حذف «شیپور» از گوگل پلی

حذف «شیپور» از گوگل پلی

به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌ها گوگل پلی و اپ استور برای اپلیکیشن‌های ایرانی تمامی ندارد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که در رابطه با ایران آیتم تحریم‌ها تاثیر زیادی دارد.

کد خبر : ۱۰۹۶۳۶
بازدید : ۱۳۱۹

روند حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در گوگل پلی چند سالی میشود که ادامه دارد.

حالا به نظر می‌رسد که نوبت به حذف اپلیکیشن آگهی شیپور رسیده‌است. چرا که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را بر همه حوزه‌های کشور از جمله فناوری اعمال می‌کند.

تحریم‌ها دلیل اصلی حذف شیپور هستند

سجاد بهاروندی، معاون فنی شیپور درباره علت این اتفاق به تجارت‌نیوز گفت: «حذف اپلیکیشن و بستن حساب کاربری شیپور در گوگل پلی بدون اطلاع و هشدار قبلی به ما صورت گرفته‌است.»

او توضیح داد: «ولی ایمیلی در لحظه حذف کردن برای ما ارسال شد. این نامه اشاره به ماده ۱۶ بند پنج آیین‌نامه گوگل پلی دارد که درباره دستور‌العمل‌ها و تحریم‌های ایالات متحده است. در این ایمیل دقیقا مطرح نشده که اپلیکیشن شیپور به چه دلیلی و رعایت نکردن کدام یک از بند‌های تحریمی از این پلتفرم حذف شده‌است.»

معاون فنی شیپور در ادامه افزود: «دلیل اصلی حذف تمامی اپلیکیشن‌ها مانند بلد، اپ‌های بانکی، آپارات و ... که در سال‌های گذشته از گوگل پلی حذف شدند، تحریم‌ها هستند. این حذف‌ها لزوما به دلیل عدم رعایت قوانین از سمت ما نیست. معمولا گوگل هر چند مدت یک بار روی فعالیت بعضی از اپلیکیشن‌ها حساس می‌شود و آن را به هر دلیلی میبندد.»

بند ۵ ماده ۱۶ گوگل پلی چه می‌گوید؟

طبق متن قوانین گوگل پلی؛ بند ۵ ماده ۱۶ قوانین توسعه دهندگان از این قرار است، محصولاتی که روی گوگل پلی قرار می‌گیرند ممکن است مشمول قوانین صادرات، تحریم و مقررات ایالات متحده و دیگر حوزه‌های قضایی باشند. از جمله مقررات صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده، تحریم‌های اقتصادی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و مقررات ITAR (ترافیک بین‌المللی سلاح) وضع شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده.

البته براساس بررسی‌ها این تحریم‌ها اغلب مربوط به اپلیکیشن‌های دارای تراکنش‌های مالی و بانکی است. از آن جایی که گوگل از تحریم‌های آمریکا هراس دارد اقدام به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی می‌کند.

به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌ها گوگل پلی و اپ استور برای اپلیکیشن‌های ایرانی تمامی ندارد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که در رابطه با ایران آیتم تحریم‌ها تاثیر زیادی دارد.

فقط تحریم‌ها باعث حذف اپلیکیشن ایرانی نمی‌شود

میلاد نوری، کاشنارس حوزه فناوری در رابطه چرایی حذف اپلیکیشن‌های داخلی به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: «چند سال پیش موجی از حذف اپلیکیشن‌های داخلی در گوگل پلی راه افتاد. اپلیکیشن‌های مانند نت برگ؛ تخفیفان و غیره. اکثر این اپلیکیشن‌ها دارای درگاه پرداخت بودند.

گوگل پلی نیز به این علت که بانک‌های ایرانی تحریم بودند و درگاه‌های پرداخت را مرتبط با بانک‌ها می‌دانست اقدام به حذف آن اپلیکشن‌ها کرد.»

او ادامه می‌دهد: «با وجود این اپ استورِ اپل، اما سختگیرانه‌تر عمل می‌کند. به این صورت که اگر یک اپلیکیشن ایرانی باشد یا اکثریت کاربرانش ایرانی باشند به دلیل تحریم‌ها آن اپلیکیشن را حذف می‌کند. حتی اگر اپلیکیشنی درگاه پرداخت یک کشور اروپایی را داشته باشد، اما همه کاربرانش ایرانی باشد، آن را حذف می‌کند.»

نوری توضیح می‌دهد: «گوگل پلی از همان ابتدایی که قرار است یک اپلیکیشن را منتشر کند، ایران را تحریم کرده‌است. صاحب اپلیکیشن باید مبلغی را به عنوان توسعه دهندگی به گوگل پلی بپردازد که همان مراحل پرداخت نیز تحریم است. چرا که حتی پنل آن با IP ایران باز نمی‌شود.»

این کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اینکه گوگل پلی نسبت به اپ استور سیاست سخت گیرانه را پیش نگرفته است؛ می‌گوید: «به‌عنوان مثال اگر شما یک اپلیکیشن را حتی با دامنه ایرانی ir ثبت کنید یا تمامی کاربرانش ایرانی باشند، باز هم اپلیکیشن حذف نمی‌شود. مگر اینکه تخلفی صورت گرفته‌باشد یا درگاه پرداخت داشته‌باشید.

همچنین، نوری به این نکته اشاره کرد که «همه اپ استور‌ها حتی نمونه‌های داخلی، دارای یک قانون مشترک هستند. اگر شما خدمات یا مورد‌های مصرفی مانند سکه در بازی‌ها و محتوا می‌فروشید، باید از درگاه خود آن‌هااستفاده کنید.»

او در پایان افزود: «اگر حساسیت زیادی بر روی اپلیکیشن‌های ایرانی باشد چندین یا ده‌ها اپلیکیشن به طور همزمان از روی این پلتفرم حذف می‌شوند. اما به نظر می‌رسد که اینگونه نیست؛ چون اپلیکیش‌های ایرانی زیادی در حال حاضر در گوگل پلی فعال هستند.»

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید