کاروان پرحاشیه ایران در بازی‌های المپیک زمستانی

کاروان پرحاشیه ایران در بازی‌های المپیک زمستانی

از بین سه المپینی که جواز صعود به بزرگ‌ترین رویداد ورزش‌های زمستانی دنیا را گرفتند، یکی کرونایی شد، یکی تست دوپینگش مثبت درآمد و دیگری هم نتوانست به خط پایان برسد!

کد خبر : ۱۰۳۳۹۴
بازدید : ۶۵۸۱

لبازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن با اتفاقات غیرمنتظره‌ای برای ورزش ایران به پایان رسید. در‌حالی‌که انتظار می‌رفت کاروان ورزش کشورمان، به لطف نمایندگان با‌سابقه خود بتواند حضور حداقل آبرومندانه‌ای را در این دوره از بازی‌ها داشته باشد، اما شرایط به بدترین شکل ممکن برای آن رقم خورد؛ طوری که تنها یک خاطره تلخ از این المپیک برایش مانده و بس.

از بین سه المپینی که جواز صعود به بزرگ‌ترین رویداد ورزش‌های زمستانی دنیا را گرفتند، یکی کرونایی شد، یکی تست دوپینگش مثبت درآمد و دیگری هم نتوانست به خط پایان برسد!

ستار صید، بدشانس بود یا مورد غضب واقع شد؟

ورزش ایران در بازی‌های ۲۰۲۲ پکن نیز مثل تمامی ادوار گذشته المپیک زمستانی، تنها در رشته اسکی موفق شد کسب سهمیه کند؛ به این ترتیب که دو سهمیه در اسکی آلپاین (یک مرد و یک زن) و یک سهمیه هم در اسکی صحرانوردی (یک مرد) به دست آورد. اولین سهمیه به نام سید‌ستار صید در اسکی صحرانوردی زده شد.

اسکی‌باز ۳۵‌ساله‌ای که پیش از این سه دوره در بازی‌های المپیک شرکت کرده بود و به دنبال این بود در چهارمین حضور خود در این میدان مهم، با تجربه‌ای متفاوت‌تر از هم‌قطارانش از ورزش قهرمانی خداحافظی کند. المپیک ۲۰۲۲ پکن، اما برای ستار خوش‌یمن نبود.

او در فاصله سه روز مانده به اعزام تیم متوجه شد تست کرونایش مثبت و به ا‌میکرون مبتلا شده است. مسابقه صید طبق برنامه می‌بایست دیروز (۲۲ بهمن) انجام می‌شد. با این حساب او باز هم فرصت این را داشت که بعد از سپری‌شدن دوره قرنطینه به تیم ملحق شود و در زمان دیرتری به محل بازی‌ها برسد.

مسئولان فدراسیون اسکی، اما در تصمیمی سؤال‌برانگیز بلافاصله دانیال شمشکی را جایگزین او کردند و او را که نفر دوم کشور بود، به پکن بردند. دانیال روز گذشته مسیر مسابقه را در زمان ۴۷ دقیقه و ۲۶ ثانیه طی کرد و در جایگاه هشتاد‌و‌چهارم قرار گرفت. او با نفر اول این مسابقه ۹ دقیقه و ۳۱ ثانیه و دوصدم‌ثانیه اختلاف داشت.

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۱ بعد از مثبت‌شدن تست کرونایش گفت: «ما در پیست امامزاده‌هاشم تمرین می‌کردیم و همان‌جا هم قرنطینه شدیم که تا زمان اعزام با این مشکل روبه‌رو نشویم. متأسفانه، اما سرمربی تیم ملی آقای مصطفی میرهاشمی بدون اینکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند، به محل اردوی ما آمدند تا این اتفاق برای من به وجود آمد.

البته برای او اصلا این قضیه مهم نیست؛ چرا‌که ایشان می‌خواستند بیایند پکن تا یک سفر سیاحتی داشته باشند. برای او که اتفاق خاصی نمی‌افتد. من ضرر کردم که چهار سال تمرین کردم و نفر اول بودم». صید با این اتفاق پرچم‌داری کاروان را هم از دست داد.

عاطفه احمدی ماند و هزار افسوس

دومین نفری که نام او به‌عنوان المپین ایران در بازی‌های ۲۰۲۲ پکن اعلام شد، عاطفه احمدی بود؛ عضو تیم ملی اسکی آلپاین زنان که در چند سال اخیر نفر اول کشور در این رشته بود. عاطفه که سال سخت و بدون برفی را پشت سر گذاشته، تنها با چند تمرین در کمپ تمرین فرانسه، راهی تورنمنت بین‌المللی ترکیه شد تا امتیاز لازم برای المپیکی‌شدن را کسب کند.

او در این مسابقات یک مدال طلا و دو نقره گرفت و در مجموع با انتخابی‌هایی که در داخل داد، توانست مسافر پکن شود. احمدی در حالی عازم المپیک شد که فدراسیون المپیک، هیچ‌کسی را به‌عنوان مربی همراه به این مسابقات نفرستاد تا او در شرایطی نا‌برابر با رقبایش اسکی کند.

او در مرحله نخست مارپیچ کوچک پنجاه‌وهفتم شد و به دور دوم رسید، اما در این مرحله موفق به عبور از خط پایان نشد. احمدی در این‌باره می‌گوید: «اسکی‌بازان خارجی وقتی می‌دیدند من مربی ندارم و خودم وسایلم را می‌آورم و می‌برم، تعجب می‌کردند.

اصلا چنین موضوعی برای آن‌ها غیرقابل‌توصیف است. اسکی ورزش سختی است و وسایلش زیاد است و باید یک نفر در مسابقه کنارت باشد و برای حمل‌ونقل آن‌ها کمکت کند. فدراسیون اسکی اگر می‌خواست می‌توانست همکاری بیشتری با من کند و مربی خودم را هم به بازی‌ها بیاورد».

دوپینگی که دنیا را خبردار کرد

آخرین سهمیه هم به حسین ساوه‌شمشکی رسید؛ اسکی‌بازی که پیش از این در دو دوره بازی‌های المپیک زمستانی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ شرکت کرده بود و رتبه سی‌و‌یکمی (اسلالوم) المپیک ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد. او برای این دوره از بازی‌ها، در اسکی آلپاین جواز صعود به المپیک را گرفته بود؛ صعودی که تلخ و بی‌سرانجام بود.

اتفاقی که برای ساوه‌شمشکی افتاد، ناراحت‌کننده‌تر از آنی بود که برای سید‌ستار صید افتاد. او در عین ناباوری و پیش از مسابقه‌اش متوجه شد تست دوپینگش مثبت شده است.

طبق قوانین در هر دوره از بازی‌های المپیک، پیش از شروع مسابقه المپین‌ها، در حین تمرین از آن‌ها نمونه دوپینگ گرفته می‌شود. حسین دوشنبه‌شب گذشته در دهکده بازی‌ها این تست را داد و چهارشنبه در عین ناباوری متوجه شد پاسخش مثبت است.

آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ (ITA) اعلام کرد در تست دوپینگ پرچم‌دار ایران ماده استروئید آنابولیک آندروژنیک یافت شده است. دوپینگ اسکی‌باز ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۲۲ پکن در حالی مثبت شد که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشت؛ چراکه این اولین نمونه مثبتی بود که از این بازی‌ها استخراج می‌شد.

ساوه‌شمشکی طبق قوانین می‌تواند درخواست نمونه B بدهد تا بررسی دقیق‌تری در مورد تست او صورت بگیرد. او روز گذشته مجددا تست داده و منتظر است ببیند نتیجه‌اش چه می‌شود.

کاروانی کوچک، اما پرحاشیه

مسئولان ورزش ایران در حالی کاروان کوچکی را به بیست‌و‌چهارمین دوره بازی‌های المپیک اعزام کردند که متأسفانه نتوانستند به خوبی از عهده مدیریت آن بر‌بیایند. در حال حاضر، بیشترین انتقاد‌ها از حواشی به‌وجود‌آمده سمت فدراسیون اسکی نشانه رفته که متولی اصلی این رشته است.

اینکه چرا دست‌اندرکاران این فدراسیون که عموما خانوادگی و افراد نزدیک به هم هستند، نتوانستند این تیم سه‌نفره را درست مدیریت کنند. سؤال اینجاست که چرا فدراسیون اسکی باید در اوضاع سخت کرونا آن‌قدر نسبت به اردو‌ها و تمرینات ملی‌پوش المپیکی خود بی‌تفاوت باشد که ستار صید در فاصله سه روز مانده به اعزام، به این ویروس مبتلا شود و به‌راحتی فرصت شرکت در این رویداد بزرگ را از دست بدهد؟

چرا عاطفه احمدی که چهار سال زیر نظر مربی تخصصی خود تمرین کرده و بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک بوده، بدون هیچ کادر فنی به تنهایی راهی بازی‌های المپیک شود و به جایش افرادی غیر به پکن بروند و نقش توریست را داشته باشند؟

در ماجرای دوپینگ هم مشخص نیست نحوه نظارت فدراسیون بر ورزشکاران خود چگونه بوده که تست یکی از آن‌ها مثبت اعلام شده؟ در نمونه تست ساوه‌شمشکی ماده استروئید آنابولیک یافت شده که هورمونی است و گفته می‌شود مصرف سهوی آن بیشتر توجیه به نظر می‌رسد!

فدراسیون اسکی تا به الان هیچ اظهارنظری درباره اتفاق‌های اخیر نشان نکرده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید