آموزش پیتزا سنگی در ماهی تابه، بدون نیاز به فر

آموزش پیتزا سنگی در ماهی تابه، بدون نیاز به فر

پیتزا یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین فست فود‌ها در دنیاست که در انواع و طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود. پیتزا سنگی با روش طبخی متفاوت و آسان یکی از انواع پیتزاست که طرز تهیه آن در ادامه این مطلب تقدیم شما خواهد شد.

کد خبر : ۱۰۸۳۲۷
بازدید : ۳۱۹۵

امروز فست فود‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی در جهان هستند که تنوع بالایی دارند و به عنوان غذایی مدرن با طعم و سبک جدید جای خود را در برنامه غذایی مردم دنیا باز کرده‌اند. پیتزا یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین نوع فست فودهاست که اولین بار در کشور ایتالیا طبخ شد و سپس تهیه آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد. پیتزا در انواع پیتزای سبزیجات، مرغ، گوشت، پپرونی و... تهیه می‌شود و دارای طیف گسترده‌ای از طعم و مزه است.

یکی از انواع پیتزا‌های محبوب پیتزا سنگی است که برای تهیه آن از سنگ ریزه‌هایی شبیه سنگ‌های تنور نان سنگک استفاده می‌کنند. ما در این مطلب برآنیم تا طرز تهیه یک پیتزای سنگی خوشمزه و در عین حال آسان را در ماهی تابه روی گاز و بدون نیاز به فر با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه پیتزا سنگی

پنیر پیتزا: ۱ لیوان

سوسیس پپرونی: ۲ عدد

سس کچاب: ۳ قاشق غذاخوری

سنگ ریزه: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

شیر یا آب: یک لیوان

پودر خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری سرپر

شکر: یک قاشق چای‌خوری

تخم مرغ: ۱ عدد

روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری

آرد سفید گندم: سه لیوان سرخالی

نمک: یک قاشق مرباخوری سر پر

نکات مربوط به مواد اولیه

پنیر پیتزا

نکات مربوط به پنیر پیتزا

پنیر پیتزا نوعی از پنیر موزارلا با رطوبت پایین است که گاه در ترکیب با پنیر‌های دیگر ارائه می‌شود. پنیر پیتزا دارای کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، تیامین و انواع ویتامین‌های گروه A و B است. مصرف پنیر پیتزا همراه با سبزیجات خام و پخته باعث می‌شود که چربی و مواد ناسالم موجود در آن کم‌تر جذب بدن شوند. از ویژگی‌های یک پنیر پیتزای مرغوب این است که پنیر هنگام جویدن نباید حالت آدامس در دهان داشته باشد. همچنین یک پنیر پیتزای مرغوب به هیچ‌وجه پس از پخت روغن پس نمی‌دهد.

نکات مربوط به پودر خمیر مایه


خمیر
خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند. پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید.

نکات مربوط به آرد


آرد

نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آرد‌های موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر میزان آرد را طبق دستور اضافه کردید و دیدید که خمیر شما هنوز به دست میچسبد؛ یعنی باید کمی بیش‌تر به آن آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید؛ ولی ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت و نوع آرد کم یا زیاد شود.

طرز تهیه پیتزا سنگی

در مرحله اول باید خمیر مخصوص پیتزا را آماده کنیم. خمیری که آموزش آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم، یک خمیر جادویی است که بسیار راحت، سبک و لطیف است و در تهیه انواع پیتزا، پیراشکی، تارت، پای و... کاربرد دارد. برای تهیه این خمیر ابتدا شیر یا آب را گرم کنید، درحدی که فقط گرم باشد و دست را نسوزاند. سپس شکر را در آن حل کنید. پودر خمیر مایه را روی شیر بپاشید و روی ظرف یک بشقاب یا نعلبکی بگذارید و به مدت پانزده دقیقه به آن زمان بدهید. در این فاصله تخم مرغ، نمک و روغن را خوب مخلوط کنید. بعد از پانزده دقیقه در روی ظرف شیر را بردارید. پودر خمیر مایه باید کاملاً در شیر حل شده باشد.

آموزش پیتزا سنگی

در این مرحله از کار شیر را روی ترکیب تخم مرغ و روغن بریزید؛ ولی هم نزنید. بلافاصله نصف آرد را با الک به این مواد اضافه کنید. سپس با دست یا لیسک هم بزنید تا آرد خوب حل شود و حالت گلوله‌ای نداشته باشد. سپس بقیه آرد را اضافه کنید و با دست خوب ورز بدهید تا خمیر منسجمی داشته باشید. آرد را باید تا جایی اضافه کنید که خمیر به دست شما نچسبد. سپس روی ظرفی را که خمیر در آن قرار دارد، با یک حوله تمیز یا پتوی نازک بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت و نیم در یک جای گرم بگذارید تا حجم خمیر دوبرابر شود.

حالا یک ماهی تابه گرد و نسبتا بزرگ را انتخاب کنید. سنگ ریزه‌ها را که از قبل خوب شسته و خشک کرده‌اید، کف ماهی تابه بریزید و آن‌ها را پخش کنید تا به صورت یکنواخت تمام سطح ماهی تابه را بپوشاند؛ سپس ماهی تابه را روی اجاق گاز بگذارید و شعله را زیاد کنید تا سنگ ریزه‌ها داغ شوند. در این هنگام در ماهی تابه را حتما بگذارید.

حالا روی میز کارتان کمی آرد بپاشید و حدود ۳۰۰ گرم از خمیر را بردارید روی میز بگذارید. خمیر را به صورت یک چانه گرد در بیاورید و با پشت دست چند بار روی آن فشار وارد کنید؛ سپس با نوک انگشت به وسط چانه خمیر ضربه بزنید، به طوری که خمیر مثل یک دایره پهن شود و نه زیاد کلفت و نه بیش از حد نازک باشد. در ماهی تابه را بردارید و شعله اجاق را کم کنید. خمیر آماده شده را آرام بردارید و روی سنگ ریزه‌ها پهن کنید.

سس کچاب را روی خمیر بریزید و با کف قاشق روی تمام سطح خمیر پخش کنید. پنیر پیتزا را روی سطخ خمیر بریزید، طوری که کاملا روی خمیر را بپوشاند. در مرحله آخر برش‌های پپرونی را روی سطح خمیر بچینید و در ماهی تابه را بگذارید و حدود سی دقیقه زمان بدهید تا پنیر‌ها آب شوند و خمیر بپزد. بعد از گذشت این زمان پیتزا سنگی شما آماده است و می‌توانید آن را از روی سنگ ریزه‌ها بردارید و به ظرف سرو منتقل کنید. نوش جان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید