۱۰ آنتی هیستامین گیاهی برای آبریزش بینی

۱۰ آنتی هیستامین گیاهی برای آبریزش بینی

گزنه را می‌توانید به صورت دم‌نوش روزانه میل کنید. در سال ۲۰۰۰ یک آزمایش روی گیاه گزنه انجام شد. طی این مطالعات ۵۸% از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که علائم حساسیت آن‌ها با مصرف این گیاه کاهش پیدا کرد. ۶۹% نیز موافق بودند که گزنه بهتر از دارونما عمل کرده است.

کد خبر : ۱۰۶۰۰۳
بازدید : ۱۱۳۳

اگر مدام دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوید و آبریزش بینی پیدا می‌کنید، می‌توانید از آنتی هیستامین طبیعی برای رفع آبریزش بینی استفاده کنید.

عملکرد آنتی‌هیستامین‌ها در بدن باعث مسدود شدن فعالیت هیستامین می‌شود. علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و خارش گلو به دلیل وجود همین پروتئین هیستامین است.

به گزارش دکترتو؛ دارو‌های زیادی با نسخه و بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است که علائم آلرژی را کاهش می‌دهند. اما همه این دارو‌ها عوارض جانبی دارند که می‌توانند باعث بروز مشکل شوند. شایع‌ترین عارضه جانبی این دارو‌ها خواب‌آلودگی و حالت تهوع است.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال جایگزین‌های طبیعی و بدون عارضه برای رفع علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی هستند.

در ادامه ۱۰ آنتی هیستامین طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم. با مصرف این مواد طبیعی می‌توانید آبریزش بینی و دیگر علائم مربوط به حساسیت را تا حد زیادی کاهش دهید. درمان گیاهی آبریزش بینی عوارض بسیار کمتری داشته و می‌توان با خیال راحت از این دارو‌های گیاهی استفاده کرد.

۱. گزنه

اولین داروی گیاهی برای رفع آبریزش بینی گیاه گزینه است. گزنه یک ضدالتهاب قوی است و می‌تواند علائم آلرژی از جمله رینیت آلرژی را تا حدودی برطرف کند. در طب سنتی مصرف این گیاه برای کاهش علائم حساسیت توصیه می‌شود.

گزنه را می‌توانید به صورت دم‌نوش روزانه میل کنید. در سال ۲۰۰۰ یک آزمایش روی گیاه گزنه انجام شد. طی این مطالعات ۵۸% از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که علائم حساسیت آن‌ها با مصرف این گیاه کاهش پیدا کرد. ۶۹% نیز موافق بودند که گزنه بهتر از دارونما عمل کرده است.

البته باید در مصرف این گیاه دقت داشته باشید. مصرف بیش از حد گزنه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث خارش و تورم شود. در طب سنتی از این گیاه علاوه بر درمان آلرژی برای درمان دیابت، نقرس و آرتریت نیز استفاده می‌شود.

۲. زنجبیل و آبریزش بینی

نجبیل خواص بسیار زیادی دارد و برای سلامت کلی بدن توصیه می‌شود از این گیاه در آشپزی استفاده کنید. این آنتی هیستامین طبیعی برای دستگاه گوارش مفید بوده و علائم بیماری را تسکین می‌دهد. همچنین گردش خون را بهبود داده و از این طریق به سلامت بدن کمک می‌کند.

در طب سنتی زنجبیل را به‌عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و عامل ضدویروسی قوی معرفی می‌کنند.

اگر دچار گرفتگی بینی هستید یا به دنبال یک داروی گیاهی برای آبریزش بینی هستید، چای زنجبیل می‌تواند به رفع احتقان بینی و تسکین سردرد کمک کند. زمانی که در حال نوشیدن چای زنجبیل هستید، بخار آن را استنشاق کنید تا مجرای بینی باز شود.

حتی می‌توانید هنگام تهیه چای از گیاه دیگری مانند زردچوبه نیز استفاده کنید. زردچوبه هم خاصیت آنتی هیستامین داشته و تاثیر آن را دوبرابر می‌کند.

۳. گیاه بومادران

گیاه بومادران یک گیاه بومی جزایر بریتانیا است. اما امروزه در اروپا، آسیا و ایران نیز به‌عنوان درمان گیاهی آبریزش بینی مورد استقبال قرار گرفته است. این گیاه خواص ضدعفونی‌کننده داشته، علائم بیماری‌های معده را تسکین داده و خاصیت ضد اسپاسم دارد. همچنین در رفع علائم آلرژی نیز بسیار مفید است.

از گذشته این گیاه برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می‌شد. امروزه مطالعات نشان می‌دهد، در درمان رینیت آلرژیک نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به دلیل خواص ضدمیکروبی این گیاه برای دستگاه تنفس بسیار مفید بوده و سینوزیت و آلرژی ناشی از گردوغبار را به‌خوبی تسکین می‌دهد.

گیاه بومادران را می‌توانید به شکل چای مصرف کنید. اگر می‌خواهید برای رفع آلرژی یا بیماری‌های دیگر روزانه این چای را بنوشید، دقت داشته باشید مصرف آن نباید بیشتر از دوهفته ادامه داشته باشد. زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض ایجاد کند.

۴. سیر و آبریزش بینی

سیر یک آنتی هیستامین طبیعی و قوی است که می‌تواند بسیاری از علائم حساسیت مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش چشم را تسکین دهد. این گیاه به دلیل عطر قوی یک ضد احتقان قوی است. به همین دلیل در فصلی که دچار آلرژی می‌شوید، می‌توانید مصرف سیر را افزایش دهید. این گیاه به کاهش فشار سینوسی نیز کمک می‌کند.

اگر به دلیل حساسیت دچار سرفه، کهیر، بثورات پوستی، خارش پوست و پف چشم می‌شوید، بازهم می‌توانید از سیر استفاده کنید. مقدار آنتی‌اکسیدان سیر بسیار زیاد بوده و هنگام تشدید آلرژی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. در نتیجه به طور موثر با هیستامین مبارزه کرده و علائم آلرژی را تسکین می‌دهد.

در مواقع نادر برخی افراد ممکن است به سیر حساسیت داشته باشند. اگر احساس می‌کنید، با مصرف سیر علائم آلرژی تشدید پیدا می‌کند، نباید از آن مصرف کنید.

پیاز

۵. پیاز برای آبریزش بینی

پیاز حاوی ماده‌ای به نام کوئرستین است. این ماده یک آنتی هیستامین طبیعی است که برای ساخت بسیاری از دارو‌ها و مکمل‌های ضد آلرژی از آن استفاده می‌شود. پیاز علاوه بر خواص آنتی‌هیستامینی دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم است. به همین دلیل سیستم ایمنی را فعال می‌کند. این گیاه ضدویروس بوده و ترشح هیستامین را مهار می‌کند.

در میان انواع پیاز، پیاز قرمز، مقدار کوئرستین بیشتری دارد و در صورت مصرف آن به‌صورت خام تاثیر آنتی‌هیستامینی آن بیشتر می‌شود. از پیاز خام می‌توانید همراه غذا یا در سالاد استفاده کنید.

۶. ریحان

ریحان گیاه خوش‌بویی است که برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان مشکلات معده مانند اسپاسم، ازدست‌دادن اشتها، گاز معده، اسهال و یبوست کاربرد دارد. ریحان مواد شیمیایی زیادی دارد و می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌ها را نیز از بین ببرد.

در درمان آلرژی و حملات هیستامین نیز استفاده از گیاه ریحان توصیه می‌شود. این گیاه آنتی هیستامین قوی است. حتی برای بیرون کشیدن زهر حشرات، زنبور و مار هم از این گیاه استفاده می‌شود.

از ریحان می‌توانید در تهیه غذا و سالاد استفاده کنید. همچنین دم‌نوش آن تاثیر خوبی در رفع آبریزش بینی دارد. اگر می‌خواهید از بخور استفاده کنید، ریحان می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۷. بابونه

بابونه خواص آنتی‌هیستامینی داشته و می‌توان برای تسکین علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی از آن استفاده کرد. اگر در ناحیه‌ای از پوست به دلیل حساسیت تورم و التهاب دارید، مقداری از گیاه بابونه را له کرده و از آن به‌عنوان ضماد استفاده کنید. بابونه می‌تواند التهاب را تسکین دهد.

درصورتی‌که دچار علائمی مانند آبریزش بینی، خارش بینی و گلو، عطسه یا گرفتگی بینی هستید، بهتر است از چای بابونه استفاده کنید. این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید. گاهی ممکن است بابونه در افراد بسیار حساس باعث بروز آلرژی شود. اگر با مصرف بابونه علائم حساسیت در بدن شما ظاهر می‌شود، مصرف آن را قطع کنید.

۸. آویشن

یکی دیگر از آنتی هیستامین‌های طبیعی و موثر گیاه آویشن است. آویشن همچنین خواص ضدعفونی‌کننده دارد. به همین دلیل برای پاک‌سازی عفونت هم می‌توان از آن استفاده کرد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آویشن خاصیت ضدمیکروبی در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها دارد.

در زمان بروز بیماری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از آویشن می‌تواند علاوه بر رفع میکروب‌ها به کاهش آبریزش بینی و عطسه کمک کند.

آویشن را می‌توان به‌صورت ادویه در غذا استفاده کرد. علاوه بر خاصیت درمانی طعم خوبی به غذا می‌دهد. همچنین چای آویشن خواص زیادی داشته و در هنگام بروز آلرژی یا بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی بهتر است از آن استفاده کنید. مصرف دو یا سه بار در روز از چای آویشن تاثیر خوبی ایجاد می‌کند.

۹. نعناع

نعناع به‌عنوان یک گیاه ضدالتهاب شناخته می‌شود. در طب سنتی استفاده از روغن نعناع و پخش کردن آن در فضا یا استفاده روی پوست برای بازشدن مجرای تنفسی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید برای تسکین آلرژی از ترکیب موثرتری استفاده کنید، می‌توانید روغن نعناع را با روغن اسطوخودوس و لیمو ترکیب کنید.

استفاده از نعناع در غذا یا تهیه چای آن یک آنتی هیستامین طبیعی و قوی برای رفع علائم حساسیت است. چای نعناع به پاک‌سازی مجاری بینی و ریه کمک کرده و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. اگر دچار سردرد سینوسی می‌شوید، چای نعناع را امتحان کنید. این گیاه التهاب ناشی از سینوزیت را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد.

۱۰. زردچوبه

زردچوبه بیشتر به دلیل خواص ضدالتهابی شناخته می‌شود. در زردچوبه ماده فعالی به نام کورکومین وجود دارد که علائم مربوط به آرتریت را کاهش می‌دهد. این ماده تورم را کاهش داده و تحریک دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود می‌بخشد.

به همین دلیل افرادی که مدام دچار آلرژی می‌شوند، می‌توانند با مصرف زردچوبه علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه و عطسه را درمان کنند.

شما می‌توانید از زردچوبه هم به‌عنوان ادویه در غذا‌ها استفاده کنید و هم آن را به شکل قرص خریداری کنید. در چاشنی‌هایی مانند پودر کاری و خردل نیز مقدار زیادی زردچوبه وجود دارد. اگر می‌خواهید به‌عنوان ادویه از آن استفاده کنید، بهتر است با فلفل سیاه ترکیب شود. فلفل سیاه باعث می‌شود، فعالیت کورکومین افزایش پیدا کند.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید