مهدی طارمی به دایی نرسیده ولی...

مهدی طارمی به دایی نرسیده ولی...

با‌این‌حال، از آنجا که علی دایی دو بار در لیگ اروپا گل زده و مهدی طارمی فقط یک بار موفق به انجام چنین کاری شده، به‌این‌ترتیب دایی با پنج و مهدی طارمی با چهار گل در دو لیگ معتبر اروپایی، پشت‌سر سردار آزمون ۱۱ گله ایستاده‌اند.

کد خبر : ۱۰۳۷۷۵
بازدید : ۷۳۴۰

‌مهدی طارمی، ستاره ۲۹ ساله تیم ملی ایران، همچنان به درخشش در فوتبال اروپا ادامه می‌دهد. این بازیکن که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا موفق به گشودن دروازه تیم‌های سرشناسی همچون لیورپول، یوونتوس و چلسی شده بعد از سوم‌شدن در مرحله گروهی و کناررفتن از لیگ قهرمانان اروپا، به لیگ اروپا که دسته پایین‌تری در مقایسه با لیگ قهرمانان اروپا است، سقوط کرد.

مهدی که پیش از این با پورتو، دو فصل تجربه حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورده بود، برای اولین بار با آبی و سفیدپوشان پرتغالی به لیگ اروپا هم رسید. تیم او در این مرحله از بازی‌ها باید به مصاف تیم سرشناس لاتسیو از ایتالیا می‌رفت و سرانجام با برتری در‌مجموع دو بازی، جواز صعود به مراحل بالاتر را به دست آوردند.

طارمی در دیدار رفت برابر لاتسیو با صلاحدید سرمربی روی نیمکت نشست، ولی در دیدار برگشت در ورزشگاه المپیکو شهر رم از ابتدا در ترکیب پورتو به میدان رفت و موفق شد عنوان بهترین بازیکن زمین را به خودش اختصاص دهد.

او در این دیدار علاوه بر آنکه یک بار از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد، پاس گلی در کلاس جهانی هم به هم‌تیمی‌هایش در دقایق پایانی داد تا با یک گل و یک پاس گل، در اولین بازی‌اش در لیگ اروپا در عرض ۷۸ دقیقه، چهره متمایزی نشان دهد.

به‌این‌ترتیب او که پیش از این سه بار توانسته بود در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند، اولین گلش در لیگ اروپا را زد تا به چرخه محدودی از بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بپیوندد که پیش از این تجربه گلزنی در هر دو لیگ قهرمانان و اروپا را به دست آورده‌اند.

سردار یکه‌تاز گلزنان ایرانی

در بین برترین گلزنان ایرانی که در هر دو لیگ درخشیده‌اند، نام سردار آزمون در صدر است؛ او که پیش از این به‌واسطه حضورش در سه باشگاه مختلف روسی شانس بازی‌کردن در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده، در هر دو جبهه پیشتاز است. سردار با زدن شش گل در لیگ قهرمانان اروپا، عنوان برترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان را یدک می‌کشد.

آمار او در لیگ اروپا هم درخشان است؛ سردار پنج‌بار هم در لیگ اروپا با سه تیم مختلف گلزنی کرده تا به‌این‌ترتیب با ۱۱ گل، برترین گلزن ایران در بازی‌های دو لیگ معتبر اروپا لقب بگیرد.

بعد از سردار آزمون، سامان قدوس (استرشوندس)، کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس) و علی دایی (هرتابرلین) هر‌کدام با زدن دو گل، در رده بعدی برترین گلزنان ایرانی در لیگ اروپا قرار می‌گیرند. مهدی طارمی که به‌تازگی از روی نقطه پنالتی گلزنی کرده به جمع بازیکنانی مانند جواد نکونام، علیرضا جهانبخش و اللهیار صیادمنش پیوسته که آن‌ها هم پیش از این یک بار در لیگ اروپا گلزنی کرده‌اند.

جواد برای اوساسونا، علیرضا برای آلکمار و صیادمنش برای تیم زوریا در لیگ اروپا گلزنی کرده‌اند. این آمار بدون درنظرگرفتن گل‌هایی است که بازیکنان ایرانی در مرحله انتخابی لیگ اروپا زده‌اند.

نکته قابل‌توجه درباره گلزنان ایرانی در لیگ اروپا اینکه مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش که هر دو هم این روز‌ها در تیم ملی ایران هم‌تیمی هستند و در زمره ستاره‌های ایران محسوب می‌شوند، گل‌هایشان را از روی نقطه پنالتی زده‌اند. تفاوت کار این دو در این است که جهانبخش پاس گلی نداشته و مهدی طارمی یک پاس گل هم دارد.

از لحاظ‌دادن پاس گل نام دو ستاره ایران در لیگ اروپا برجسته‌تر از سایرین است؛ اولی سامان قدوس است که علاوه بر زدن دو گل، سه بار هم هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت گلزنی قرار داده است. بازیکن دوم، اما اشکان دژاگه است که برای ولفسبورگ در لیگ اروپا به میدان رفته و با وجود آنکه گلی نزده، سه پاس گل در کارنامه به نام خودش ثبت کرده است.

۵ منهای ۲ بازیکن

مهدی طارمی با گلی که به‌تازگی برای پورتو زده تبدیل شده است به یکی از سه بازیکن ایرانی که سابقه گلزنی در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را دارند. برخلاف تعداد به نسبت زیاد گلزنان ایرانی در لیگ اروپا، تعداد بازیکنانی که در لیگ قهرمانان اروپا از ایران گلزنی کرده‌اند، چندان زیاد نیست و از عدد پنج تجاوز نمی‌کند؛ سردار آزمون، مهدی طارمی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا هستند.

در این میان فقط سه نفر نخست، یعنی سردار آزمون، مهدی طارمی و علی دایی هستند که هر دو لیگ گلزنی کرده‌اند. سردار برای دو باشگاه مختلف روستوف و زنیت در لیگ قهرمانان گلزنی کرده، مهدی طارمی با پیراهن پورتو درخشیده و علی دایی هم برای بایرن‌مونیخ گلزنی کرده است.

به‌این‌ترتیب، سردار با شش، طارمی و علی دایی با سه، مهدوی‌کیا با دو و علی کریمی با یک گل، بهترین آمار را در بین بازیکنان ایرانی دارند. از این جمع همچنان سردار آزمون و مهدی طارمی، فرصت دارند در فصول پیش‌رو، کارنامه‌شان را پربارتر کنند.

طارمی به دایی نرسیده ولی...

مهدی طارمی در همین فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به تعداد گل‌های علی دایی رسید. او که فصل پیش دو بار دروازه تیم‌های چلسی و یوونتوس را گشود، در این فصل، شش بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت و یک‌بار برابر لیورپول گلزنی کرد.

علی دایی هم پیش‌تر با سه گل زده، بعد از سردار آزمون، در رده دوم برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان حضور داشت. طارمی در این فصل به علی دایی رسیده و حالا هر دو با سه گل و دادن دو پاس گل به‌طور مشترک در رده دوم ایستاده‌اند.

با‌این‌حال، از آنجا که علی دایی دو بار در لیگ اروپا گل زده و مهدی طارمی فقط یک بار موفق به انجام چنین کاری شده، به‌این‌ترتیب دایی با پنج و مهدی طارمی با چهار گل در دو لیگ معتبر اروپایی، پشت‌سر سردار آزمون ۱۱ گله ایستاده‌اند.

از آنجا که پورتو همچنان در لیگ اروپا حضور دارد و باید در مرحله بعدی به مصاف لیون برود، بعید است مهدی طارمی کار سختی برای شکستن مجموع گل‌های زده‌شده علی دایی در دو لیگ قهرمانان و اروپا داشته باشد. مهدی در این فصل تبدیل به مهاجم اصلی پورتو شده و در لیگ پرتغال هم همچنان یکی از بخت‌های رسیدن به عنوان آقای گلی است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید