تولید ۶۰۰ «پورشه ماکان» در یک روز!
کارخانه پورشه در شهر لایپزیگ از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۰، یکی از پیشرفتهترین و پایدارترین کارخانههای خودروسازی جهان محسوب میشود.
پورشه یکی از شرکتهای شناخته شده آلمانی در زمینه تولید خودروهای رده بالای اسپرت، شاسی بلند و سدان است. ساختمان مرکزی این شرکت در شهر اشتوتگارت، آلمان قرار دارد و در حال حاضر فولکس واگن مالکیت آن را در اختیار دارد.
کارخانه پورشه در شهر لایپزیگ از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۰، یکی از پیشرفتهترین و پایدارترین کارخانههای خودروسازی جهان محسوب میشود.
خودرو شاسی بلند جمع و جور ماکان و خودرو اسپرت چهار درب پانامرا در کارخانه لایپزیگ از خط تولید خارج میشوند. روزانه حدود ۶۰۰ دستگاه خودرو ماکان و پانامرا در این کارخانه تولید میشوند. همچنین، ۱۲۷۰ دستگاه خودرو پورشه کاررا جیتی به عنوان نسخه تولید محدود بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در این کارخانه تولید شدند. افزون بر این، کارخانه لایپزیگ پورشه بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میزبان تولید مدل کاین بود.
کارخانه لایپزیگ پورشه برای تولید نسل بعدی ماکان توسعه یافته و این پنجمین برنامه توسعه کارخانه محسوب میشود. همچنین، کارخانه با این برنامه توسعه برای تولید خودروهای الکتریکی پورشه در آینده آماده میشود.
کارخانه لایپزیگ پورشه از سه قسمت اصلی ساخت بدنه، سالن رنگ، و خط مونتاژ تشکیل شده است. در قسمت ساخت بدنه، بدنه در چهار قسمت بزرگ از پایین به بالا مونتاژ میشود. ابتدا قسمت زیربدنه به طور کامل مونتاژ میشود. این ایستگاه عملا محل تولد خودرو محسوب میشود و یک کد شناسایی خاص که شامل تمام جزئیات خودرو میشود به آن اختصاص داده میشود.
سپس، پنلهای کناری و سقف روی قسمت زیربدنه نصب میشوند. در سومین ایستگاه، درب ها، درپوش پیشرانه و درب صندق عقب افزوده میشوند. یک بازرسی کامل در انتهای خط تولید بدنه صورت میگیرد و بازرسان پورشه به دقت اتصالات، کیفیت پرداخت سطح و ابعاد شکافها را کنترل میکنند. در صورت تایید، بدنه خودرو راهی سالن رنگ میشود.
بدنه خودروهای پورشه شش مرحله را در سالن رنگ پشت میگذارند که از پاکسازی و چربیزدایی در محلول فسفات روی تا رنگ آمیزی نهایی را شامل میشود. رنگ آمیزی شامل پرایمر (بتونه)، پوشش پایه و پوشش نهایی میشود.
پرایمر الاستیک از پوشش پایه در برابر آسیب محافظت کرده و همچنین ساختار و درخشندگی بعدی را بهبود میبخشد. پوشش پایه با توجه به رنگ درخواستی مشتری اعمال میشود. پس از خشک شدن آن، پوشش نهایی برای مهر و موم کردن لایههای رنگ اعمال میشود.
بازرسی نهایی رنگ خودرو در یک تونل نور ویژه مجهز به نوارهای الئیدی انعطافپذیر و کم مصرف صورت میگیرد. نور با استفاده از آینههای قابل تنظیم به طور مداوم روی بدنه تابانده میشود. بازرسان پورشه حتی کوچکترین ایرادات را مشخص میکنند تا اصلاح شوند.
در بخش خط مونتاژ دربهای خودرو جدا میشوند تا در خطی جداگانه تکمیل شوند، در شرایطی که فضای داخلی کابین خودروهای پورشه تکمیل میشود.
پس از مونتاژ قطعات فضای داخلی، خودرو روی بالابرهایی گردان قرار گرفته و برای نصب قطعات بیرونی مانند ترمزها، شیشههای جلو و عقب، و چراغها آماده میشود. در نهایت، دربهای خودرو در این قسمت دوباره سر جای خود قرار میگیرند.
در مرحله بعد، پیشرانه که از قبل به جعبه دنده متصل شده است در بدنه قرار میگیرد و سیم کشیهای نهایی انجام میشود. مرحله پایانی در قسمت خط مونتاژ نیز شامل پر کردن خودرو با مایعات مورد نیاز مانند سوخت، روغن ترمز، مایع خنک کننده و مایع شیشهشور است.
همچنین، در این مرحله چرخهای خودرو نصب میشوند. پس از تکمیل مونتاژ، خودروهای پورشه از نظر عملکرد قسمتهای مختلف آزمایش شده و برای شبیه سازی رانندگی با بیشینه سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت روی یک داینامومتر شاسی قرار میگیرند.
پس از خروج از کارخانه، آزمایش رانندگی در دنیای واقعی و پیست تست کارخانه نیز انجام میشود و خودرو پس از تایید نهایی آماده تحویل به مشتری میشود.