیاست پولی تسهیلی را حفظ کنند.

وی افزود: مسائل در واشنگتن در خصوص لایحه سرمایه گذاری داخلی و ریسک اوکراین هم تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است.

بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد با نزدیک شدن اقتصاد به اشتغال کامل و تلاش برای مقابله با افزایش تورم، زمینه سه دور افزایش نرخ‌های بهره به میزان یک چهارم درصد را تا پایان سال ۲۰۲۲ فراهم می‌کند. تعدیل تدابیر محرک مالی و افزایش نرخ‌های بهره، بازده اوراق قرضه دولتی را بالا برده و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد و در نتیجه جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را کمتر می‌کند.

باید به این نکته هم توجه کرد که طلا در دوران پاندمی تحت تاثیر بسته‌های حمایتی دولت‌های بزرگ دنیا توانست رشد خوبی را به ثبت برساند. این بسته‌های حمایتی آثار تورمی قابل توجهی داشتند. مهم‌ترین مسئله بانک‌های مرکزی دنیا در حال حاضر کنترل همین تورم است.

با شروع پاندمی برخی تحلیل‌گران معتقد بودند ساختار اقتصاد در این دوره به نوعی فرو می‌ریزد و فرصتی به وجود می‌آید که در ساختار جدید اصلاحاتی انجام شود. یکی از اظهار نظر‌ها این بود که انرژی‌های پاک می‌توانند فرصتی برای گسترش پیدا کنند. به هر روی به نظر می‌رسد درگیری بین تورم، رشد اقتصادی و مسئله تامین انرژی فعلا ادامه دارد و قیمت طلا را هدایت خواهد کرد.

قیمت لحظه ای فلزات گران بها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید