روند مثبت معاملات سهام

روند مثبت معاملات سهام

در روزی که شاخص بورس تهران با رشد همراه شد، از ۳۳۶ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۸۶ سهم (۵۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۳۸ سهم (۴۱درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند

کد خبر : ۱۰۳۹۸۱
بازدید : ۵۵۲۵

معاملات سومین هفته اسفندماه با افزایش ارتفاع ۳۸/ ۱درصدی شاخص کل بورس تهران استارت خورد و همزمان سهامداران حقیقی نیز بیشترین خالص خرید را از ابتدای دی‌ماه رقم زدند. افزایش احتمال احیای برجام در هفته جاری و رشد بهای کامودیتی‌ها در معاملات هفتگی بازار‌های جهانی دو بال جهش دماسنج تالار شیشه‌ای در دادوستد روز شنبه بودند.

جایی که بار دیگر شاهد اقبال معامله‌گران به صنایع برجامی همچون بانک و خودرو و البته تحرکات جدی خریداران در برخی گروه‌های کامودیتی‌محور به‌ویژه زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی بودیم.

شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران در نخستین روز کاری هفته سبزپوش شد و تا چند قدمی فتح مجدد کانال ۳/ ۱‌میلیون واحدی پیش روی کرد. دو نیروی خبر‌های مثبت برجامی و رشد بهای کامودیتی‌ها در معاملات هفتگی بازار‌های جهانی محرک جهش دماسنج تالار شیشه‌ای در دادوستد روز شنبه بودند.

جایی‌که بار دیگر شاهد اقبال معامله گران به صنایع برجامی و البته تحرکات جدی تقاضا در برخی گروه‌های کامودیتی محور بودیم.

این شرایط سبب شد تا شاهد بازگشت سهامداران حقیقی به گردونه معاملات سهام باشیم، به‌طوری‌که بیشترین خالص خرید این دسته از بازیگران بورسی از ابتدای دی ماه رقم خورد و ارزش معاملات خرد سهام نیز بیشترین رقم در ۱۷ روز کاری اخیر را ثبت کرد.

نگاه برجامی در بورس تهران

در معاملات روز شنبه هم زمان با سفر گروسی مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی به ایران و مخابره سیگنال مثبت سیاسی به مراتب جدی‌تر از وین به بورس بازان، مجددا شاهد قرارگرفتن صنایع برجامی در کانون توجه سرمایه گذاران بورسی بودیم. این مهم در حالی رقم خورد که در هفته دوم اسفندماه، این گروه‌ها با بیشترین فشار فروش مواجه شده و در جدول بازدهی هفتگی قعرنشین بودند.

روز گذشته، اما برخلاف ۴ روز کاری دومین هفته اسفندماه، بورس بازان به‌طور مجدد مسیر بخش عمده‌ای از منابع خود را تغییر دادند و به سمت صنایع برجامی میل پیدا کردند. استقبال سرمایه گذاران از صنایع برجامی توام با افزایش متقاضیان خرید در این گروه ها، یعنی بانک و خودرو به‌وضوح نمایان بود، به‌طوری‌که اکثر شرکت‌های فعال در این صنایع با توجه به سرریز شدن نقدینگی توانستند در محدوده‌های مثبت به‌کار خود پایان دهند.

این در حالی است که معضل دامنه‌نوسان همانند منگنه بورسی مانع از پیش روی قیمت سهام شرکت‌ها شد و محدودیت اعمال شده در جریان معاملات همانند گذشته نفس معامله گران بازار سهام را گرفت. بدین ترتیب اغلب شرکت‌ها به دلیل رفتار کنترلی و غیراصولی نهاد ناظر بورس به‌رغم حضور میلیونی متقاضیان خرید سهام فقط به واسطه مقررات محدودکننده معاملاتی (دامنه‌نوسان و حجم مبنا) به‌کار خود در نخستین روز کاری هفته پایان دادند.

این‌گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد تنها در صف خرید سهام شرکت ایران‌خودرو شاهد انتظار حدود ۳۱‌میلیارد‌تومانی خریداران بودیم. این صفوف در نماد بانک ملت نیز حدود ۱۳ میلیارد‌تومان برآورد می‌شد.

باد مساعد از بازار جهانی

روز گذشته افزایش تحرک خریداران فقط به شرکت‌های برجامی که در صورت دستیابی به معاهده بین المللی با قدرت‌های جهانی می‌توانند دستخوش تغییرات شگرفی در فرآیند سودآوری خود شوند، محدود نشد و بخش دیگری از رشد دیروز نماگر‌های بورسی به سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور اختصاص داشت.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که رویداد‌های جهانی اعم از جنگ و مذاکرات این روز‌ها به تقویت مسیر گردش پول در بازار سرمایه منتهی شده است، به‌طوری‌که بورس بازان با اثرپذیری از چنین وقایعی می‌توانند بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را به صنایع برجامی و بخش دیگر را به صنایع دلاری‌محور اختصاص دهند.

در سطح جهانی همزمان با افزایش تنش بین روسیه و اوکراین بازار کالا‌های اساسی تحت‌تاثیر جنگ میان این کشور‌ها قرار گرفته است، به‌طوری که پیشروی قیمت نفت‌برنت توام با ثبت رکورد‌های چندساله در کالا‌هایی همچون مس، آلومینیوم و سایر کالا‌های اساسی منجر به واکنش سایر کالا‌های مرتبط و زیرمجموعه آن‌ها نیز شده است. روسیه این روز‌ها در پی حمله به اوکراین با واکنش منفی طرف‌های اروپایی مواجه شده است.

نخستین واکنش کشور‌ها به اقدامات اخیر این کشور در تحریم خرید نفت روسیه نمایان شد. ایجاد محدودیت در کانال‌های مالی و به‌طور کلی اقتصادی از دیگر اقدامات تحریمی علیه روسیه به‌شمار می‌رود. افزایش نگرانی درخصوص عرضه نفت به دلیل اعمال این تحریم ها، بازار کامودیتی‌ها را با التهاباتی همراه کرد.

در این میان شاخص صنایع غذایی روسیه نیز دستخوش تغییراتی در بازار‌های جهانی شد. در چنین شرایطی نوسان قیمت کالا‌ها در بازار های جهانی امری طبیعی محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کرد که چنین رویدادی پیش از نهایی‌شدن مذاکرات اتمی وین به وقوع پیوسته است و ذخایر نفتی دنیا نیز وضعیت مساعدی ندارد. به باور صاحب‌نظران اکنون شرایط رسیدن به توافق در چارچوب رعایت خطوط قرمز ایران فراهم است.

با توجه به اینکه برخی منابع از آمادگی عرضه میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار‌های جهانی در صورت حصول توافق خبر می‌دهند، در چنین شرایطی ایران می‌تواند به‌طور مجدد با دنیا به مراودات خود بپردازد و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از التهاب‌های ایجاد شده در بازار‌های جهانی را کاهش دهد.

به هر حال در بخش دیگر بورس روز شنبه، صنایع دلاری تحت‌تاثیر بازار‌های جهانی قرارگرفتند به‌طوری که رشد قیمت مس و نفت منجر به افزایش اقبال به شرکت‌های مرتبط داخلی از جمله پالایشی‌ها و همچنین گروه فلزات رنگی شد، از این‌رو دیروز بزرگان بازار با واکنش مثبت سرمایه گذاران به صعود کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی همراه شدند و غالبا تا سقف مجاز اعمال‌شده توانستند صعود قیمتی را به تصویر بکشند.

گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانکی‌ها و خودرویی‌ها به‌رغم اینکه مورد استقبال جامعه سهامداران قرارگرفتند، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای هم در رشد شاخص‌های مرتبط داشتند.

صعود ۳۸/ ۱‌درصدی نماگر اصلی بورس تحت‌تاثیر اعمال قدرت لیدر‌های بازار در روز شنبه به وقوع پیوست و افزایش ۴۹/ ۰درصدی شاخص هم وزن که از تمام نماد‌های معاملاتی بورس تهران به یک میزان اثر می‌پذیرد نیز نشان از بهبود فرآیند معاملاتی سعادت‌آباد نسبت به روز‌های اخیر داشت.

حقیقی‌ها بازگشتند

روند مثبت معاملات سهام و البته خبر‌های خوشایند سیاسی که می‌تواند اقتصاد کشور را نیز دلخوش تحولات مثبتی کند، سبب شد تا روز گذشته شاهد بازگشت سهامداران خرد به گردونه معاملات سهام باشیم، از این‌رو در جریان دادوستد‌های روز شنبه، سهامی به ارزش ۱۵۳‌میلیارد و ۹۰۶‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه جا شد که بیشترین خالص خرید حقیقی از ابتدای دی ماه به‌شمار می‌رفت.

در این میان آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین ورود پول حقیقی از آن زیرمجموعه‌های بانکی به میزان ۲/ ۸۵ میلیارد‌تومان شد، پس از آن نوبت به خودرویی‌ها رسید تا شاهد انتقال سهامی به ارزش ۹/ ۷۲ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. فلزی‌ها نیز روز شنبه با خالص ورود سرمایه‌های خرد به میزان ۵۰ میلیارد‌تومان همراه شدند. صنعت حمل‌ونقل نیز که در زمره صنایع برجامی جای می‌گیرد، دیروز شاهد خالص خرید ۶/ ۲۳میلیارد‌تومانی بازیگران حقیقی بورس بود.

در روزی که شاخص بورس تهران با رشد همراه شد، از ۳۳۶ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۸۶ سهم (۵۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۳۸ سهم (۴۱درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۹نماد (۱۸درصد) صف خریدی به ارزش ۱۸۷ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش در ۱۰ نماد بورسی (۳ درصد) به ارزش ۳۴میلیارد‌تومان بودیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید