اثر کووید طولانی در زنان بیشتر از مردان است؟!

اثر کووید طولانی در زنان بیشتر از مردان است؟!

کارشناسان می‌گویند این تفاوت به این دلیل است که زنان، به طور کلی، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و بدن آن‌ها به عفونت‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

کد خبر : ۱۰۸۹۰۵
بازدید : ۷۳۲

نتایج تحقیقات و بررسی‌های جدید نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان مبتلا به نوع طولانی‌مدت کووید۱۹ شده و علائم شدیدتر و بیشتری از خود نشان می‌دهند.

تحقیقات گذشته نشان داده که مردان پاسخ ایمنی کمتری نسبت به COVID-۱۹ دارند و خطر ابتلا به موارد جدی‌تر در آن‌ها بیشتر است. با این حال، اکنون محققان می‌گویند که زنان بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت هستند و بدن آن‌ها تمایل دارد علائم مختلفی را تجربه کرده و بروز دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناسان می‌گویند این تفاوت به این دلیل است که زنان، به طور کلی، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و بدن آن‌ها به عفونت‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

این بر اساس مطالعه‌ای است که به تازگی منتشر شد و در آن محققان دریافتند زنان در مقایسه با مردان بیشتر احتمال دارد به COVID-۱۹ مبتلا شوند و همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که علائم متفاوتی را تجربه کنند. دانش در مورد تفاوت‌های جنسیتی اساسی که زیربنای تظاهرات بالینی، پیشرفت بیماری و پیامد‌های سلامتی کووید۱۹ است، برای شناسایی و طراحی منطقی درمان‌های مؤثر و مداخلات بهداشت عمومی که شامل نیاز‌های بالقوه درمان افتراقی هر دو باشد، بسیار مهم می‌باشد.

تفاوت در عملکرد سیستم ایمنی بین زنان و مردان می‌تواند عامل مهمی برای تفاوت‌های جنسیتی در سندرم کووید طولانی باشد. خانم‌ها پاسخ‌های ایمنی ذاتی و سازگاری سریع‌تر و قوی‌تری دارند که می‌تواند آن‌ها را از عفونت اولیه و شدت آن محافظت کند. با این حال، همین تفاوت می‌تواند زنان را در برابر بیماری‌های طولانی مدت مرتبط با خودایمنی آسیب‌پذیرتر کند.

نویسندگان مطالعه یافته‌های ۳۵ مطالعه مختلف در مورد کووید طولانی را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند. از طریق این بررسی، آن‌ها امیدوار بودند که کشف کنند آیا تفاوت قابل توجهی در کووید طولانی‌مدت بین مردان و زنان وجود دارد یا خیر.

محققان دریافتند مردان مبتلا به کووید طولانی مدت بیشتر احتمال دارد دچار بیماری کلیوی و اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت شوند. زنان بیشتر با مشکلات گوش، حلق و بینی، مشکلات گوارشی، عصبی، پوستی، خلقی و روماتولوژیک همراه با خستگی مواجه بودند.

دکتر لیندا گنگ، یکی از مدیران کلینیک «سندرم پس از کووید۱۹ حاد» در کالیفرنیا، می‌گوید این یافته‌هایی ارزشمند است. من فکر می‌کنم مهم است و ممکن است پیامد‌هایی برای پاتوفیزیولوژی زمینه‌ای کووید طولانی مدت داشته باشد. علاوه بر تفاوت‌های ایمنی، سایر ایده‌های پیشنهادی شامل تفاوت‌هایی در عوامل هورمونی یا غدد درون ریز میان زن و مرد است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

تصور بر این است که تفاوت‌هایی در پاسخ ایمنی به عفونت‌های ویروسی در میان دو جنسیت وجود دارد. همچنین تمایل به افزایش نرخ بیماری خودایمنی در زنان در مقایسه با مردان وجود دارد، بنابراین دوباره با این ایده که تفاوت‌هایی در ایمنی وجود دارد مطابقت دارد.

همچنین در سایر سندروم‌های ناشناخته و پیچیده مانند سندروم خستگی مزمن که ویژگی‌های همپوشانی با کووید طولانی دارد، نسبت‌های جنسی ناهنجار مشاهده می‌شود.

منبع: HealthLine

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید