رشد دلار متوقف شد!

رشد دلار متوقف شد!

دیروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین بازار ارز تهران در ثبات قیمتی حوالی پله اول کانال ۲۸ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

کد خبر : ۱۰۵۴۷۴
بازدید : ۸۱۶۷

روند افزایشی دلار در کانال جدید متوقف شد. پس از ورود شاخص ارزی به کانال ۲۸ هزار تومانی در روز سوم هفته جاری و تثبیت نرخ این ارز در پله ابتدایی کانال مذکور، دیروز دلار حرکت قابل توجهی از خود نشان نداد و در بازه قیمتی ۲۸ هزار و ۵۰ تا ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان به نوسان پرداخت.

تحلیلگران ارزی بازار تهران نیز ضمن اشاره بر تایید خبر آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی توسط وزارت امور خارجه، از تقویت ذخایر ارزی کشور پس از این آزاد‌سازی سخن گفتند.

این افراد همچنین بر این باورند که با توجه به افزایش قدرت نهاد‌های بازار‌ساز پس از این گشایش ارزی، بانک مرکزی می‌تواند با تقویت حجم عرضه دلار در معاملات ارزی بازار، از نوسانات افزایشی شدید این ارز جلوگیری کرده و قیمت اسکناس آمریکایی را در کریدور مورد نظر خود به تثبیت برساند.

از سوی دیگر روز گذشته بانک مرکزی طی خبری اعلام کرد که انجام هرگونه معاملات ارزی فردایی توسط صرافی‌ها یا اشخاص در بازار تهران مصداق قاچاق ارز بوده و با متخلفان به‌شدت برخورد خواهد شد. هر برگ اسکناس دلار در بازار روز گذشته به قیمت ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد.

دیروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین بازار ارز تهران در ثبات قیمتی حوالی پله اول کانال ۲۸ هزار تومانی به کار خود پایان داد. پس از سه روز افزایشی در هفته جاری دیروز دلار در روز اول حضور خود در کانال ۲۸ هزار تومانی نمایش قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشت و زیر سقف ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومانی به نوسان پرداخت. صرافی ملی نیز نرخ فروش دلار خود در روز گذشته را ۲۵ هزار و ۱۶۶ تومان اعلام کرد.

هر برگ اسکناس یورو آزاد در بازار روز گذشته نیز حوالی قیمت روز دوشنبه یعنی رقم ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد. هر قطعه سکه امامی نیز در معاملات روز گذشته با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد.

آیا با معاملات فردایی، برخورد می‌شود؟

روز گذشته بانک مرکزی خبری مبنی بر اعلام ممنوعیت معاملات فردایی در بازار تهران منتشر کرد. هرچند برای معاملات فردایی این ممنوعیت از قبل هم وجود داشت و این معاملات در نهاد‌های مالی به رسمیت شناخته نمی‌شدند.

با این حال طبق گفته بانک مرکزی پس از این با متخلفان در این زمینه به مصداق قاچاق ارز برخورد خواهد شد که از جمله مجازات آن می‌توان به ضبط مال و پرداخت ۲ تا ۴ برابر بهای ریالی آن به عنوان جریمه اشاره کرد. معاملات فردایی شیوه‌ای از معاملات در میان فعالان ارزی است که تحویل ارز یا بهای ریالی آن به روز‌های بعد موکول شده، ولی منجر به تحویل ارز نمی‌شود.

به این صورت که معامله‌گران بر سر روند قیمت ارز در روز‌های آینده معامله کرده و در روز موعود، ارز مورد معامله را جابه‌جا نمی‌کنند و تنها ما‌به‌تفاوت مبالغ را به ریال یا به صورت ارزی به طرف دیگر پرداخت می‌شود. برای مثال در صورتی که نرخ دلار در حال حاضر ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان باشد. معامله‌گران در معاملات فردایی خود با ارائه نرخ‌های مختلف پیش‌بینی می‌کنند که در روز آینده دلار بالاتر یا پایین‌تر از نرخ حال حاضر معامله می‌شود.

فرض بر آن است که طرف اول بر این عقیده باشد که روز آینده دلار در رقمی بیشتر از ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود و طرف دوم بر کاهش قیمت امیدوار باشد و از ارقامی پایین‌تر از مبلغ مذکور برای نرخ فردایی دلار صحبت کند.

حال در صورتی که روز آینده نرخ دلار بالاتر از حد مذکور باشد، طرف دوم اختلاف قیمت روز دوم نسبت به روز اول را به طرف مقابل معامله پرداخت می‌کند و در سوی دیگر نیز در صورت کاهش قیمت دلار در روز دوم طرف افزایشی میزان مبلغ کاهش یافته نسبت به نرخ معیار را به طرف دوم معامله پرداخت می‌کند. در بسیاری از معاملات فردایی، دلاری رد و بدل نمی‌شود.

روند بهای دلار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید