هشدار مهم؛ چرا نباید ۳ دُز واکسن آسترازنکا تزریق کنیم؟

هشدار مهم؛ چرا نباید ۳ دُز واکسن آسترازنکا تزریق کنیم؟

تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا را توصیه نمی‌کنیم و این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه کشور‌های دیگر هم موافق با تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا نیستند.

کد خبر : ۱۰۲۴۶۲
بازدید : ۵۸۵۳

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا توصیه می‌شود هموطنان تاکیدی بر روی تزریق دُز سوم واکسن آسترازنکا نداشته باشند گفت: اگر این کار را نکنند بهتر است و آن دسته افرادی هم که اقدام به این کار کرده‌اند، عوارض زیادی داشته‌اند و بر روی ایمنی بدن آن‌ها نیز مطمئن نیستیم.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره خطر تزریق ۳ دُز واکسن آسترازنکا و کمبود این واکسن گفت: تزریق واکسن‌هایی که بر پایه وکتور آدنوویروس هستند، نباید خیلی تکرار شوند، زیرا با تکرار آنتی‌بادی مناسبی در بدن تولید نمی‌شود.

آمیتیس رمضانی درباره جایگزینی واکسن آسترازنکا در دُز سوم اظهار کرد: تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا را توصیه نمی‌کنیم و این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه کشور‌های دیگر هم موافق با تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا نیستند. چراکه واکسن‌هایی که بر پایه وکتور آدنوویروس هستند نباید خیلی تکرار شوند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌ها زمانی که دو دُز آسترازنکا، فایزر یا مدرنا می‌زنند، تکنولوژی را عوض می‌کنند و ما هم به دو دلیل تزریق ۳ دُز از این نوع را توصیه نمی‌کنیم گفت: زمانی که واکسن آدنوویروسی را زیاد تزریق کنیم، کم‌کم بدن ما در مقابل این آدنوویروس شروع به نشان دادن برخی عوارض جانبی می‌کند و زیاد وارد شدن آدنوویروس باعث تحریک شدن سیستم ایمنی بدن ما خواهد شد و این موضوع عوارض زیادی ایجاد می‌کند.

چرا نباید ۳ دُز واکسن آسترازنکا تزریق کنیم؟

وی با اشاره به دلیل دوم این موضوع گفت: زمانی که آدنوویروس بیش از حد وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن از کرونا ویروس به سمت آدنوویروس منحرف می‌کند و مفهوم آن این است که با تکرار آسترازنکا، سیستم ایمنی بدن بیشتر روی آدنوویروس متمرکز می‌شود تا کرونا، بنابراین آنتی‌بادی خیلی خوبی ایجاد نمی‌شود. پس با این اتفاق عوارض جانبی زیاد خواهد شد و سیستم ایمنی از کرونا به سمت آدنوویروس منحرف می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه این دو دلیل باعث می‌شود که تزریق دُز سوم آدنوویروس‌ها مثل اسپوتنیک یا آسترازنکا توصیه نشود و به همین دلیل بهتر است تکنولوژی را عوض کنیم و از واکسن دیگری برای تزریق در سوم کرونا استفاده شود افزود: با تغییر نوع واکسن، هم پاسخ ایمنی بهتر می‌شود و هم آن مشکلات و عوارضی گفته شده ایجاد نمی‌شود.

در همین راستا در کشور ما هم مردم می‌توانند از سینوفارم و واکسن بوستر پلاس پاستور که نوع پروتئینی خوبی دارد استفاده کنند.

بهترین واکسن کرونا برای تزریق دُز سوم چیست؟

وی ادامه داد: در حال حاضر این دو واکسن بهترین واکسن‌هایی هستند که به عنوان دُز بوستر می‌توانیم توصیه کنیم. همچنین دوز بوستر پاستور بهتر از سینوفارم خواهد بود، اما با توجه به اینکه در حال حاضر حجم تولید ما خیلی بالا نیست، بنابراین برای عموم مردم که آسترازنکا زده‌اند و خیلی شغل‌های پرخطر ندارند، همان سینوفارم به عنوان دُز سوم کافی است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا توصیه می‌شود هموطنان تاکیدی بر روی تزریق دُز سوم واکسن آسترازنکا نداشته باشند گفت: اگر این کار را نکنند بهتر است و آن دسته افرادی هم که اقدام به این کار کرده‌اند، عوارض زیادی داشته‌اند و بر روی ایمنی بدن آن‌ها نیز مطمئن نیستیم. بهتر است بدانید که تغییر تکنولوژی واکسن باعث می‌شود سیستم ایمنی خیلی بهتر جواب دهد.

وی بیان کرد: ما دو نوع سیستم دایم، یکی سیستم واکسیناسیون همولوگ که در آن نوع واکسن‌ها یکی است و سیستم واکسیناسیون هترلوگ که نوع تکنولوژی آن عوض می‌شود.

آیا در حال حاضر در زمینه تامین واکسن پاستور در کشور مشکلی وجود دارد؟

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا دُز بوستر پاستور کم است، گفت: در حال حاضر این نوع واکسن مقداری کم شده، چرا که تولید ما خیلی زیاد نیست که بخواهیم به آن مرحله‌ای برسیم که پاسخگوی این همه بوستر در کشور باشیم. اگر همه سینوفارمی بخواهند بروند به سمت بوستر پاستور، نمی‌توانیم جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل در حال حاضر صحبت ما این است که افرادی که شغل پرخطر ندارند، از تزریق واکسن آسترازنکا به سمت سینوفارم بروند، اما کسانی که پزشک یا کادر درمان هستند و با مریض در تماس خواهند بود و شغل آن‌ها پر خطر است، می‌توانند از بوستر پاستور استفاده کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید