حرکت بورس در مدار نزولی

حرکت بورس در مدار نزولی

ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم ۲۴۹۲‌میلیارد‌تومانی بالغ شد، رقمی که بیشترین مقدار از ۱۴‌تیر‌ماه سال‌جاری تاکنون به‌شمار می‌رود.

کد خبر : ۱۰۹۶۰۷
بازدید : ۳۴۱

شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران بخش عمده نیمه نخست دادوستد‌های روز گذشته را در مدار نزولی سپری کرد به‌طوری که بیش از ۲‌هزار واحد عقب نشینی فقط در یک ساعت و نیمه نخست معاملات به ثبت رسید.

در ادامه بازار همگام با خروج برخی از معامله گران که عمدتا به تشدید ریسک‌های برجامی بدبین بودند، سرمایه گذاران خوش بین توانستند هر چند محدود، اما برآیند دادوستد‌ها را مثبت کنند؛ به‌طوری‌که دماسنج اصلی توانست افزایش ۴۳ واحدی را در کارنامه کاری این روز معاملاتی به ثبت برساند.

هر چند به لحاظ درصدی برآیند تغییرات شاخص کل صفر‌درصد به ثبت رسید (اولین تغییر صفر‌درصدی شاخص‌کل در سال‌۱۴۰۱)، اما آمار‌ها حکایت از بهبود وضعیت شاخص کل هم وزن (شاخصی که از تمام نماد‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد) دارند به‌طوری‌که این نماگر توانست تحت‌تاثیر ورود پول از ابتدای شروع معاملات روندی متفاوت را به نمایش بگذارد.

شاخص کل هم وزن که آینه شفاف تری نسبت به شاخص کل بورس از سوی فعالان بازار در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه دادوستد‌های دیروز رشد ۴۵/ ۰درصدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم ۲۴۹۲‌میلیارد‌تومانی بالغ شد، رقمی که بیشترین مقدار از ۱۴‌تیر‌ماه سال‌جاری تاکنون به‌شمار می‌رود.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۲۴ مرداد‌ماه از جابه‌جایی ۵/ ۵میلیارد تومانی پول از سبد سرمایه گذاران حقوقی به پرتفوی سرمایه گذاران حقیقی حکایت داشت. رویکردی که نشان از افزایش امید واری سهامداران خرد نسبت به روند آتی معاملات سهام در بازار سرمایه دارد.

بورس بازی حول مذاکرات

ورود عمده پول حقیقی به سهام گروه‌های برجامی در حالی روی داد که معامله گران رصد اخبار مذاکرات را در دستور کار معاملاتی خود قرار دادند. دیروز در حالی شاهد پیشی‌گرفتن عرضه کنندگان نسب به متقاضیان بودیم که در میانه معاملات سخنگوی وزارت امورخارجه کشور از حصول پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات وین خبر داد و امضای توافق در آینده بسیار نزدیک را دور از انتظار ندانست.

به واسطه همین امر و اینکه تاکنون بار‌ها به نقطه پایانی در جریان مذاکرات نزدیک شده ایم، اما در نهایت حصول توافق بین طرفین بنا به دلایل متعدد به وقفه افتاد، برخی معامله‌گران دیروز هم رویکردی محتاطانه در معاملات داشتند، به‌گونه‌ای‌که با شناسایی سود در این برهه اقدام به خروج پول کردند و غالبا تا مشخص‌شدن نتیجه نهایی مذاکرات نیز پول خود را در حساب کاربری شرکت‌های کار‌گزاری پارک کردند.

به باور این قشر از فعالان همان‌گونه که در گذشته تجربه شد ممکن است درخصوص برخی کلمات ذکرشده در متن برجام به‌طور مجدد ایراداتی وارد شود، بنابراین چنین ریسک‌هایی منجر به خروج بخشی از نقدینگی بورس تهران در ۲۴‌مرداد شد. در عین حال معامله گران خوش‌بین نیز شکست تحریم را نزدیک و در دسترس تصور می‌کردند.

واکنش دلار نیز به اخبار وزارت‌خارجه حول مذاکرات نیز قابل‌توجه بود، به گونه‌ای که دیروز برای مدتی اسکناس آمریکایی به کانال ۲۹‌هزار‌تومان عقب نشینی کرد، اما در ادامه به‌طور مجدد (تا لحظه تنظیم این گزارش) تا سقف ۳۰‌هزارو ۵۰‌تومان افزایش یافت.

سکه نیز در مرز ۱۳‌میلیون و ۹۷۰‌هزار‌تومانی موردمعامله قرار گرفت که نسبت به‌روز قبل معاملاتی از اندکی کاهش حکایت داشت. به‌نظر می‌رسد که در صورت حصول توافق بازار‌های مذکور با تعدیلات هیجانی در مدار نزول نوسان کنند.

بازگشت پول به برجامی‌ها

متوقف‌شدن تب تند خروج سرمایه گذاران در میانه‌های جریان خرید و فروش سهام در حالی روی داد که صنایع ریالی توانستند به‌طور مجدد جذب نقدینگی کنند. خودرو و ساخت قطعات ۷۶/ ۳۲میلیارد‌تومان بیشترین ورود پول سرمایه گذاران خرد را داشت.

مخابرات به‌عنوان دومین گروه ریالی با ۸۶/ ۲۸‌میلیارد‌تومان و اطلاعات و ارتباطات با ۶۶/ ۱۹میلیارد‌تومان در رتبه سوم جذب نقدینگی قرارگرفتند. ۵۹/ ۱۰‌میلیارد‌تومان نیز ورود پول سرمایه گذاران خرد به صنعت بانک صورت گرفت.

به نظر می‌رسد با توجه به جریان ورود نقدینگی به صنایع عمدتا ریالی بورس اکنون بخشی از معامله گران بازار سهام در محاسبات خود وزن بیشتری برای احیای برجام قائل هستند. سهامدارانی که عملکرد آن‌ها منجر به ثبت سومین تغییر مالکیت مثبت در ماه جاری شد.

در عین حال نماد معاملاتی «ذوب» در صدر فهرست بیشترین ورود پول سهامدار خرد با رقمی بالغ بر ۷۳/ ۳۱میلیارد‌تومان جای گرفت. «وبملت» و «اخابر» به ترتیب هر کدام ۰۹/ ۲۴ و ۲۹/ ۲۰‌میلیارد‌تومان جذب نقدینگی داشتند. در ادامه این لیست نماد‌های معاملاتی از قبیل «ورنا»، «خساپا» و «های وب» هر‌کدام بیش از ۱۰‌میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

در گروهی نظیر خودرو و ساخت قطعات نیز برخی از نماد‌های معاملاتی با تشکیل صف‌های سنگین خرید و در گروه مخابرات یک‌نماد معاملاتی با صف طولانی خرید به معاملات روزانه خود پایان دادند؛ این در حالی است که برخی از شرکت‌های به‌اصطلاح دلاری نیز توانستند فارغ از جو معاملاتی ایجاد‌شده در سمت تقاضا با افزایش استقبال از سوی قشر حقیقی بازار سهام همراه شوند.

بیشترین خروج پول سرمایه گذاران خرد با فاصله بسیار زیاد از سایر گروه‌های بورسی به صنعت چندرشته‌ای صنعتی تعلق داشت؛ به‌گونه‌ای که این صنعت شاهد فرار نقدینگی به میزان ۷۱/ ۴۱‌میلیارد تومان بود. صنایعی همچون فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز به‌ترتیب با ثبت ارقامی در محدوده ۶۶/ ۱۸، ۴۸/ ۱۳، ۰۴/ ۱۱‌میلیارد‌تومانی در رتبه‌های دوم تا چهارم خروج پول حقیقی قرارگرفتند؛ این در حالی است که محصولات فلزی نیز ۶۲/ ۹‌میلیارد تومان سرمایه قشر حقیقی خود را از دست داد.

نماد معاملاتی «وبانک» با ۴۷/ ۳۲‌میلیارد تومان خروج پول سهامدار خرد نخستین جایگاه را از آن خود کرد. «شپنا» نیز با فاصله زیاد رقم ۲۳/ ۱۱میلیارد تومانی را در فرار پول حقیقی ثبت کرد. «فجام»، «وپارس» و «شبندر» هر کدام با ۳۹/ ۹، ۶۴/ ۶ و ۶۳/ ۶‌میلیارد تومان خروج پول سرمایه گذاران خرد مواجه بودند.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید