قمه‌کشی دختران؛ درد بزرگ جامعه!

قمه‌کشی دختران؛ درد بزرگ جامعه!

وقتی سن‌وسال و نحوه پوشش این دختران را نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید این افراد از الگو‌های خاصی پیروی می‌کنند و تأثیرپذیری از جامعه به‌ویژه در فضای مجازی را خواهید دید.

کد خبر : ۱۰۸۹۱۲
بازدید : ۵۶۸

حسین معافی | روز گذشته شاهد وایرال فیلمی دردناک از قمه‌کشی دختران نوجوان در یکی از پارک‌های بوشهر بودیم که خاطر هر بیننده‌ای را مکدر می‌کرد. قمه‌کشی و استفاده از سلاح‌های سرد که در درگیری مردان مرسوم بوده حالا به درگیری خانم‌ها و دخترانی راه یافته که نشان از درد بزرگی در جامعه است و باید شناسایی و درمان شود.

در سال‌ها و ماه‌های گذشته نیز فیلم‌های درگیری دختران نوجوان دبیرستانی در تهران و هلیا دختر دهه‌هشتادی در اصفهان نیز در فضای مجازی پخش شد که باید همان موقع پیگیری‌های جدی در این خصوص صورت می‌گرفت و این موضوع آسیب‌شناسی می‌شد تا امروزه دیگر شاهد چنین درگیری‌هایی در بوشهر نباشیم.

وقتی سن‌وسال و نحوه پوشش این دختران را نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید این افراد از الگو‌های خاصی پیروی می‌کنند و تأثیرپذیری از جامعه به‌ویژه در فضای مجازی را خواهید دید.

در دو سال گذشته که به علت اپیدمی کرونا همه افراد جامعه بیشتر خدمات خود را غیرحضوری دریافت کردند، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به آموزش‌های مجازی روی آوردند؛ آموزش‌هایی که فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌های آن آماده نبود و همه مجبور بودیم فرزندانمان را در دنیای پرتلاطم و ناشناخته مجازی غرق کنیم و نظارت دقیقی هم نداشته باشیم.

این فضای مبهم و بی‌انت‌ها می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و اگر درست مدیریت نشود، می‌تواند مشکلات روحی و روانی زیادی را حتی برای بزرگسالان به همراه داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد منشأ خیلی از درگیری‌ها از کَل‌کَل‌های درون شبکه‌های اجتماعی و با ارتباطات نامشروع در این فضا صورت می‌گیرد. بدون شک باید خانواده‌ها توجه بیشتری به فرزندان خود به‌خصوص نوجوانان داشته باشند؛ دختران و پسران جوانی که نیاز به نظارت بیشتری دارند تا در مسیر درستی گام برداشته و دچار لغزش نشده یا در چالش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار نگیرند.

آن چیزی که نگران‌کننده است این است که سن این افراد پایین است، عمده افراد تشکیل‌دهنده این درگیری دختر هستند و از اعمال خشونت نسبت به همدیگر ابایی ندارند، درحالی‌که به‌ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت‌آمیز و درآوردن قمه در محلی می‌شوند.

انتشار این نوع کلیپ‌ها، هم برای نوجوانان دیگر الگوسازی می‌کند و هم می‌تواند آینده و سرنوشت این دختران را تباه کند؛ در ضمن افراد کم‌سن‌وسال هم پا در مسیر دختران قمه‌کش گذاشته و هزاران دختر و پسر قمه‌کش ساخته خواهد شد؛ بنابراین عواملی که اقدام به فیلم‌برداری و انتشار این درگیری در فضای مجازی می‌کنند، باید شناسایی شده و برابر قانون با آن‌ها برخورد شود تا درس عبرتی برای دیگران شود.

مجازات چنین کار‌های مجرمانه‌ای نیز باید به‌درستی و به نحو شایسته‌ای در جامعه اجرائی شود تا دیگران درس عبرت بگیرند و جرئت چنین اعمال خشونت‌باری را نکنند. یعنی همان‌گونه که انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد، باید مجازات افراد خاطی نیز با توجه به شرایط جامعه و نظر قاضی پرونده، اطلاع‌رسانی شود.

امروزه انتشار فیلم‌ها و کلیپ‌های زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده که واقعیت جامعه را بپذیریم و آسیب‌های اجتماعی و رفتاری موجود را شناسایی و راهکار‌های درستی برای آن‌ها ارائه کنیم.

سواد رسانه‌ای و سواد اجتماعی از موضوعات مهمی هستند که باید در جامعه و مخصوصا در سیستم آموزشی کشور به آن‌ها اهمیت بیشتری داده شود و با استحکام بنیان خانواده و آموزش‌های دینی و تربیتی و الگوسازی درست برای جوانان و نوجوانان جلوی بسیاری از مشکلات اجتماعی را بگیریم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید