کاهش نوسان قيمت دلار

کاهش نوسان قيمت دلار

با گذشت زمان کم‌کم زور فروشندگان بر خریداران چربید و نرخ دلار در سراشیبی ملایمی به نزدیکی عدد روز قبل خود بازگشت و در همان حوالی قیمت ۳۰۱۵۰ مستقر شد. در شرایطی که فضای رسانه‌ای خبر از گام‌های مثبت در جهت احیای برجام می‌داد، دلار در جهت انتظارات قدم برنداشت.

کد خبر : ۱۰۱۹۵۲
بازدید : ۷۳۵۵

روز اول زمستان برخلاف انتظارات برخی از تحلیلگران بازار ارز برای دلار خالی از پیشروی یا ریزش بود. دیروز چهارشنبه روز اول دی ماه، دلار با جهشی غیرعادی و با اختلاف قیمتی ۱۳۰ تومانی نسبت به پایان ساعت کاری روز قبل و در نرخ ۳۰۲۸۰ تومان شروع به کار کرد، این درحالی است که این ارز چند روزی برای شکستن سقف مقاومت ۳۰۲۰۰ تومان تلاش کرده بود و تا آخرین روز پاییزی سال هم نتوانسته بود به فتح این سقف مقاومت دست یابد.

اما این جهش قیمتی ادامه‌دار نبود و با گذشت زمان کم‌کم زور فروشندگان بر خریداران چربید و نرخ دلار در سراشیبی ملایمی به نزدیکی عدد روز قبل خود بازگشت و در همان حوالی قیمت ۳۰۱۵۰ مستقر شد. در شرایطی که فضای رسانه‌ای خبر از گام‌های مثبت در جهت احیای برجام می‌داد، دلار در جهت انتظارات قدم برنداشت.

روز دوشنبه بعد از نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه دولت آمریکا که صراحتا به علاقه ۱+۵ به احیای قرارداد برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای اشاره کرده بود، بیشتر تحلیلگران به ریزش دوباره و بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۹ امیدوار شدند.

در فضای بی‌خبری چند روزه از مذاکرات سخنان ند پرایس مبنی بر آمادگی کامل ۱+۵ برای لغو تمامی تحریم‌های مغایر برجام در صورت اثبات تعهد ایران نسبت به بازگشت به برجام می‌توانست کاتالیزور کارآیی در جهت ریزش دوباره قیمت ارز در این بازار ملتهب و نوسان‌پذیر باشد.

اما همان‌طور که شاهد بودیم نرخ دلار در اولین روز زمستانی سال از اخبار پیروی نکرد و در حوالی قیمت روز قبل خود از حرکت ایستاد. برخی دیگر از تحلیلگران، اما نظری متفاوت داشتند، آن‌هایی که از ارزش و تاثیرگذاری نرخ درهم بر قیمت دلار آگاهی دارند از چند روز پیش و با حرکت صعودی قیمت درهم در معاملات ارزی خلیج فارس انتظار این افزایش نرخ ارز را داشتند و با تبدیل نرخ درهم به دلار شکستن سقف ۳۰۲۰۰ تومانی را آنچنان غیر‌منطقی و دور از انتظار نمی‌دانستند و اذعان داشتند که نرخ واقعی در همان حوالی ۳۰۳۰۰ خواهد بود و از پتانسیل نهان قیمت دلار برای رسیدن به سقف جدید سخن گفتند.

پیش‌بینی تحلیلگران نسبت به نرخ ارز برای روز‌های آینده هم خالی از نوسان نبود به صورتی که در ابتدای ساعات کاری چهارشنبه بازیگران از نرخ ۳۰۳۰۰ تومانی برای روز‌های آخرهفته سخن می‌گفتند که این رقم در حوالی ظهر تغییر کرده و پیش‌بینی‌ها با کاهشی ۱۲۰الی ۱۳۰ تومانی حول قیمت ۳۰۱۶۰ تومان مطرح شد.

مطلبی که اکثریت فعالان بازار ارز همچنان به آن اشاره داشتند احتمال قطعی‌تر شدن احیای قرارداد برجام در روز‌های آتی بود که به عقیده آن‌ها این امر می‌تواند سبب کاهش دوباره نرخ ارز شده و دارندگان این برگه سبز آمریکایی را متضررکند به همین منظور این مطلب می‌تواند به میزان ریسک‌پذیری بازیگران بازار ارز افزوده و قدرت فروشندگان را افزایش داده و درنتیجه خود سبب کاهش قیمت دلار در روز‌های آتی شود.

همراهی سکه با دلار

سکه تمام بهار آزادی که روز سه شنبه در معاملات بازار با قیمتی معادل ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزارتومان معامله می‌شد در روز چهارشنبه یکم دی با کاهشی ۴۰ هزار تومانی در حوالی قیمت ۱۳ میلیون و۲۰۰هزار تومان معامله شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روزچهارشنبه با افزایشی ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل به یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید