طرز تهیه خورش افشاری

طرز تهیه خورش افشاری

خورشت مرغ افشاری یک خورش غلیظ و کم آب است. خورش مرغ افشاری را مثل انواع دیگر خورش مرغ و گوشت با انواع برنج پلو، زرشک پلو یا چلوی ساده سرو کنید.

کد خبر : ۱۰۸۲۳۷
بازدید : ۱۲۳۹

خورش یا خورشت مرغ افشاری مجلسی یکی از آن غذا‌هایی است که از قدیم‌الایام در مراسمات برای پذیرایی از مهمانان سرو می‌شده است.

خورش مرغ افشاری در واقع همان چلو مرغ مجلسی است که طرز تهیه آن به عنوان یک مرغ خوشمزه برای مهمانی و سرو در کنار انواع پلو و برنج بسیار مناسب است. برای آموزش مرحله به مرحله این خورش با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۶ نفر

سینه یا ران مرغ: ۶ تکه
پیاز: ۱ عدد بزرگ
سیر:۳ حبه
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
شیرنارگیل: ۴ قاشق غذاخوری (اختیاری)
قیسی: ۱۰ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری: به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به مقدار لازم
کره: ۲۰ گرم
طرز تهیه

مرحله اول: برگه‌های قیسی را بخیسانید

طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی مثل خورش مرغ و آلو است. برگه‌های قیسی را در آب خیس کنید تا نرم شوند.

مرحله دوم: مرغ را در آب و نمک بخوابانید

راز درست کردن خوشمزه‌ترین مرغ دنیا برای انواع خورش مرغ یا چلو مرغ و زرشک پلو این است که ۳۰ دقیقه مرغ را در یک آب و نمک ساده بخوابانید. یک ترفند دیگر برای خوشمزه شدن مرغ این است که آن را در یکسری مواد بخوابانید. مثلا در آب پیاز و مقداری زعفران دم کرده غلیظ به مدت ۱ الی دو ساعت این ترفند‌ها بیشتر از جوشاندن مرغ قبل از پختن آن کارساز است.

مرحله سوم: سیر و پیاز را تفت دهید

پیاز را نگینی یا خلالی نازک و یکدست خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا تفت بخورند و سبک شوند. وقتی پیاز‌ها طلایی شدند حبه‌های سیر را هم خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.

مرحله چهارم: تکه‌های مرغ را سرخ کنید

وقتی بوی سیر بلند شد تکه‌های مرغ را به همراه کره اضافه کنید و تفت دهید. فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه کاری برای خوشمزه شدن مرغ بسیار موثر است، آن را حذف نکنید.

خورش افشاری
مرحله پنجم: خورش افشاری را بپزید

وقتی تکه‌های مرغ طلایی شدند مقداری آب جوش اضافه کنید تا حدی که فقط روی تکه‌های مرغ را بپوشاند. اجازه دهید مرغ روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

مرحله ششم: رب گوجه را با روغن تفت دهید

در این فاصله رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. یک راز غلیظ شدن خورش مرغ اضافه کردن رب گوجه تفت داده شده به آن است.

مرحله هفتم: رب گوجه و قیسی را به مرغ اضافه کنید

رب سرخ شده را به همراه قیسی‌ها به مرغ در حال پخت اضافه کنید. خورش را روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ الی ۱ و نیم ساعت بپزید.

مرحله هشتم: شیر نارگیل و آبغوره اضافه کنید

در ۵ دقیقه پایانی پخت شیر نارگیل و در صورت تمایل کمی آبغوره به خورش اضافه کنید.

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ

یک راز و فوت و فن خوشمزه شدن خورش مرغ همین شیر نارگیل و البته زعفران دم کرده غلیظ است و یک راز دیگر خوشمزگی هم این است که مرغ روی شعله ملایم گاز و کم کم بپزد، در واقع زمان پخت مرغ در میزان خوشمزه شدن آن بسیار موثر است.

خورشت مرغ افشاری یک خورش غلیظ و کم آب است. خورش مرغ افشاری را مثل انواع دیگر خورش مرغ و گوشت با انواع برنج پلو، زرشک پلو یا چلوی ساده سرو کنید.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید