ثبات نسبی دلار در بازار

ثبات نسبی دلار در بازار

در نتیجه این سکون قیمتی در پله ۲۹‌هزار و ۷۰۰ تومان می‌تواند با حمایت بانک مرکزی و صرافی ملی در جهت ثبات بخشی به قیمت ارز در ماه‌های آتی همراه شود.

کد خبر : ۱۰۲۲۰۶
بازدید : ۶۶۹۵

روز چهارشنبه بعد از هفته‌ای پر تلاطم آرامش نسبی بر بازار ارز، حکمفرما شد.

نرخ دلار در بازار آزاد تهران که از ابتدای هفته در روند کاهشی قرار گرفته و تا حوالی ۲۹‌هزار و ۵۵۰ تومان هم رسیده بود در روز چهارشنبه ۸ دی ماه از ادامه دادن به روند کاهشی خود دست کشید، اما در بازه قیمتی ۲۹‌هزار و ۶۵۰ تا ۷۵۰ تومان به نوسان پرداخت و در قیمت ۲۹‌هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

استراحت دلار بعد از سه‌پله کاهشی

این ثبات نسبی بعد از حرکات هیجانی دلار آنچنان دور از ذهن نبود و از دید برخی کارشناسان این سکون قیمتی می‌تواند ناشی از مکانیزم دست نامرئی بازار برای هماهنگی میزان عرضه و تقاضا بعد از روز‌های هیجانی بازار ارز تهران باشد.

این مکانیزم که با بالا بردن قیمت در مواقع کمبود عرضه و حرکت برعکس آن یعنی پایین آمدن قیمت در حالت مازاد عرضه صورت می‌پذیرد می‌تواند عامل مهمی در تعادل قیمتی بازار ارز باشد.

اما برخی دیگر از تحلیلگران سکون قیمت این اسکناس آمریکایی را در روز چهارشنبه همسو با سیاست‌های بازارساز می‌دانستند. آن‌ها بر این باورند در صورتی که بازارساز مایل به ثبات قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت باشد، باید تا حد امکان از حرکات هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده و این روند کاهشی را از حالت هیجانی به حالت پله‌ای درآورد.

در نتیجه این سکون قیمتی در پله ۲۹‌هزار و ۷۰۰ تومان می‌تواند با حمایت بانک مرکزی و صرافی ملی در جهت ثبات بخشی به قیمت ارز در ماه‌های آتی همراه شود.

از طرف دیگر طبق انتظارات کاهشی ایجاد شده ناشی از اخبار مذاکرات کمیسیون مشترک برجام احتمال تلاش بازارساز برای مدیریت بازار ارز و تخلیه قیمتی اصولی در بستر زمانی بلندمدت افزایش می‌یابد. سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تلاش این نهاد در جهت ثبات بازار ارز و همچنین تزریق ۹‌میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به بازار هم می‌تواند سند دیگری در راستای همین مدیریت اصولی باشد.

اما سوال فعالان این است که فضای مذاکرات چه سمتی حرکت می‌کند؟ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در شامگاه سه‌شنبه با اشاره به مشخص نبودن نتیجه دقیق مذاکرات افزود: در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین رخ داده، اما هنوز برای اظهارنظر در باره نتیجه قطعی این مذاکرات زود است.

همچنین دمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ضمن ابراز امیدواری از حصول یک توافق مثبت گفت: تمامی شرایط موردنیاز برای رسیدن به یک توافق جدید موجود است. این اخبار مثبت منتشر شده از مقر مذاکرات فارغ از افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ ارز نسبت به‌روز سه‌شنبه، انتظارات اکثر فعالان بازار ارز را همچنان کاهشی و در راستای ریزش بیشتر قیمت اسکناس آمریکایی در روز‌های آتی نگاه داشت.

پیش‌بینی‌های بازیگران بازار ارز از قیمت دلار برای روز‌های پایانی هفته و همچنین اوایل هفته آینده هم آنچنان به دور از شرایط کنونی نبود و در حوالی قیمت ۲۹‌هزار و ۷۵۰ تا ۸۵۰ تومان ارائه می‌شد. طبق بررسی گفتگو‌های هسته مرکزی بازار این طور به‌نظر می‌رسد که اخبار داخلی و خارجی منتشر شده در هفته جاری توانسته مانع جدی‌ای مقابل افزایشی‌های بازار باشد و دست این افراد را از افزایش شدید نرخ دلار کوتاه کند.

همچنین احساس می‌شود که عمومیت فعالان این بازار از این ثبات نسبی و مقطعی قیمت دلار رضایت دارند. با بررسی تمام مسائل ذکر شده در این گزارش باید دید این کاهش نوسانات و سکون نسبی قیمت دلار تا کی ادامه خواهد یافت و در روز‌های آخر هفته جاری شاهد چه نمایشی از بازار ارز تهران خواهیم بود.

قیمت سکه تمام بهار آزادی هم در بازار روز چهارشنبه ۸ دی مشابه با روز‌های قبل، از روند قیمت دلار تبعیت کرد و با افزایش ۳۰‌هزار تومانی نسبت به‌روز سه‌شنبه در قیمت ۱۳‌میلیون و ۵۰‌هزار تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که در نرخ طلای جهانی شاهد افت نسبتا قابل‌توجهی بودیم و قیمت جهانی طلا در ازای هر اونس با کاهش ۱۲دلاری نسبت به‌روز سه‌شنبه ۱۸۰۰ دلار معامله شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید