بازگشت فولکس واگن بیتل؛ خیلی محدود، خیلی گران!
فولکس واگن بیتل یکی از مطرحترین محصولات تاریخ صنعت خودرو است که اکنون نسخه کلاسیک آن با نسخه رستومد میلی ویه ۱ بازگشته است...
میلی ویه ۱ (Milivié ۱) نام یک بیتل تولید محدود از فولکس واگن است که تنها ۲۲ دستگاه آن تحویل مشتریان خواهد شد. این خودرو در واقع طی پروژه رستومد یا همان بازآفرینی محصولات کلاسیک با جزئیات فناورانه روز معرفی شده و برچسب قیمت بسیار سنگین ۵۹۸ هزار دلاری را همراه خود دارد.
همانطور که در تصاویر اولیه مشاهده میکنید، طراحان این کمپانی نوپای آلمانی تغییراتی را در مقایسه با نسخه اصلی بیتل کلاسیک در نظر گرفته اند که بخشی از مهمترین آن به چراغهای اصلی جلو و عقب، قسمت پایین بخش یکپارچه دماغه که از پورشه به اینجا آمده و همچنین بال دم اردکی عقب که جذابیتهای این قسمت را نیز بهبود داده است.
داخل کابین نیز کاملا به سبک روز کارشده که حضور نمایشگر یکپارچه اطلاعات کیلومتر و تنظیمات سیستم سرگرمی جلب توجه میکند. این نمایشگرها هر کدام در اندازه ۱۲.۳ اینچی انتخاب شده اند. از دیگر امکانات کابین به شارژر بی سیم، سوکت ۲۲۰ ولت، یو اس بی و یو اس بی تایپ-سی اشاره شده است.
در بخش پیشرانه نیز از نمونه ۲.۲۸ لیتری ۴ سیلندر تخت خنک شونده با هوا استفاده شده که با یک جف کاربراتور وِبِر و سیستم سوخت رسان الکترونیک هماهنگ شده است. در رابطه با میزان خروجی پیشرانه اطلاعاتی ارائه نشده است. در بخش جعبه دنده نیز نمونه ۴ سرعته اتوماتیک از ZF انتخاب شده که با محور عقب در ارتباط است.
رینگهای آلومینیومی اسپرت نیز در اندازه ۱۹ اینچی انتخاب شده اند.
فولکس واگن بیتل محدود به ۲۲ دستگاه
اما علت محدودکردن تولید این نسخه به ۲۲ دستگاه نیز در نوع خود جالب است. فولکس واگن رکورد تولید ۲۲ میلیون دستگاه بیتل را در کارنامه خود دارد و میلی ویه دقیقا به همین دلیل محدود به ۲۲ دستگاه شده است تا به نوعی این محصول افسانهای و موفق فولکس واگن را مورد احترام قرار داده باشد.
این خودرو در ایران با نام فولکس قورباغهای شناخته میشود و در برخی منابع ترجمه نیز از عبارت فولکس سوسکی و فولکس کفشدوزکی یاد شدهاست. هدف از طراحی این خودرو، تولید خودرویی اقتصادی و قابل استفاده برای عموم مردم بود.
این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۳۸ و با نام فولکس واگن تیپ یک تولید شد. تولید فولکس واگن بیتل در سال ۱۹۹۴ دوباره با طراحی مدرن و با نام نیو بیتل (بیتل جدید) از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت که البته از جذابیت بیتل اصل برخوردار نیست.
با توجه به عمر طولانی تولید این خودرو سطح بسیار متنوعی از تجهیزات در مدلهای گوناگون آن یافت میشود و از موتورهای گوناگونی بهره میبرد. بهجز مدلهای استاندارد مدلهای سفارشی گوناگونی نیز از این خودرو تولید شدهاست.
فولکسواگن بیتل با دارا بودن محبوبترین طراحی خودرو تا کنون، طراحی سادهٔ خود را برای بیش از ۴۰ سال تغییر نداد. این خودرو توسط فردیناند پورشه بهعنوان خودرویی ارزان برای مردم آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شد.