فیلم «بدون قرار قبلی»؛ در ستایش هویت ایرانی

فیلم «بدون قرار قبلی»؛ در ستایش هویت ایرانی

بدون قرار قبلی را باید یکی از فیلم‌های این دوره جشنواره است که سعی کرده مسئله تمایز فرهنگ میان ایران و غرب را در قالب یک فیلم سینمایی نمایش دهد.

کد خبر : ۱۰۳۳۵۷
بازدید : ۸۲۶۲

سهراب صباغیان | همه ساله در سینمای ایران فیلم‌هایی با مضامین که بیانگر هویت و فرهنگ ایران زمین هستند ساخته می‌شوند. فیلم‌هایی که قرار است معرف و ستایشگر فرهنگ بومی ایران زمین باشند. ساخت چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران یک مسئله استراتژیک به حساب می‌آید.

ایران هویت فرهنگی متفاوتی با غرب دارد و به همین جهت مدیران فرهنگی احساس تکلیف می‌کنند که باید مروج این فرهنگ در رسانه‌های اصلی کشور یعنی سینما و تلویزیون باشند؛ بنابراین هر ساله در سینمای ایران آثاری تولید می‌شود که بر روی ارزش‌های ایرانی تاکید می‌کند و تلاش می‌کند نشان دهد چرا فرهنگ ایرانی ارزشی به مراتب بالاتر از فرهنگ غربی دارد.

امسال فیلم بدون قرار قبلی بهروز شعیبی در جشنواره فجر ۱۴۰۰ این وظیفه را بر عهده گرفته است.

بهروز شعیبی مدت‌ها است در بدنه سینمای ایران فعالیت می‌کند. او که سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در سینمای ایران فعالیت می‌کرد با ساخت یک فیلم تلویزیونی کار خود را در سینمای ایران آغاز کرد و در سال‌های اخیر در کنار بازیگری سازنده تعدادی از فیلم‌های مهم سینمای ایران مانند سیانور، دارکوب، روز بلوا و سریال پرده نشین بوده است.

شعیبی خیلی زود توانست خودش را به عنوان یک بازیگر و کارگردان حرفه‌ای در سینما و تلویزیون مطرح کند و امروز می‌توان او را کارگردان کارکشته‌ای دانست که از پس ساخت فیلم‌های مختلف در سینمای ایران برمی‌آید.

بدون قرار قبلی تکیه اصلی خود را بر نمایش المان‌های اسلامی-ایرانی و قیاس آن‌ها با مظاهر فرهنگ غربی گذاشته است. فیلم با نمایش گرمای زندگی و روابط در خانواده‌های ایرانی و قیاس آن با سرمایی که در روابط غربی جریان دارد تلاش کرده تا چرایی برتری فرهنگ ایرانی نسبت به فرهنگ غربی را نشان دهد.

تاکید شعیبی در بدون قرار قبلی بر روی تفاوت ریشه‌ای فرهنگ ایرانی و غربی است. شعیبی در فیلم با پررنگ کردن المان‌های مذهبی از این عنصر حیاتی در فرهنگ ایرانیان به عنوان مهم‌ترین عامل تمایز بخش میان ایران و غرب استفاده کرده است.

عاملی که باعث شور در زندگی ایرانیان شده است و آلمان را تبدیل به کشوری کرده که سرما و دوری انسان‌ها از یک دیگر مهم‌ترین ویژگی آن است. شعیبی در این فیلم با تمام وجود کوشیده که نشان دهد چرا حتی اگر یک ایرانی پیوند تنگاتنگی با کشور‌های غربی داشته باشد نمی‌تواند به طور کامل شبیه آن‌ها شود.

بدون قرار قبلی را باید یکی از فیلم‌های این دوره جشنواره است که سعی کرده مسئله تمایز فرهنگ میان ایران و غرب را در قالب یک فیلم سینمایی نمایش دهد.

بازیگران فیلم «بدون قرار قبلی»

پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری، حامی ترابی، رضا صابری

خلاصه داستان فیلم «بدون قرار قبلی»

فیلم بدون قرار قبلی در مورد دختری به نام یاسمن است که همراه با پسرش پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش به ایران بازگشته است. او در پی وصیتی که پدرش کرده است به مشهد می‌رود و در آنجا شروع به شناخت پدرش می‌کند.

منبع: سینما تیکت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید