آرامش در بازار سهام

آرامش در بازار سهام

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۰۹/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۳۳‌نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۵۳‌سهم (۴۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۹ سهم (۴۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۱۰۸۳۸۴
بازدید : ۵۲۰

فضای رکودی در بازار سهام طی روز گذشته همچنان ادامه داشت. در این روز اگرچه شاخص‌کل بورس با کاهش مواجه نشد و نماگر هموزن نیز عملکردی بهتر از آن از خود به‌جای گذاشت، با این‌حال ارزش معاملات خرد آن چنان پایین بود که به دومین ارزش معاملات خرد پایین در سال‌جاری بدل شد.

در این روز همچنین خروج پول حقیقی از بازار سهام ادامه داشت به‌طوری که از مجموع معاملات همه صنایع فعال در این بازار به‌طور خالص مبلغی در حدود ۱۸۰ میلیارد‌تومان از گردونه معاملات سهام خارج شد.

سبک و سنگین شدن قیمت‌ها

بازار سهام در دومین روز هفته اندکی آرامتر به‌نظر می‌رسید. در این روز رشد قیمت‌ها در برخی از نماد‌ها نظیر «فارس»، «بفجر» و «نوری» سبب شد تا شاخص‌کل مسیر نزولی روز شنبه را تکرار نکند و ضمن ثبت رشد ناچیز ۱۳۰۰ واحدی مجددا امید فعالان بازار را در جهت از دست نرفتن کانال ۵/ ۱میلیون واحدی تا حدودی احیا کند، با این‌حال این احیای نسبی به حدی نبوده که بتوان از آن به‌عنوان دلیلی برای رشد قیمت‌ها در روز‌های آتی نام برد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بازار سهام در روز گذشته بیشتر با رشد نسبی قیمت در نماد‌های پتروشیمی و پالایشی توانسته سطح فعلی شاخص را حفظ کند. اگرچه همین رقم نیز آنقدر ناچیز است که ناگفته پیداست رشد قیمت در نماد‌های یادشده نیز عموما حداقلی بوده و از این‌رو تقاضا در آن‌ها چندان قدرتمند پی گرفته نشده است.

همین امر سبب شد تا در روز گذشته میانگین وزنی قیمت‌ها نتواند رشدی بیش از ۰۹/ ۰درصد را از خود به‌جا بگذارد. بر این اساس معاملات روز گذشته در شرایطی خاتمه یافت که نماگر اصلی بازار سهام در سطح یک‌میلیون و ۵۰۲‌هزار واحد متوقف شد.

اما با اندکی مداقه بیشتر در آمار روز یکشنبه می‌توان دریافت که اوضاع در همه نماد‌های بازار سهام به اندازه نماد‌های سنگین وزن به حالت خنثی نزدیک نبوده است. روز گذشته شاخص هموزن در شرایطی عملکرد روزانه خود را ثبت کرد که بیشتر نماد‌های کوچک بازار توانسته بودند در افزایش قیمت از شاخص‌ساز‌ها جلو بزنند و همین امر سبب شد تا رشد شاخص یادشده بیش از شاخص‌کل باشد و به محدوده ۲۸/ ۰درصد برسد.

اینطور که به‌نظر می‌رسد مجددا با آرام‌شدن جو معاملات در بازار سهام و افزایش واهمه از کاهش قیمت در نماد‌های دلاری و سنگین وزن، نماد‌های کوچک بازار و عموما داخلی با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند. رشد بیشتر شاخص هموزن را می‌توان گواهی بر این مدعا دانست.

تکرار دوگانه برجامی‌ها

اما از اعداد و ارقام شاخص‌ها که بگذریم، یکی از نکات قابل‌توجهی که در روز گذشته می‌توان در قیمت‌ها مشاهد کرد، تکرار دوگانه برجامی و غیربرجامی بود. آنچه که در روز یکشنبه به‌عنوان هم گرایی ضعیف میان شاخص‌های هموزن و کل مشاهده شد بیش از آنکه ناشی از صرف کوچک یا بزرگ بودن نماد‌ها باشد، ناشی از اثراتی بود که پیگیری مداوم اخبار بر بازار سهام و در نگاهی کلی‌تر بر همه بازار‌ها گذاشته است.

در این روز به مانند بسیاری از روز‌های دیگر نماد‌های فعال در بورس و فرابورس صرفا در حال واکنش نشان‌دادن به تاثیرات برجام بودند. روز یکشنبه نماد‌های وابسته به مذاکرات نظیر خودرویی‌ها و بانکی‌ها با نا‌امیدی مجدد از حصول نتیجه میان ایران و سایر طرفین برجام در گفتگو‌های دوحه باردیگر نارضایتی خود از وضعیت این گفتگو‌ها را با فروش سهام یادشده نشان داده‌اند.

اینطور که بسیاری از فعالان بازار باور پیدا کرده‌اند بازار تا زمانی که نتواند به نتایج مذاکرات یادشده اعتماد پیدا کند، احتمالا با هر خبر مثبت و منفی دست به خرید یا فروش سهام شرکت‌های یادشده خواهد زد.

در هفته‌های اخیر بار‌ها مشاهده شد که با افزایش اخبار مثبت حتی با در نظر گرفتن کم‌شدن پول حقیقی در بازار صف خرید در نماد‌های مربوطه به شکلی ناگهانی شکل‌گرفته و به‌سرعت نیز با فروکش‌کردن اخبار جای خود را به صف فروش داده است.

روز گذشته همانطور که نماد «وبملت» درمیان نماد‌های قرمزپوش شاخص خودنمایی می‌کرد سایر نماد‌های گروه بانکی نیز در این روز، حال و روز بهتری نداشتند، به‌طوری‌که به‌جز نماد معاملاتی بانک دی سایر نماد‌ها اعم از بورسی و فرابورسی در این روز منفی بودند.

وضعیت در خودرویی‌ها نیز اندکی مشابه بانکی‌ها بود، با این تفاوت که در این نماد‌ها آخرین معاملات در محدوده مثبت شکل‌گرفته بودند. این نماد‌ها از این‌رو که به‌جز برجام عمدتا دلخوشی‌هایی نیز درخصوص خبر واگذاری سهام و شناسایی سود از این مسیر دارند، در روز‌های گذشته توانسته‌اند اوضاع بهتری نسبت به سایر برجامی‌ها داشته باشند.

افول مس و طلوع سیمانی‌ها

به‌جز گروه‌های یادشده نماد‌های مربوط به کامودیتی در بازار به‌خصوص مس در روز گذشته اوضاع چندان مطلوبی نداشتند. در این روز نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران (فملی) در صدر نماد‌های تاثیرگذار بر شاخص و البته در حالتی منفی قرار داشت.

اینطور که به‌نظر می‌رسد افت شدید قیمت مس در پایان هفته میلادی سبب‌شده تا سرمایه‌گذاران در این نماد و نماد‌های مشابه واکنشی شدید به افت قیمت نشان بدهند.

در سیمانی‌ها نیز می‌توان گفت که اوضاع در حال خوب پیش‌رفتن است. شنیده‌ها از این مساله حکایت دارد که رشد قیمت سیمان در معاملات بورس‌کالا زمینه را برای افزایش سودآوری در این نماد‌ها فراهم کرده و همین امر باعث‌شده که سیمانی‌ها بر تابلو‌های بورس و فرابورس از خود عملکردی مثبت به‌جای بگذارند.

در حال‌حاضر می‌توان اینطور ارزیابی کرد که نماد‌های فعال در این حوزه بتوانند با رشد قیمت روبه‌رو باشند. این برداشتی است که در روز گذشته اهالی بازار سهام تقریبا روی آن متفق‌القول بودند. همین اتفاق‌نظر سبب شد تا در معاملات روز یک شنبه قیمت در اکثر این نماد‌ها با رشد حداکثری مواجه شود.

افزایش تقاضا در بیشتر نماد‌های صنعت سیمان در این روز به‌حدی مشهود بود که در واپسین دقایق دادوستد‌ها طی روز یادشده به‌جز چند‌نماد معدود همه این نماد‌ها سبزپوش بودند و افزایش قیمت داشتند.

در آینه ارقام

نکته مهمی که در روز یکشنبه در بازار سهام خودنمایی می‌کرد تداوم اوضاع نابسامانی بود که در روز‌ها و هفته‌های اخیر در ارزش معاملات خرد خود را نشان می‌داد. در این روز ارزش معاملات خرد به محدوده ۲۰۹۷ میلیارد‌تومان رسید که از ابتدای سال تاکنون به‌جز یک روز در کمترین مقدار قرار داشت.

در روز‌های گذشته اشاره شد که تداوم این روند که تا همین حالا نیز بسیار طولانی شده می‌تواند بازار را به بیراهه ببرد و در ادامه رکودی جدی را به سبب کاهش تعداد فعالان بازار به آن تحمیل کند.

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۰۹/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۳۳‌نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۵۳‌سهم (۴۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۹ سهم (۴۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۵‌نماد (۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۱ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش در ۲‌نماد بورسی (کمتر از یک‌درصد) به ارزش ۱۶میلیارد تومان بودیم.

گفتنی است در این روز خالص خرید حقوقی‌ها در بازار یادشده به حدود ۱۸۰میلیارد‌تومان رسید‌که اگرچه نسبت به روز‌های قبل کاهشی است، اما همچنان در میزان بالایی قرار دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید