چرا کمال تبریزی «امکان مینا» را ساخت؟

نشست پرسش و پاسخ فیلم «امکان مینا» کار کمال تبریزی با اتفاقات گوناگونی همراه شد؛ از اهدای گل توسط میلاد کی‌مرام به عکاسان خبری تا طرح مباحثی مفصل درباره داعش و فرقه‌های سیاسی اول انقلاب و در نهایت اعتراض خبرنگاران که فرصتی برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته نشد.

کد خبر : ۱۰۹۲۶
بازدید : ۵۶۲۲
نشست پرسش و پاسخ فیلم «امکان مینا» کار کمال تبریزی با اتفاقات گوناگونی همراه شد؛ از اهدای گل توسط میلاد کی‌مرام به عکاسان خبری تا طرح مباحثی مفصل درباره داعش و فرقه‌های سیاسی اول انقلاب و در نهایت اعتراض خبرنگاران که فرصتی برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته نشد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که روز شنبه 17 بهمن‌ماه در کاخ جشنواره برگزار شد، میلاد کی‌مرام بازیگری که در فیلم «امکان مینا» نقش یک خبرنگار را بازی می‌کند، نقش خود را به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تقدیم کرد و چندین شاخه گل به عکاسان خبری هدیه داد.

او گفت: می‌خواستم این گل‌ها را به روزنامه‌نگاران هدیه کنم اما چون نمی‌دانم در این جمع چه کسی روزنامه‌نگار است به نمایندگی این گل‌ها را به عکاسان تقدیم می‌کنم.

در این جلسه فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» با ارائه توضیحاتی درباره درون‌مایه این فیلم گفت: در کشور ما انقلابی بزرگ با سه شعار اصلی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رخ داد و کمتر از دو ماه بعد از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی با رأی‌گیری خود را تثبیت کرد؛ یعنی مهمترین نکته در این انقلاب، استقلال و آزادی بود اما متأسفانه نحوه رفتار و سلوک گروه‌های سیاسی که ماهیت فرقه‌ای داشتند، باعث شد تا امر مردم‌سالاری به تعویق بیفتد و آن‌ها در این وضعیت نقش اول را ایفا کردند.

این فیلمنامه‌نویس خاطر نشان کرد:‌اگر امروزه هنوز شعار آزادی به طور کامل تضمین نشده است، متهم درجه اول آن رفتار فرقه‌ای این گروه‌هاست که فضا را رادیکالیزه کردند.

توحیدی با اشاره به آمار بالای ترور در سال‌های اول انقلاب اضافه کرد: این اقدامات باعث شد پروژه مردم‌سالاری و دموکراسی در کشور ما این گونه به تعویق بیفتد. البته ما در فیلمنامه «امکان مینا» قصد نشانه‌گذاری نداشتیم بلکه می‌خواستیم سرشت آن دوره را مطرح کنیم، به همین دلیل به سال یا روز مشخصی نپرداختیم.

این فیلم‌نامه‌نویس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سوژه اولیه این فیلمنامه از سوی تهیه‌کننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، اضافه کرد: دهه 60 برای نسل ما بسیار جذاب است، زیرا زندگی اجتماعی ما در این دهه شکل گرفت و علقه‌های سیاسی و تب و تاب آن دوران برایم جالب بود. ضمن اینکه طرح فیلمنامه در پلاتی معمایی شکل می‌گرفت که بسیار مورد علاقه من است.

در ادامه کمال تبریزی کارگردان فیلم، این اثر را کاری متفاوت در کارنامه هنری‌اش دانست و گفت: «امکان مینا» شبیه هیچ یک از فیلم‌هایم نیست بلکه مدل و ژانری جدید است که شاید در سینمای ایران کار نشده است. به همین دلیل برای خود من تجربه بسیار آموزنده و دوست داشتنی بود.

او در ادامه یادآور شد: اصلی‌ترین انگیزه‌ام برای ساخت این فیلم شرایط اجتماعی است که همه مردم جهان امروزه درگیر آن هستند. تبریزی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌هایی مانند داعش اضافه کرد: این جریان‌های سیاسی با روش و حرکت خود مردم را هدف گرفته‌اند، به طوری که امروزه در همه جای دنیا جریانی مانند داعش را با کشتار و خونریزی مردم عادی مترادف می‌دانند.

این فیلمساز افزود: به همین دلیل وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه 60 آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه می‌دانند که بعضی گروه‌های سیاسی چگونه با روش‌هایی نادرست اظهار وجود می‌کنند و آرمان‌های خود را مطرح می‌کنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است.

تبریزی با اشاره به حوادث کشور در دهه 60 یادآور شد: ما نوعی از جریان داعش را در آن دهه تجربه کردیم، بنابراین می‌خواستم به نسل فعلی و دیگر مردم دنیا این موضوع را گوشزد کنم. امنیت امروز ما به خاطر پشت سر گذاشتن آن مرحله است در حالی که امروزه کشوری مانند فرانسه دارد این تجربه را پشت سر می‌گذارد.

در بخش دیگری از این جلسه کمال تبریزی با ابراز خرسندی از تنوع فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر افزود: فیلم‌های امسال به لحاظ ساختار و درون‌مایه بسیار متنوع هستند که این دستاورد خوبی برای سینما ما است.

وی ادامه داد:‌ در سینمای ایران گل‌های مختلفی روییده و در کمتر دوره‌ای از جشنواره این همه تنوع نگاه سراغ داریم که اتفاق بسیار خوبی است، چون باعث رشد سینمای ما می‌شود.

وی از منتقدان و خبرنگاران درخواست کرد در حفظ این تنوع بکوشند.

تبریزی خاطرنشان کرد: نباید یک نگاه یا گرایش خاص را به سینما تحمیل کنیم، چون هر چیز تکراری ملال‌آور می‌شود بنابراین تک صدایی و یک سویه‌نگری در عالم فرهنگ هم مانند سیاست بد است.

در این جلسه منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم «امکان مینا» توضیح داد: سازمان مجاهدین که می‌توان آن را فرقه‌ای سیاسی نامید جریانی را ایجاد کرد که محدود به هیچ دوره‌ای نمی‌شود، همچنان که امروزه کسی فکر نمی‌کرد، در این دهه تاریخی جریانی مانند داعش شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اگر آن دوره با این فرقه برخورد نمی‌شد شاید با سطح گسترده‌ای از فعالیت آن روبرو می‌شدیم، مشابه تجربه‌ای که امروزه در سوریه می‌گذرد.

محمدی متذکر شد: نگاه جزمی‌گرایی و تفکر بسیار خشک ارتودوکسی کار این فرقه را در کشور ما به جایی رساند که به عراق و صدام حسین متوسل شدند و بعد بحث جنگ شهرها مطرح شد.

وی با اشاره به دوره تاریخی که در فیلم «امکان مینا» مطرح می‌شود، افزود: درست است که موضوع ما درباره یک دهه است اما برایم مهم بود که مخاطب فکر کند، انسان در هر مرحله‌ای می‌تواند به دلایلی دچار چنان رفتار افراطی بشود که بسیار خطرناک است و امروزه از این فرقه‌ها در جهان کم نیست. اساسا تقابل با تفکر فرقه‌گرایی که انسان را از آزاداندیشی دور می‌کند، مسئله ما است.

این نشست با حضور حسین سلطان محمدی منتقد جلسه و حمید باباوند به عنوان مدیر جلسه برگزار شد و میلاد کی‌مرام بازیگر نقش مهران نیز در سخنان کوتاهی گفت: از آنجا که به دنبال نقش‌های متفاوت هستم، این نقش برایم تازگی زیادی داشت اما متأسفم که در سینمای ما گاهی بعضی از افراد برای جذب مخاطب به هر چیزی دست می‌زنند که معلوم نیست به چه قیمتی این کار را انجام می‌دهند.

این نشست در حالی به پایان رسید که خبرنگاران حاضر در برنامه فرصتی برای طرح پرسش‌هایشان پیدا نکردند و همین موضوع باعث دلگیری آنان شد. گروه سازنده فیلم اعلام کردند که علاقه‌مند هستند پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشند و می‌توانند مدت زمان بیشتری در برنامه حضور داشته باشند اما از سوی سالن گفته شد که باید نشست به پایان برسد به همین دلیل بعضی از خبرنگاران به طور مجزا پرسش‌هایشان را از عوامل فیلم پرسیدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید