ارزان‌ترین شهر جهان کجاست؟

ارزان‌ترین شهر جهان کجاست؟

قدرت خرید به این معنی است که در کشور‌های مختلف چند واحد از پول یک کشور برای تهیه میزان مشخصی از کالا یا خدمات لازم است.

کد خبر : ۱۰۸۲۸۵
بازدید : ۸۷۸

کاهش قدرت خرید مساله‌ای جهانی است و تقریبا تمام کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما در این میان، رتبه ایران و شهر تهران قابل توجه است.

در سال‌های اخیر و با شیوع کرونا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. این کاهش تنها مختص به ایران نیست و تقریبا در همه کشور‌های جهان حضور آن احساس می‌شود.

قدرت خرید به این معنی است که در کشور‌های مختلف چند واحد از پول یک کشور برای تهیه میزان مشخصی از کالا یا خدمات لازم است. قدرت خرید محلی، توان مردم یک کشور را به نسبت یک شهر مشخص نشان می‌دهد. اگر قدرت خرید داخلی در یک شهر ۴۰ باشد به این معنی است مردم آن شهر ۶۰ درصد کالای کمتری نسبت به شهر شاخص خود می‌توانند بخرند. در چند ماه اخیر با وجود افزایش حقوق‌ها، هزینه‌های مردم بیشتر از افزایش توان اقتصادی آن‌ها بوده است.

وبسایت Numbeo، قدرت خرید در کشور‌های مختلف را در سال ۲۰۲۲ بررسی و ارزیابی کرده است. بر اساس گزارش این وبسایت، ایران در میان ۱۳۹ کشور رتبه ۱۲۴ را دارد.

ارزان‌ترین کشور

همچنین در این گزارش ۵۱۰ شهر بزرگ جهان نیز با هم مقایسه شده‌اند و شهر تهران در این رتبه‌بندی در جایگاه ۵۰۱ قرار دارد. در این گزارش توان اقتصادی مردم اصفهان و مشهد از ساکنین تهران بیشتر در نظر گرفته شده است.

کشور‌هایی با بیشترین قدرت خرید

در این میان مردم کشور‌های سوئیس، آمریکا و استرالیا به ترتیب بیشترین قدرت خریداری اقلام را در جهان دارند. کمترین میزان نیز مربوط به کشور کوبا و پس از آن کشور سوریه است. در مقایسه بین شهر‌های بزرگ، شهر عجمان در امارات متحده عربی در بالای لیست قرار دارد و پس از آن ۷ جایگاه بعدی متعلق به شهر‌های ایالات متحده آمریکا است.

ارزان‌ترین شهر

ارزان‌ترین شهر‌های جهان

اما به نقل از وبسایت statista، ارزان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شهر جهان برای زندگی کردن شهر متچستر انگلستان است. در این شهر تنها ۱۰ درصد از مردم معتقدند که هزینه زندگی‌شان بالاست.

در نظرسنجی که انجام شد پس از منچستر، یوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، مونتریل در کانادا و بوداپست مجارستان ارزان‌ترین شهر‌ها برای اقامت هستند. تنها ۱۷ درصد از مردم این شهر‌ها هزینه‌های زندگی را بالا می‌دانستند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید