17 بهمن (6فوریه) در گذر تاریخ

17 بهمن (6فوریه) در گذر تاریخ

17 بهمن (6فوریه) در گذر تاریخ شاهد وقایعی نظیر نخست وزیری قوام،انتشار نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» ، انتشار مجله جیبی «ریدرز دایجست» و تعطیلی بانک های آمریکاه توسط «فرانکلین دی. روزولت» بوده است.

کد خبر : ۱۰۸۷۲
بازدید : ۱۲۷۲
1717 بهمن (6فوریه) در گذر تاریخ بهمن (6فوریه) در گذر تاریخ شاهد وقایعی نظیر نخست وزیری قوام،انتشار نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» ، انتشار مجله جیبی «ریدرز دایجست» و تعطیلی بانک های آمریکاه توسط «فرانکلین دی. روزولت» بوده است.

مروری بر رویدادهای سیاسی نیمه دوم بهمن ماه 1321 ایران، یك تغییر نظر 180 درجه‌ای مجلس شورای ملی را نشان می‌دهد كه در كشورهای دیگر كمتر سابقه دارد.

پارلمان ایران در پی كناره‌گیری 10 وزیر كابینه قوام‌السلطنه نخست‌وزیر وقت، هفدهم بهمن ماه 1321 در یك رای‌گیری وی را در سمت نخست‌وزیری تثبیت كرد تا کابینه تازه تشکیل دهد. همین مجلس یك هفته بعد، در حالی كه قوام هنوز نخست‌وزیر بود، در یك رای‌گیری دیگر ابراز تمایل به نخست‌وزیری علی سهیلی كرد كه جای قوام را گرفت و سه روز بعد وزیران خود را معرفی كرد.

در هر دو كابینه اللهیار صالح، وزیر دارایی بود كه دو ماه بعد بر اثر اختلاف با دكتر میلسپو مستشار آمریكایی مالیه كناره‌گیری كرد. در زمان دولت علی سهیلی بود كه لایحه مهم آموزش و پرورش عمومی، یكسان و رایگان به‌صورت قانون در آمد.

1878: اواخر ژانویه در سال 1878 دانشگاه آمریكایی «ییل» نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» را منتشر ساخت و دانشگاه‌های دیگر از آن اقتباس كردند. دیوان عالی آمریكا حكم داده است که از آنجا كه نشریات دانشگاهی با كمك هزینه دولت انتشار می‌یابند، حق گرفتن آگهی تجاری و تك‌فروشی ندارند.

1922: مجله جیبی «ریدرز دایجست» كه ناشر آن مدعی است تیراژی بالای 15 میلیون نسخه دارد و عمدتا با پست توزیع می‌شود پنجم فوریه سال 1922 انتشار خود را آغاز كرد. «دویت والاس» و همسرش «لیلا» در آن سال با یك وام پنج هزاردلاری این مجله را راه‌اندازی كردند زیرا روزنامه‌ای كه در آنجا كار می‌كردند عذرشان را خواسته بود و نمی‌خواستند پس از آن «كارفرما» داشته باشند.

نخستین شماره این مجله 1500 نسخه فروش داشت. انتشار مجله به قطع جیبی ابتكار تازه‌ای بود، زیرا خواننده می‌توانست آن را در جیب یا كیف دستی خود ببرد و در هر فرصتی كه به دست آید آن را بخواند. این مجله با قطعی كوچك رقیب بزرگی برای كتاب شد، مخصوصا كه درهر شماره‌اش چند داستان كوتاه، خلاصه چند كتاب، مطالب دانستنی، مطالب بهداشتی و آخرین گزارش‌های پزشكی، خبرهای جنایی، مطالب خواندنی، آخرین پیشرفت‌های علمی و موضوع‌های اجتماعی ــ فرهنگی را چاپ می‌كرد و هنوز این روش را ترك نگفته است.

این مجله در طول عمر خود به ندرت به مسائل سیاسی ــ اقتصادی روز پرداخته و اعلام کرده است كه تا قطعیت پیدا نكنند (تاریخ نشوند) به این مطالب نخواهد پرداخت، زیرا از حرف تا عمل فاصله‌ای طولانی وجود دارد و نمی‌خواهد خواننده گمراه شود. سیاست این مجله براین پایه است كه تا می‌تواند از چاپ مطالبی كه خواننده را اغفال كند خودداری ورزد.

1933: «فرانکلین دی. روزولت» كه در اوج ركود اقتصادی آمریكا به ریاست این كشور انتخاب شده بود بانك‌های آمریكا را از ششم فوریه سال 1933 به مدت 10 روز تعطیل كرد؛ زیرا قبل از آن مردم برای بیرون كشیدن پس‌اندازهای خود كه تورم را شدیدا بالا می‌برد به بانك‌ها هجوم برده بودند.

به علاوه، موجودی بانك‌ها برای پرداخت‌ها كافی نبود و مقابل بانك‌ها صف‌های طولانی به وجود آمده بود و بیم آن می‌رفت که همین صفوف تبدیل به شورش و عصیان شود. آمریکا از سال 2008 نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزایش بدهی دولت این کشور و كسری بودجه آن در سال‌های اخیر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید