همه چیز درباره‌ فیلم سینمایی «بیرو»

همه چیز درباره‌ فیلم سینمایی «بیرو»

فیلم بیرو که در ژانر ورزشی ساخته شده است روایتگر داستان زندگی «علیرضا بیرانوند»، دروازه‌بان تیم ملی ایران، از دوران نوجوانی که شوق فوتبالیست شدن را در سر داشت، تا بزرگسالی و دعوت به تیم ملی ایران و حضور در جام جهانی است.

کد خبر : ۱۰۳۱۸۱
بازدید : ۸۲۸۶

فیلم «بیرو» سومین ساخته‌ی عباس میرزایی است که فیلمنامه‌ی این اثر را نیز خود به نگارش درآورده است. تهیه‌کنندگی این فیلم را مجید برزگر، که از کارگردانان سینمای مستقل است و با فیلم «پرویز» تحسین منتقدین را برانگیخت، با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی برعهده داشته است. فیلم «بیرو» یکی از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۱۴۰۰ است.

فیلم بیرو که در ژانر ورزشی ساخته شده است روایتگر داستان زندگی «علیرضا بیرانوند»، دروازه‌بان تیم ملی ایران، از دوران نوجوانی که شوق فوتبالیست شدن را در سر داشت، تا بزرگسالی و دعوت به تیم ملی ایران و حضور در جام جهانی است.

نکته‌ی مهم در مورد این فیلم آن است که، اغلب آثار سینمایی ایرانی که روایت‌گر زندگی فردی هستند و فیلمی بیوگرافی هستند، در مورد اشخاصی است که درگذشته‌اند، اما در فیلم بیرو ما شاهد زندگی ورزشکاری هستیم که در قید حیات است و در روز‌های اوج خود به سر می‌برد.

درباره‌ کارگردان فیلم «بیرو»

مرتضی علی عباس میرزایی متولد سال ۱۳۶۱ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی سینما گرایش کارگردانی از دانشگاه سوره است. او از دوران نوجوانی در کلاس‌های کارگردانی انجمن سینمای جوانان ایران شرکت می‌کرد و از همان زمان علاقه‌ی خود را به سینما با ساخت چند اثر کوتاه نشان داد.

او در کارنامه‌ی هنری خود علاوه بر ساخت دو فیلم سینمایی «انزوا» (۱۳۹۵) و «خون خدا» (۱۳۹۷)، سابقه‌ی ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند را نیز دارد. عباس میرزایی در جشنواره‌ی فجر سی و هفتم موفق به دریافت تندیس تجلی اراده ملی شد.

مرتضی علی میرزایی در نشست رسانه‌ای فیلم بیرو در مورد فیلمش این‌گونه توضیح داد: «در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر می‌کنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستید. در ابتدا من بنا داشتم درباره‌ی یک قهرمان دیگر فیلم بسازم.

اما بعد از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.»

حسین بیرانوند، بازیگری که در این فیلم نقش دوران نوجوانی و جوانی علیرضا بیرانوند را بازی کرده است، درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب شدن خود برای این نقش این‌گونه توضیح داد: «ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم، اما نسبت فامیلی نداریم.

من در تیم محلی‌مان بازی می‌کردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش علیرضا بیرانوند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم می‌خواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.».

اما حاشیه‌های روز اول جشنواره ۱۴۰۰ مصادف با ۱۱ بهمن که با نمایش این فیلم شروع شد، کمی باعث ناامیدی منتقدان و اصحاب رسانه شد

در نشست خبری این فیلم که پس از نمایش آن برگزار شد، مرتضی علی عباس میرزایی عنوان داشت که ترجیح میداده است که فیلمش برای منتقدان به رایگان به نمایش درنیاید. در ادامه نیز مجید برزگر تهیه‌کننده‌ی این فیلم اهمیت این فیلم را در این مسئله دانست که فیلم سفارشی‌ساز نبوده است.

البته سعید داخ، یکی از بازیگران فیلم «بیرو» در مقابل انتقاد منتقدان از فیلم، در دفاع از فیلم این‌گونه توضیح داد: «ساختن هرچیزی برای اولین بار سخت است. ما در ایران فیلم ورزشی زیادی نداشتیم و ناخوداگاه متر و معیارمان فیلم‌های خارجی می‌شود که در قامت سینمای ما اصلا نیست. برای همین ممکن است با بی‌مهری مواجه شود.»

و در ادامه نیز مجید یزدانی، مدیر فیلمبرداری فیلم «بیرو» در مورد فیلم‌بردازی این اثر و مصائب آن گفت: «فیلم «بیرو» یکی از آثاری بود که برای من بسیار چالش‌برانگیز و سختی داشت. لوکیشن‌های متعددی هم در کار بود و همین امر، دشواری‌هایی به همراه داشت.»

بازیگران فیلم «بیرو»

حسین بیرانوند، سهیل قنادان، مهران نائل، سعید داخ، سیاوش چراغی‌پور، صحرا اسدالهی، مهدی زمین‌پرداز، محمد علی‌محمدی، سارا والیانی، بوذر فرهادی، مبین بهاروند، محمد نیکبخت، مجید پتکی، مهران نائل و محمد عسگری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل فیلم «بیرو»

مدیرفیلمبرداری: مجید یزدانی، چهره‌پرداز: عظیم فراین، طراح صحنه: لیلا نقدی‌پری، طراح لباس: لیلا نقدی‌پری، تدوین: مرتضی علی‌عباس‌میرزایی، صدابردار: علی ذوالفقاری، صداگذار: امین شریفی، موسیقی: پیام آزادی، جلوه‌های میدانی: رضا ترکمان، جلوه‌های بصری: فرید ناظرفصیحی، سرمایه‌گذار فیلم: روزبه پیروز

زمان اکران فیلم «بیرو» و تاریخ پخش

زمان اکران فیلم سینمایی «بیرو» در سینما‌های کشور هوز به صورت قطعی مشخص نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود این فیلم در سال آینده بر روی پرده سینما‌ها رود. با توجه به آنکه این فیلم در ژانر ورزشی ساخته شده است، و از فیلمبرداری و صداگذاری خوبی برخوردار است، پیشنهاد دیدن فیلم در سینماها، بر روی پرده نقره و با کیفیت خوب صدا به مخاطبان و تماشاگران می‌شود.

دانلود قانونی فیلم سینمایی «بیرو»

این فیلم سینمایی ابتدا در سینما‌های سراسر کشور اکران خواهند شد و پس از به پایان رسیدن اکران فیلم در سینماها، در شبکه‌های خانگی به نمایش درخواهد آمد.

منبع: سینما تیکت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید