طرز تهیه حلوای شیر، خوش طعم و لطیف

طرز تهیه حلوای شیر، خوش طعم و لطیف

حلوای شیر یکی از گونه‌های متفاوت حلواست که برای تهیه آن از شیر استفاده می‌کنند و به همین دلیل بسیار لطیف است و طعم دلچسبی دارد.

کد خبر : ۱۰۶۳۴۴
بازدید : ۱۶۹۳

حلوا یکی از خوراکی‌های شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند.

حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، به دلیل داشتن آرد و روغن یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود.

حلوای شیر یکی از انواع حلواست که برای تهیه شربت آن به جای آب از شیر استفاده می‌کنند، به همین دلیل نسبت به انواع دیگر حلوا بافت بسیار لطیف‌تری دارد.

در ادامه این مطلب با طرز تهیه حلوای شیر همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به طبخ این نوع حلوا همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حلوای شیر

آرد سفید گندم: ۱ لیوان

شیر: ۳ لیوان

شکر: یک و نیم لیوان

کره: ۵۰ گرم

روغن مایع: نصف لیوان

گلاب: نصف لیوان

زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

نکات مربوط به مواد اولیه

گلاب

نکات مربوط به گلاب

همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

نکات مربوط به زعفران

زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به هل

هل

برای تهیه حلوا حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیشتری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

طرز تهیه مرحله به مرحله حلوای شیر

حلوا شیر

۱ ـ ابتدا شیر و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید تا شکر در شیر حل شود؛ سپس زعفران دم کرده را همراه با گلاب و پودر هل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند و بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

۲ ـ آرد را داخل یک ماهی تابه یا قابلمه مناسب بریزید و اجاق گاز را روشن کنید. حتما حرارت اجاق را کم کنید تا آرد نسوزد. آرد را کمی تفت بدهید تا بوی خامی آن از بین برود؛ ولی توجه داشته باشید که برعکس انواع حلوا‌های دیگر آرد این حلوا نباید تغییر رنگ بدهد و فقط باید تفت داده شود. بعد از اینکه آرد را تفت دادید، آن را الک کنید و دوباره داخل قابلمه بریزید.

۳ ـ در این مرحله روغن مایع و کره را به آرد اضافه کنید و صبر کنید تا کره آب شود و آرد کاملا با روغن و کره مخلوط شود.

۴ ـ در مرحله آخر مخلوط شیر، شکر، گلاب، زعفران و هل را کم کم به آرد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا حلوا خودش را بگیرد. وقتی حلوا خود به خود از دیواره‌های قابلمه جدا و در وسط قابلمه جمع شد، یعنی آماده است. حالا می‌توانید آن را داخل ظرف مخصوص سرو بریزید و با خلال پسته، خلال بادام و یا غنچه گل محمدی تزیین کنید. نوش جان

نکات مهم برای تهیه حلوا

ـ همیشه وقتی شربت حلوا از حرارت افتاد و رو به سردی بود، گلاب را اضافه کنید؛ زیرا داغی شربت عطر گلاب را از بین می‌برد.

ـ روغن حلوا باید به اندازه‌ای باشد که بعد از مخلوط شدن با آرد روی آن را بپوشاند.

ـ حتماً بعد از اتمام تفت دادن آرد آن را الک کنید و بعد روغن را اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است در حلوای شما گلوله‌های آردی شکل بگیرد که برای هیچکس خوشایند نیست.

ـ زمانی که شربت را اضافه می‌کنید، هم زدن اهمیت زیادی دارد. هرقدر خوب و به اندازه هم بزنید، حلوای شما بافت نرم‌تر و مطبوع‌تری خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید