بازگشت بورس به مدار صعودی!

بازگشت بورس به مدار صعودی!

معاملات بورسی نخستین هفته اسفندماه در حالی پایان یافت که افزایش خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای زودهنگام برجام سبب شد صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل ونقل وارد لیست خرید سهامداران خرد شوند.

کد خبر : ۱۰۳۷۶۲
بازدید : ۵۹۸۵

یک‌هفته دیگر برای بورسی‌ها سپری شد و شاخص سهام توانست هرچند ناچیز به مسیر صعودی بازگردد. به این ترتیب دادوستد‌های بورس تهران در هفته منتهی به ۴اسفندماه با رشد حدود ۵/ ۰درصدی شاخص کل پایان یافت و نماگر هم وزن به یمن تحرک نسبی تقاضا در میان سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین تر، بیش از ۵/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع داد.

سهامداران حقیقی برای بیست و ششمین هفته متوالی فروشنده باقی ماندند؛ با این حال، کاهش شتاب این دسته از معامله گران برای خروج از گردونه معاملات سهام، سیگنال مثبتی مبنی بر توقف روز‌های سرخ سهام و احتمال بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای مخابره کرد.

در هفته‌ای که گذشت، در مجموع سهامی به ارزش ۵۱۲میلیارد و ۳۲۱میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد.

همگام با بازیگران صنایع بورسی

معاملات بورسی نخستین هفته اسفندماه در حالی پایان یافت که افزایش خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای زودهنگام برجام سبب شد صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل ونقل وارد لیست خرید سهامداران خرد شوند.

آمار‌ها نیز نشان می‌دهد، در مجموع دادوستد‌های هفته منتهی به ۴ اسفندماه، بانکی‌ها با خالص ورود ۹۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان صدر لیست خرید سهامداران خرد را در اختیار گرفتند و پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌های گروه حمل‌ونقل با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۲۸ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی رسید. اما خالص ورود سرمایه‌گذاران خرد به خودرویی‌ها کمتر بود و در مجموع هفته مورد بررسی ۸/ ۴ میلیارد تومان برآورد شد.

اما در آن‌سوی بازار، خروج سرمایه‌های خرد از گروه‌های بزرگ کامودیتی محور ادامه یافت؛ هرچند در برخی روزها، تعدادی از سهام زیرمجموعه این گروه‌ها نیز وارد لیست خرید سهامداران خرد شدند. به هر روی آن‌گونه که آمار تجمیعی هفته نشان می‌دهد، گروه فلزات اساسی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۳۳ میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله گران عمده بورس تهران بوده است.

پتروشیمی‌ها نیز در وضعیتی مشابه، جابه جایی سهامی به ارزش ۱۱۳ میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. پس از آن نوبت به معدنی‌ها رسید تا شاهد ثبت خالص فروش ۹۳ میلیارد و ۶۰۱ میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد بورس تهران باشند.

نگاهی به روز‌های هفته

شنبه: معاملات هفته گذشته با افت ۰۲/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران آغاز شد. در این روز سهامی به ارزش ۲۸۴ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد.

در این روز سهامداران حقیقی بورس تهران در مقابل خالص خرید مثبت در ۹ صنعت، در ۲۹ گروه نیز در مقام فروشنده ظاهر شدند. رتبه نخست لیست خروج حقیقی‌ها نیز با جابه جایی سهامی به ارزش ۱۲۵ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی از آنِ زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی شد.

پس از آن نوبت به پالایشی‌ها رسید تا شاهد خروج ۶۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومانی سهامداران حقیقی باشند. اما بانکی‌ها در روندی متفاوت با خالص ورود ۴۷ میلیارد تومانی معامله گران خرد همراه شدند. سهام زیرمجموعه گروه انبوه سازی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند و در دادوستد‌های روز شنبه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۹/ ۵ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

یکشنبه: در دومین روز هفته گذشته، افت قیمت سهام در تالار شیشه‌ای سرعت گرفت و نماگر اصلی بورس تهران عقبگرد ۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد. اما خالص خروج سهامداران حقیقی کاهش یافت و به ۱۴۵ میلیارد و ۶۶۱ میلیون تومان رسید.

در میان صنایع بورسی، بانکی‌ها جایگاه نخست خود در لیست خرید سهامداران خرد را حفظ کردند و شاهد افزوده‌شدن سهامی به ارزش ۳۹ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان به سبد معامله گران حقیقی بورس تهران بودند. پس از آن نوبت به صنعت محصولات فلزی رسید که هرچند با اختلاف نسبت به رتبه نخست، با خالص ورود ۲/ ۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در مجموع روز یکشنبه، ۱۳ صنعت در لیست خرید سهامداران خرد مشاهده می‌شد.

در آن‌سوی بازار این دسته از بورس بازان تصمیم گرفتند خالص فروش مثبتی را در ۲۴ گروه بورسی ثبت کنند. فلزی‌ها روز یکشنبه نیز پرفروش بودند و با خالص خروج ۷۴ میلیارد تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند.

دوشنبه: در میانه دادوستد‌های هفته گذشته، روند معاملات سهام دستخوش تغییر شد و نماگر‌های بورسی سبزپوش شدند. در این روز شاخص کل ۵۷/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد و همزمان با آن حقیقی‌ها به سمت خرید سهام بازگشتند و خالص ورود ۵۳ میلیارد تومانی را رقم زدند.

در این روز سه گروه برجامی بانک، خودرو و حمل‌ونقل رتبه‌های نخست لیست خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند و در مجموع جابه جایی سهامی به ارزش ۱۱۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کردند. پالایشی‌ها نیز روز دوشنبه همزمان با بازگشایی بازار‌های جهانی و رشد بهای نفت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند تا حقیقی‌ها خالص خرید بیش از ۶ میلیارد تومانی را در این گروه رقم بزنند.

در آن‌سوی بازار حقیقی‌ها به فروش سهام خود در گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی ادامه دادند.

سه شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و ارتفاع آن ۲۶/ ۰‌درصد دیگر افزایش یافت. اما حقیقی‌ها مجددا به زمین فروش بازگشتند و در دادوستد‌های روز سه شنبه خالص فروش ۱۰۲ میلیارد تومانی را رقم زدند.

صدور فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن مناطق جداشده شرق اوکراین سبب شد شاخص نفت برنت تا مرز سه‌رقمی شدن پیشروی کند؛ از این رو بورس بازان نیز آرایش نفتی به خود گرفتند و زیرمجموعه‌های پالایشی را در صدر لیست خرید خود جای دادند. به این ترتیب روز سه شنبه گروه فرآورده‌های نفتی شاهد خالص ورود حدود ۴۸ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی بود.

پس از آن نوبت به حمل ونقلی‌ها رسید تا جابه جایی سهامی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۴۷۲ میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کنند. در مقابل بیشترین خالص خروج حقیقی به میزان ۶۴ میلیارد و ۸۶۷ میلیون تومان باز هم از آن سهام فلزی بورس تهران شد.

چهارشنبه: در روز پایانی هفته‌ای که گذشت، ۲۷/ ۰‌درصد دیگر به ارتفاع نماگر اصلی بورس تهران افزوده شد. در این روز خالص فروش حقیقی‌ها کاهش یافت و به ۳۳ میلیارد تومان محدود شد. روز چهارشنبه در مقابل خالص ورود مثبت سهامداران خرد در ۱۶ صنعت، ۲۱ گروه نیز در لیست خروج این دسته از معامله گران جای گرفتند.

رتبه نخست خالص خرید مثبت حقیقی‌ها روز چهارشنبه به گروه کاشی و سرامیک با جابه جایی ۲۸ میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی اختصاص یافت و در مقابل فلزی‌ها شاهد خالص خروج ۳۵ میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی حقیقی‌ها بودند.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید