روغن جوجوبا برای جوش صورت، مضرات و نحوه مصرف

روغن جوجوبا برای جوش صورت، مضرات و نحوه مصرف

امروزه روغن جوجوبا به عنوان یکی از شناخته شده ترین روش‌ های درمان برای انواع مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، آفتاب‌ سوختگی و زبری پوست شده است.

کد خبر : ۱۰۲۲۹۴
بازدید : ۵۷۳۵

روغن جوجوبا برای جوش صورت و دیگر مسائل پوستی کاربرد فراوانی دارد. روغن جوجوبا ، روغنی محبوب در زمینه آرایشی و مراقبتی است که از دانه‌ گیاهی با همین نام استخراج می‌شود. این دانه ها بر روی درخنچه هایی می رویند که بومی مناطق جنوب آریزونا، شمال غربی مکزیک و جنوب کالیفرنیا است. این روغن از سال های بسیار دور در مصارف دارویی کاربرد داشته که از آن به عنوان درمانی برای زخم ها، جراحات و کبودی ها یاد می شده است.

امروزه روغن جوجوبا به عنوان یکی از شناخته شده ترین روش‌ های درمان برای انواع مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، آفتاب‌ سوختگی و زبری پوست شده است. برخی از افراد هم برای درمان ریزش مو از این روغن استفاده می‌ کنند، چرا که می‌ تواند رویش مو را تحریک کرده و ساقه های مو را تقویت بخشد.

دانه‌ های جوجوبا ظاهرا، تا حدودی به دانه‌ های قهوه شباهت دارند اما اغلب بزرگ‌ ترند و همه دانه های آن شبیه به هم نیستند. ساختار روغن جوجوبا با دیگر روغن‌ های گیاهی متفاوت است، چرا که این روغن در اصل نوعی موم اشباع‌ نشده است.

روغن جوجوبا برای جوش صورت

روغن جوجوبا به عنوان نوعی موم در محافظت و تعادل رطوبت، نرمی و زیبایی پوست و مو بسیار موثر است. این روغن به علت وجود اسیدهای چرب اشباع‌ نشده در ترکیبات آن، در دمای اتاق کاملا به شکل مایع درمی‌ آید و برخلاف روغن‌ های دیگر ماندگاری بالایی داشته و زود فاسد نمی‌شود. این ویژگی در این روغن، آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی کرده که عمر ماندگاری محصولات را افزایش می دهد و نیازی به استفاده از محصولات نگهدارنده شیمیایی نخواهند داشت.

آیا روغن جوجوبا برای جوش و رفع آکنه موثر است؟

تحقیقات نشان می دهد که روغن جوجوبا برای جوش و درمان آکنه به عنوان یک راه حل به تنهایی موثر و مفید است. مطالعات انجام شده ای توسط دانشمندان آلمانی در سال 2012 نشان داد که ماسک صورت روغن جوجوبا با ترکیب خاک رس در بهبود مشکلات پوستی و آکنه خفیف موثر است. شرکت‌ کنندگانی که دو تا سه بار در هفته از ماسک‌ های روغن جوجوبا استفاده کردند، کاهش چشمگیری در التهاب، ضایعات و آکنه ایجاد شده بر روی پوست را مشاهده کردند. مطالعات دیگری نشان داد که روغن جوجوبا به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش علائم آکنه می تواند موثر عمل می کند.

از جمله نظریه های وارده به روغن جوجوبا به عنوان یک درمان موثر در آکنه این است که روغن جوجوبا پوست شما را تحریک می کند تا تعادل خود را حفظ کند. از نظر پزشکی، روغن جوجوبا به بافت و چربی طبیعی پوست (سبوم) انسان شبیه و نزدیک است. سبوم یک ماده مومی و روغنی روی پوست است. تولید بیش از حد یا مسدود شدن سبوم پوست می تواند باعث آکنه یا مشکلات پوستی شود. بنابراین هنگامی که روغن جوجوبا را استفاده می کنید، پوست شما این پیام را دریافت می کند که نیازی به تولید سبوم بیشتر ندارد و میزان متناسب آن را کنترل می کند. البته دقت کنید این کاربردها مربوط به روغن جوجوبا اصل می باشد.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای جوش و درمان آکنه

به دلیل بافت سبک و نزدیک به پوست، روغن جوجوبا برای جوش صورت هم به تنهایی هم با ترکیب با دیگر موارد موثر در از بین رفتن آکنه و جوش، می تواند بسیار موثر باشد. با این حال بهتر است قبل از استفاده از آن حتما مقدار کمی را روی قسمت کمی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت پوستی ندارید. از جمله کاربردهای دیگر روغن جوجوبا برای جوش و آکنه مانند:

1- به عنوان آرایش پاک کننده طبیعی کاربرد دارد

مقدار کمی روغن جوجوبا را روی یک اسفنج یا دستمال آرایشی بریزید، روی صورت خود بکشید و آرایش خود را به آرامی و به طور کامل پاک کنید. باقی ماندن آرایش روی صورت، حتی در هنگام خواب، می تواند منجر به بروز جوش شود، بنابراین مهم است که قبل از اینکه به رخت خواب بروید آرایش خود را پاک کنید.

همین طور به تنهایی نیز روغن جوجوبا موثر است. به این منظور می توانید مقدار کمی روغن جوجوبا را به کف دست خود بمالید. روغن را به مدت یک تا دو دقیقه با حرکات دایره وار به روی پوست خود ماساژ دهید. برای پاک کردن روغن اضافی از یک پارچه شستشوی گرم استفاده کنید. بعد از پاک کردن در صورت نیاز پوست را مرطوب کنید.

2- ماسک روغن جوجوبا و خاک رس

برای تهیه این ماسک، مقدار مساوی از خاک رس بنتونیت و روغن جوجوبا را با هم مخلوط کنید. هنگامی که یک قوام خوب و صاف به دست آوردید، آن را دو تا سه بار در هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید تا تاثیر آن را بر روی آکنه، جوش و جای جوش ببینید. پوست شما ممکن است بعد از شستشو دچار قرمزی و التهاب کمی شود، بنابراین بهتر است از این ماسک هر روز استفاده نکنید.

3- مرطوب کننده قوی

مقدار مساوی روغن جوجوبا و ژل آلوئه ورا را در یک ظرف مخصوص اسپری با هم ترکیب کنید و خوب تکان دهید. دو تا سه بار به روی دستان خود ترکیب را اسپری کنید و دستان خود را به هم بمالید. سپس مخلوط را به آرامی روی پوست خود به صورت دورانی ماساژ دهید و اجازه دهید 15 ثانیه بر روی صورت مانده و جذب پوست شود. روغن و چربی اضافی را از روی پوست پاک کنید و در صورت نیاز دوباره اسپری کرده مخلوط را و بر روی پوست استفاده کنید. روغن جوجوبا به عنوان یک مرطوب کننده تا 24 ساعت ماندگاری داشته و به طور عمیق پوست را مرطوب می کند.

خواص دیگر روغن جوجوبا برای پوست

روغن جوجوبا برای درمان مشکلات پوستی دیگری نیز کاربرد دارد. این روغن دارای خواص و فواید بسیاری برای پوست است و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته و در تهیه محصولات آرایشی و زیبایی کاربرد دارد. از جمله دیگر خواص روغن جوجوبا برای پوست مانند:

فواید روغن جوجوبا برای جوش

1- دارای خواص آنتی باکتریال قوی

روغن جوجوبا دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است که استعمال آن بر روی پوست برای جلوگیری از عفونت بسیار موثر است. با این حال نمی توان گفت این روغن همه نوع قارچ و باکتری را از بین خواهد برد، اما باکتری ها و قارچ های خاصی را که موجب بروز بیماری هایی مانند سالمونلا، عفونت های E.coli و کاندیدا می شوند را به طور کامل از بین می برد.

2- سرشار از خواص آنتی اکسیدانی

روغن جوجوبا سرشار از اشکال طبیعی ویتامین E است. استفاده از این روغن بر روی پوست، توسط خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین E موجود در آن می تواند به پوست در مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از قرار گرفتن روزانه در معرض آلاینده ها و سایر سموم موجود در محیط، کمک کند.

3- ضد حساسیت است

در سطح مولکولی، روغن جوجوبا ساختار آن موم است. با این حال به طور کامل می تواند جذب پوست شود و ماهیت مومی آن باعث می شود تا همانند یک مرهم بر روی پوست ایجاد شود. بر خلاف سایر روغن ها و اسانس های گیاهی، روغن جوجوبا معمولا حساسیت و واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن تست حساسیت را محض اطمینان انجام دهید.

4- بهبود زخم ها و جراحات را تسریع می بخشد

روغن جوجوبا بعد از استعمال بر روی پوست مانند نوعی تحریک کننده سلول ها عمل می کند و ترمیم زخم را تسریع می بخشد، پوست را تحریک کرده تا دوباره خود را بازسازی کند.

این ویژگی نیز ممکن است دلیل توانایی آن در درمان آکنه، اسکار آکنه و جوش باشد. این خواص تقویت ترمیم زخم را می توان به غلظت ویتامین E طبیعی موجود در روغن جوجوبا مرتبط دانست.

5- تسکین آفتاب سوختگی

روغن جوجوبا محصولی محبوب در برخی از محصولات طبیعی پوستی و ضد آفتاب است. تحقیقاتی ثابت کردند که ویتامین E موجود در این روغن، زمانی که با سایر آنتی اکسیدان ها موجود در آن ترکیب شود، می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید و اشعه های مضر کمک کند. با وجود این ترکیبات، روغن جوجوبا تبدیل به راه حل شناخته و محبوب برای تسکین آفتاب سوختگی شده است.

مضرات روغن جوجوبا برای پوست

مضرات روغن جوجوبا برای پوست

همان طور که گفته شد روغن جوجوبا ضد حساسیت بوده و کمتر موجب بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک خواهد شد و معمولا بی خطر و بدون عوارض تلقی می شود. با این حال، قبل از استفاده از روغن جوجوبا، بهتر است یک تست پچ روی پوست خود انجام دهید تا از نداشتن حساسیت و واکنش های آلرژیک به آن اطمینان پیدا کنید.

در طول استفاده از روغن جوجوبا مراقب طولانی شدن دوره مصرف آن باشید زیرا از سوزش پوست بر اثر استفاده مداوم و طولانی مدت از این روغن، گزارشاتی به دست رسیده است.

در این مقاله سعی کردیم به فواید روغن جوجوبا برای جوش صورت و نحوه استفاده آن بپردازیم. دقت کنید یکی از نکات مهم، استفاده از روغن جوجوبا اصل می باشد که میتواند از فروشگاه های معتبر مانند بکرینا تهیه کنید.

لطفا تجربیات خود در استفاده از روغن جوجوبا برای جوش صورت را با دیگران در میان بگذارید.

منابع :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22585103

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34073772

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید