جنجال یک نرم‌افزار در المپیک ۲۰۲۲

جنجال یک نرم‌افزار در المپیک ۲۰۲۲

کمیته المپیک هلند در واکنش به نگرانی‌های ایجاد شده از ورزشکاران هلندی شرکت‌کننده در مسابقات خواسته که از تلفن‌ها یا لپ تاپ‌های شخصی خود استفاده نکنند، چون ریسک نظارت چین بر تجهیزات الکترونیکی آن‌ها وجود دارد.

کد خبر : ۱۰۲۸۱۹
بازدید : ۹۰۲۲

همه شرکت کنندگان در رقابت‌های المپیک زمستانی موظف هستند که وضعیت سلامت خود را بویژه در مورد آزمایش مربوط به کرونا در اپلیکیشنی که از سوی مقامات برگزارکننده مسابقات مشخص شده، ثبت کنند؛ نرم‌افزاری که کارشناسان عرصه اینترنت و کامپیوتر هشدار داده‌اند ممکن است خطر زیادی از بابت هک کردن اطلاعات گوشی‌ها به همراه داشته باشد.

رقابت‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از ۱۵ بهمن تا اول اسفند در چین برگزار خواهد شد. گروه سایبری سیتیزنلب، در این مورد در گزارشی اعلام کرده‌اند که این نرم‌افزار به هکر‌ها این دسترسی را می‌دهد که فایل‌های صوتی و تصویری که در گوشی هست را به راحتی هک کنند چرا که به گفته آن‌ها «ایراد‌هایی ویرانگر» را در خود دارد.

این گروه در توضیح جزئیات این ماجرا گفته‌اند که سناریو‌هایی وجود دارد که به این نرم‌افزار اجازه می‌دهد به اطلاعات شخصی دسترسی داشته و آن‌ها را بدون رضایت صاحب گوشی افشا کند.

از جمله مواردی که این نرم‌افزار به چنین قابلیتی می‌رسد زمانی است که بحث امنیتی یا بحث سلامت عمومی مطرح شود یا اینکه اقدامی قضایی علیه فرد قرار باشد انجام شود، در این صورت اطلاعات فرد در دسترس خواهد بود. در این گزارش توضیح داده نشده که دسترسی به این اطلاعات منوط به اجازه دادگاه خواهد بود و اینکه چه کسانی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

این اپلیکیشن که MY۲۰۲۲ نام دارد باعث ایجاد جنجال در رسانه‌ها و نگرانی بین ورزشکاران و سایر شرکت‌کنندگان در المپیک شده است. کمیته المپیک هلند در واکنش به نگرانی‌های ایجاد شده از ورزشکاران هلندی شرکت‌کننده در مسابقات خواسته که از تلفن‌ها یا لپ تاپ‌های شخصی خود استفاده نکنند، چون ریسک نظارت چین بر تجهیزات الکترونیکی آن‌ها وجود دارد.

المپیک

به همین دلیل ورزشکاران و سایر اعضای کاروان هلند در المپیک همگی لپ‌تاپ و گوشی‌هایی به طور موقت دریافت می‌کنند که در این رقابت‌ها استفاده کنند و به نوشته نشریه دی ولفسکرانت این وسایل بعد از بازگشت از مسابقات منهدم می‌شوند.

نرم‌افزار نامبرده شده کاربرد بسیاری دارد که شامل ثبت وضعیت فرد از نظر کووید ۱۹ و همچنین دریافت نتیجه تست کرونا است و شرکت‌کنندگان خارجی موظفند که اطلاعات گذرنامه و همچنین پزشکی خود را در این نرم‌افزار ثبت کنند.

دولت چین در واکنش به این ماجرا اعلام کرده که این نرم‌افزار توسط کمیته برگزاری مسابقات فقط برای المپیک زمستانی طراحی شده است، اما گروه سیتیزنلب مدعی است که این اپلیکیشن می‌تواند پروتکل‌های مربوط به حریم شخصی اپل و گوگل را نقش کند، چون برای جلوگیری از افشای اطلاعات بسیار ضعیف و نامناسب طراحی شده است.

در نسخه اندروید این نرم‌افزار طبق گزارش منتشر شده، حدود ۲۴۰۰ کلمه حساسیت برانگیز مرتبط به مسائل سیاسی در چین قرار داده شده است و در صورتی که فرد از این کلمات در گوشی خود یا مکاتبات خود استفاده کند، این کلمات سانسور خواهند شد.

البته مقامات چینی و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ادعا‌های مطرح شده را رد کرده‌اند و معتقدند این نرم‌افزار به حفظ امنیت و سلامت کلیه شرکت‌کنندگان در المپیک تأکید زیادی دارد و اینکه بررسی دقیقی از سوی دو سازمان سایبری معتبر روی این نرم‌افزار انجام شده که امنیت و عدم آسیب‌پذیری آن مقابل هک شدن را نیز تأیید کرده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید