ایبوپروفن، درد را طولانی‌تر می‌کند!

ایبوپروفن، درد را طولانی‌تر می‌کند!

بهبود طبیعی از یک جراحت دردناک شامل رخ‌دادنِ التهاب است ـ التهاب واکنش طبیعی بدن به جراحت و عفونت است ـ و یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیش‌گیری از التهاب به‌وسیله دارو‌های مسکن باعث می‌شود که درمان مواردی که درمان‌شان مشکل‌تر است، سخت‌تر شود.

کد خبر : ۱۰۶۸۰۴
بازدید : ۱۳۰۶

فرادید | مصرف دارو‌هایی مانند ایبوپروفن و استروئید‌ها برای تسکین دادن درد در بیماری‌ها و جراحت‌های کوتاه‌مدت می‌تواند احتمال درد‌های بلندمدت را افزایش دهد.


به گزارش فرادید به نقل از گاردین، یافته‌های این مطالعه جدید نشان می‌دهد که باید در تجویز و مصرف دارو‌های مسکن تجدید‌نظر کرد.


بهبود طبیعی از یک جراحت دردناک شامل رخ‌دادنِ التهاب است ـ التهاب واکنش طبیعی بدن به جراحت و عفونت است ـ و یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیش‌گیری از التهاب به‌وسیله دارو‌های مسکن باعث می‌شود که درمان مواردی که درمان‌شان مشکل‌تر است، سخت‌تر شود.


چه‌بسا التهاب اثر محافظتی داشته باشد که از مزمن و مضر شدنِ درد حاد پیش‌گیری می‌کند، بنابراین کاهش دادنِ آن می‌تواند به ضرر بیمار باشد.


محققان می‌گویند که کمردرد شایع‌ترین درد مزمن گزارش‌شده است که معمولاً طولانی‌تر از بهبود یافتنِ جراحت با فرد باقی می‌ماند و سالانه منجر به صرف هزینه‌های اقتصادی و پزشکی سنگین می‌شود.

مصرف ایبوپروفن احتمال درد‌های مزمن را افزایش می‌دهد

اکثر بیماران بعد از جراحت داروهایِ غیراستروئیدی و ضدالتهاب مثل ایبوپروفن و کورتیکواستروئید دریافت می‌کنند. اما این دارو‌ها فقط در بخشی از بیماران مؤثر هستند و هنوز مشخص نیست که چرا درد حاد که بلافاصله بعد از جراحت ایجاد می‌شود در برخی ماندگار و مزمن می‌شود، اما در برخی دیگر از بین می‌رود.


محققان برای فهم علت تشدید کمردرد، ۹۸ بیمار با درد شدید کمر را به مدت ۳‌ماه مطالعه کردند. آن‌ها سازوکار درد را در انسان‌ها و موش‌ها بررسی کردند و دریافتند که نوتروفیل ـ نوعی سلول سفید که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند ـ نقش مهمی در درمان درد ایفا می‌کند.


این مطالعه نشان داد که انسداد این سلول‌ها در موش‌ها طول مدت درد را ۱۰‌برابر بیش‌تر از حدِ معمول طولانی کرد.


درمان با دارو‌های ضدالتهاب و دارو‌های استروئیدی مثل دگزامتازون و دیکلوفناک نیز نتیجه مشابهی را تولید کرد؛ این‌درحالی‌بود که این دارو‌ها در بدو شروع درد بسیار اثرگذار بودند و باعثِ کاهشِ درد حاد شده بودند.


محققان این یافته‌ها را با یافته‌های بانک زیستیِ انگلستان مقایسه کردند که نشان داده بود ۵۰۰۰۰۰ نفر بعد از مصرف دارو‌های ضدالتهاب بیش‌تر احتمال داشت که ۲ تا ۱۰‌سال بعد هنوز کمردرد داشته باشند. این اثر در افرادی که دارو‌های ضدافسردگی یا پاراستامول مصرف کرده بودند، مشاهده نشد.


دکتر فرانزیکا دِنک، استاد ارشد کینگز‌کالجِ لندن، می‌گوید: «تا پیش از آزمایش‌های بالینی نمی‌توان نظرات قطعی درباره شیوه درمان ارائه کرد.»


دکتر بلر اسمیت، از دانشگاه داندی، می‌گوید: «این یک نظریه است که التهاب در درازمدت اثرات محافظتی دارد و کاهش دادنِ التهاب مضر است. اما، مهم است بدانیم که فقط یک مطالعه چنین چیزی را نشان داده و تحقیقات بیش‌تری برای تأیید این نظریه نیاز است.»


نتایج این مطالعه در نشریه ساینس ترنزلیشنال مدسین منتشر شده است.


منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید