شبکه «تماشا» و «آی فیلم» ادغام می شوند؟

شبکه «تماشا» و «آی فیلم» ادغام می شوند؟

شنیده‌ها حاکی است به زودی شاهد ادغام شبکه‌های تماشا و آی فیلم نیز خواهیم بود. با توجه به این که ماموریت هر دو شبکه پخش سریال‌های تکراری است، این ادغام محتمل به نظر می‌رسد.

کد خبر : ۱۰۸۹۵۴
بازدید : ۳۵۵۳

پس از تعطیلی دو شبکه تلویزیونی «شما» و «ایران‌کالا» به دلیل کم‌مخاطب بودن، زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام شبکه‌های «تماشا» و «آی فیلم» و همچنین «کودک» و «امید» هم شنیده می‌شود.

صداوسیما با پخش آگهی تلویزیونی درباره دو شبکه تلویزیونی شما و ایران کالا خبر حذف و خداحافظی این دو شبکه از آنتن را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

پخش رسمی شبکه شما در ۸ مرداد ۱۳۹۰ با اتکا به تولیدات برنامه‌ای سیمای مراکز استان‌ها آغاز شد. این شبکه با روی کار آمدن محمد سرافراز رئیس وقت صدا وسیما با شعار کوچک سازی صدا وسیما در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه آموزش ادغام شد. پس از تغییرات مدیریتی صدا و سیما و به دنبال حمایت مالی دولت وقت در زمان ریاست عبدالعلی علی‌عسگری در صدا و سیما مجدداً در ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ این شبکه دوباره به آنتن بازگشت.

شبکهٔ ایران‌کالا نیز در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تحت عنوان شبکه بازار آغاز به فعالیت کرد و در روز‌های پایانی اسفند ۱۳۹۴ بسته شد. در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح رسمی شبکه ایران کالا را شاهد بودیم.

حذف «شما» و «ایران‌کالا» از پنجم مردادماه

آمار پایین مخاطب در دو شبکه تلویزیونی شما و ایران‌کالا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما را وادار کرد که حکم خداحافظی این دو شبکه را صادر کند.

براساس تیزری که از روز گذشته از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، برنامه‌های این دو شبکه از پنجم مردادماه به شبکه‌های پرمخاطب سیما منتقل خواهند شد.

در این تیزر آمده شده است: به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه ملی می‌رساند به منظور بیشتر دیده شدن برنامه‌های شاخص شبکه‌های ایران کالا و شما و برای ارائه وسیع‌تر زیبایی‌های گستره پهناور کشورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های اقتصادی اجتماعی گردشگری آن‌ها و نیز بازنمایی گسترده‌تر تولیدات ملی، فعالیت‌های اقتصادی و مالی کشور، این برنامه‌ها از پنجم مرداد ماه به شبکه‌های پربیننده سیما منتقل می‌شوند تا با هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامه‌ها باشیم.

در این اطلاعیه تأکید شده است: با اتمام فعالیت‌های شبکه‌های ایران‌کالا و شما از پنجم مردادماه رسانه ملی در بازآرایی شبکه‌ها بر اساس نظر مخاطبان و نیز صرفه‌جویی در امکانات خود گام دیگری را به سوی تحول بر می‌دارد.

ادغام «تماشا» و «آی فیلم» در سال ۹۳ و پشیمانی پس از آن

شنیده‌ها حاکی است به زودی شاهد ادغام شبکه‌های تماشا و آی فیلم نیز خواهیم بود. با توجه به این که ماموریت هر دو شبکه پخش سریال‌های تکراری است، این ادغام محتمل به نظر می‌رسد. در سال ۱۳۹۳ ادغام شبکه‌های تماشا و نمایش اتفاق افتاد که البته دوامی نداشت و پس از مدتی منتفی شد.


حبیب اله مازندرانی، اولین مدیر شبکه تماشا، مشکلات مالی را یکی از علل ادغام این شبکه‌ها دانست و افزود: از آن جایی که در سال‌های اخیر، صدا و سیما با مشکلات شدید مالی رو به رو بود، و اداره دو شبکه متحمل هزینه بالایی است و از سوی دیگر هزینه‌های بالای تولید سیما، سازمان را به سمتی کشید که در راستای بهینه سازی هزینه ها، این دو شبکه ادغام شوند.

مدیر اولیه شبکه تماشا، این ادغام را مفید دانست و جلوگیری از پخش مجدد سریال‌های تکراری و بالا رفتن محتوای شبکه هارا از مزایای آن اعلام کرد.

از طرف دیگر با توجه به این که مدیریت و سرپرستی شبکه امید و کودک را یک نفر یعنی محمد صادق باطنی بر عهده دارد، ممکن است برنامه‌های کودک و نوجوان هم در یک شبکه ادغام شوند.

به نظر می‌رسد صداوسیما سیاست مشخصی درباره ماموریت‌ها و مخاطبان هر شبکه ندارد و با رفت و آمد مدیران جدید موجودیت شبکه‌های تازه تاسیس دستخوش تغییر می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید