دردسر جدی بازار بورس

دردسر جدی بازار بورس

گرچه بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ۹ ماهه نیز به‌سر می‌برد، اما از سوی دیگر انتشار اخبار ضد‌و نقیض بورسی در شرایطی که بازار راه خود را پیدا نکرده و با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است، وضعیت را بدتر می‌کند و رسیدن به روند متعادل را به تعویق می‌اندازد.

کد خبر : ۱۰۲۳۲۰
بازدید : ۵۶۸۰

بورس تهران روز گذشته نیز رونقی نداشت و هرچند نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد محدود ۰۲/ ۰‌درصدی همراه شد، اما نزول ارزش معاملات خرد سهام بورسی به ۱۵۰۰میلیارد تومان و ادامه خروج سهامداران خرد از گردونه معاملات این بازار از ادامه فضای رکودی تالار شیشه‌ای حکایت می‌کرد.

در چنین شرایطی کارشناسان بورسی نیز درخصوص گذر بازار سهام از شرایط فعلی اظهار ناامیدی می‌کنند و معتقدند دامن‌زدن به بی اعتمادی فعالان بورسی به‌دست سیاستگذار مهم‌ترین عاملی است که مانع از احیای بازار سهام و بازگشت آن به مسیر رونق شده است.

ضربه انتشار اخبار مبهم به بورس

حسن رضایی‌پور، کارشناس بازارسرمایه: بازار سهام که روز شنبه با افت شاخص‌کل به‌کار خود پایان داده بود، یکشنبه را نیز ناامیدکننده به پایان رساند و شاخص‌کل سرانجام با رشد برخی از لیدرها، افزایش ناچیز ۲۲۳‌واحدی را تجربه کرد و در کانال یک‌میلیون و ۳۷۹ هزار واحدی آرام گرفت.

بورس ماه‌ها است که با نوسانات شدید دست و پنجه نرم می‌کند و به‌نظر می‌رسد این روند تداوم یابد. معاملات روزگذشته همانند روز‌های قبل دنبال می‌شد؛ به‌طوری که در اواخر بازار شاهد افزایش حجم عرضه‌ها بودیم. این درحالی است که در ابتدای معاملات بازار روند بهتری را به خود گرفته بود، اما به مرور تقاضا کاهش یافت و عرضه جای آن را گرفت. در به‌وجود آمدن چنین شرایطی عوامل اثرگذار مهمی دخیلند.

واقعیت امر این است که در حال‌حاضر سیگنالی که بتواند مسیر سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بازار سهام هدایت کند وجود ندارد. فعالان بورسی در حالی به معاملات کم‌رمق خود ادامه می‌دهند که جو منفی بر بازار حاکم است.

در این میان رخداد‌هایی نظیر انتشار اخبار مبهم از جمله تدوین پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، این وضعیت را با تنگنا‌های بیشتری مواجه می‌کند.

در یک سال و نیم گذشته بار‌ها سیاستگذاران با انتشار اخبار بورسی بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بورس را رقم زده‌اند؛ این در حالی است که با مدیریت مباحث مرتبط، جریان داد و ستد‌های بورسی می‌توانست روند دیگری به خود بگیرد. نحوه اطلاع‌رسانی غلط بدون آگاهی کامل از جزئیات اخبار، بار‌ها بازار را به تلاطم کشیده است.

از ابتدای هفته بازارسرمایه پس از ارائه پیش‌نویس مذکور که با ابهامات فراوانی مواجه است خروج بیشتر پول حقیقی را به خود دید. در مورد انتشار اخبار مرتبط با حوزه بورس چندین‌بار درخواست‌هایی مبنی‌بر انتشار خبر پس از روشن‌شدن جزئیات داده شده، اما تاکنون تغییراتی در این روند به‌وجود نیامده است.

بر همین اساس نباید انتظار ورود معاملات به مدار صعودی را داشت. درحالی‌که تحلیلگران بر ارزنده بودن قیمت سهام تاکید می‌کنند، برخی سیاستگذاری‌ها در راستای تخریب بازار عمل می‌کند. همان‌طور که مشاهده کردیم بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس جو منفی بر بازار حاکم شد.

گرچه در این میان دولت با ارائه بسته ۱۰‌بندی به‌دنبال برطرف‌کردن سوءتفاهمات پیش آمده برآمد، اما خروجی مثبتی برای بازار دربر نداشت. وضعیت بازارسرمایه غیرقابل پیش‌بینی‌تر از ماه‌های گذشته است. درهمین راستا به‌نظر می‌رسد تا مدیریت روانی انتشار اخبار اقتصادی، روند منفی و سردرگمی سهامداران ادامه می‌یابد.

دردسر جدی بازار سرمایه

پیمان حدادی، کارشناس بازارسرمایه: بازار روز گذشته یکی از کم‌حجم‌ترین و کم‌ارزش‌ترین روز‌های معاملاتی را به خود دید که نشانه خوبی برای خروج از رکود به‌عنوان مهم‌ترین مولفه رسیدن به رونق نیست. حجم معاملات طی هفته‌های گذشته حاکی از آن است که بازار سرمایه در دوران رکود به‌سر می‌برد.

در چنین شرایط رکودی که بازار با شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد، نمی‌توان انتظار رشد قیمت سهام را داشت. در حالی بازار سهام شرایط نامطلوب رکودی را پشت‌سر می‌گذارد که بسیاری از سهام از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برند.

با اینکه بار‌ها از سوی برخی مسوولان شاهد اظهارنظر‌های حمایتی از این بازار بوده‌ایم، اما سرمایه‌گذاران به چند دلیل حاضر نیستند وارد تالار‌های شیشه‌ای شوند. تا زمانی‌که شاهد ورود پول به سمت بازار سهام نباشیم و حقیقی‌ها انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بورسی نداشته باشند وضعیت به همین منوال خواهد بود.

در هفته‌های گذشته خروج پول از بازار ادامه داشته است. سیگنالی منفی که نه‌تن‌ها نشانه خوبی برای عبور از رکود معاملاتی محسوب نمی‌شود حتی چشم‌انداز مثبتی برای آینده بازار ترسیم نمی‌کند.

در این میان این پرسش وجود به‌وجود می‌آید که با توجه به شرایط مناسبی که قیمت سهام از آن برخوردار است چرا پول حقیقی وارد آن نمی‌شود؟ همان‌طور که در یک سال و نیم گذشته مشاهده کردیم به دلیل اجرای برخی سیاستگذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه، اعتماد سرمایه‌گذار به بازارسهام به کرات خدشه‌دار شده است.

سلب‌اعتماد سرمایه‌گذار که در مراحل مختلف به‌وجود آمده یکی از مهم‌ترین موانع ورود پول به بازار است. خروج نقدینگی از بازار نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه مسیر معاملات بورسی ایفا می‌کند. این‌روز‌ها بخش دوم پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه که عمدتا به موارد حقوقی و قضایی بازار سرمایه پرداخته از سوی اهالی بازار مورد‌توجه قرار گرفته است و در این‌خصوص ابراز نگرانی می‌کنند.

عدم‌رضایت سرمایه‌گذاران بورسی از ارائه این پیش‌نویس پر ابهام را در واکنش‌های منفی معاملاتی دو روز اخیر می‌توان مشاهده کرد.

گرچه بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ۹ ماهه نیز به‌سر می‌برد، اما از سوی دیگر انتشار اخبار ضد‌و نقیض بورسی در شرایطی که بازار راه خود را پیدا نکرده و با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است، وضعیت را بدتر می‌کند و رسیدن به روند متعادل را به تعویق می‌اندازد.

نوسانات بازار سهام درحالی ادامه‌دار شده است که این بازار با محدودیت‌هایی ازجمله تغییرقانون توقف نماد‌هایی که بیش از ۲۰‌درصد رشد می‌کنند یا مباحث مربوط به صف‌های خرید و فروش مواجه است. در همین راستا برای عبور از بحران فعلی بار‌ها به سیاستگذار پیشنهاد شده اقداماتی جهت حذف محدودیت‌ها اعمال کنند.

پافشاری بر اجرای برخی قوانین و دستورالعمل‌های مزاحم معاملاتی در روز‌های آینده دردسر‌های جدی برای بازار به‌وجود می‌آورد.

تناقض در اظهارات مسوولان اقتصادی کشور ازجمله اظهارات مبهم وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد نرخ سود بین‌بانکی نیز از دغدغه‌های جدی سرمایه‌گذاران است؛ از این‌رو دست آن‌ها را برای برنامه‌ریزی می‌بندد. این عوامل در عمل مسیر معاملات را تغییر می‌دهد و نمی‌گذارد بازار به ثبات برسد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید