بازاری به ارزش ١٤٠ میلیون دلار
بررسیهای مؤسسه Newzoom نشان میدهد در سال ٢٠١٥ ارزش بازار رایانههای شخصی و کنسولهای بازی در ایران از مرز ١٤٠ میلیون دلار گذشته و انتظار میرود ارزش این بازار در سال ٢٠١٦ از مرز ١٦٧ میلیون دلار بگذرد.
کد خبر :
۱۱۰۰۸
بازدید :
۲۷۸۰
بررسیهای مؤسسه Newzoom نشان میدهد در سال ٢٠١٥ ارزش بازار رایانههای شخصی و کنسولهای بازی در ایران از مرز ١٤٠ میلیون دلار گذشته و انتظار میرود ارزش این بازار در سال ٢٠١٦ از مرز ١٦٧ میلیون دلار بگذرد.
به گزارش ونچربیت، گرچه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانهای در بازار ایران و دههها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاشها برای شناسایی پتانسیلهای این بازار دستنخورده آغاز شده است.
نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخهای ٧٤٣ کاربر ایرانی در ماه ژانویه ٢٠١٦ صورت گرفته نشان میدهد استفاده از کنسولهای بازی در ایران بسیار محبوب است؛ زیرا تمامی پاسخدهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسولهای بازی بودهاند.
در میان کنسولهای مختلف بازی، Xbox ٣٦٠ با ٤٢ درصد مالکیت محبوبترین کنسول بازی است و PS٣ و PS٤ سونی با ٣٣ و ٣١ درصد مالکیت در رتبههای دوم و سوم هستند. رتبه چهارم هم با سهم ١٤درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است.
کنسول Wii نینتندو هم سهم هشتدرصدی از بازار مذکور دارد. کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox ٣٦٠ و PS٣ در بازار بازیهای ویدئویی ایران تا چند سال آینده ادامه مییابد؛ زیرا این بازار مملو از کپیهای ارزانقیمت بازیهای مختلف قدیمیتر و محلی شده است.
قیمت نسخه اصلی این نوع بازیها ١٥ تا ٢٠ برابر بیش از مبلغی است که ایرانیها برای خرید آنها میپردازند. در این گزارش به درجهبندی بازیهای رایانهای از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجهبندیها بر روی کپیهای غیرقانونی بازیهای خارجی، از چنین کاری انتقاد شده است.
در این گزارش روند تهیه و انتشار بازیهای ویدئویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده که شرکتهای توزیعکننده بازیهای یادشده داستان، بخشهای هنری و متون بازیها را بهگونهای تغییر میدهند که با خط مشیهای اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بررسی بازی آن را درجهبندی کرده، اجازه توزیعش را صادر میکند و از این طریق کسب سود میکند.
البته با توجه به نبود امکان برای دستکاری نسل هشتم کنسولهای بازی و بازیهای طراحیشده برای آنها، علاقهمندان به این بازیها مجبور به خریداری نسخههای اصل و گرانقیمت آنها خواهند بود. با توجه به خرید درخور توجه کنسول بازی PS٤ در ایران میتوان نتیجه گرفت ایرانیان به خرید بهترینها صرف نظر از هزینه این کار علاقه دارند و میتوان پیشبینی کرد خریدوفروش کپیهای غیرقانونی بازیها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیعکنندگان قانونی بازیهای ویدئویی هموار شود.
٦٢ درصد از علاقهمندان به بازیهای ویدئویی کنسولها و بازیهای خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاههای داخل ایران تهیه میکنند و بسیاری از فروشگاههای بازار فناوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیعکنندگان رسمی در سه دهه اخیر بودهاند.
البته خرید آنلاین هم در ایران روبهافزایش است و ٢٧ درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایتهای تجارت الکترونیک روی آوردهاند. این فروشگاهها هم کپیهای غیرقانونی بازیهای ویدئویی را به فروش میرسانند.
از مجموع کاربران ایرانی بازیهای ویدئویی، ٤٩ درصد حداقل روزی یکبار و ٢٦ درصد چند بار در روز این بازیها را اجرا میکنند. ٥٤ درصد روزی یک ساعت و ٢٢ درصد سه ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف بازیهای ویدئویی میکنند. پنج درصد هم بیش از پنج ساعت در روز درگیر این بازیها هستند.
در میان ژانرهای مختلف بازیهای ویدئویی، بازیهای اکشن و ماجراجویی توجه ٤٧ درصد کاربران را جلب کرده و در رتبه اول است و بازیهای ورزشی با جلب نظر ٢١ درصد کاربران در رتبه دوم است. اجرای بازیهای آنلاین در ایران هم باوجود سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شبکه پررونق است.
٥٨ درصد کاربران گفتهاند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشتهاند و یکسوم این افراد آن را تقریبا همیشگی دانسته و بهشدت از این امر اظهار نارضایتی کردهاند. ٢٧ درصد کاربران روزی یکبار و ١٥ درصد چند بار در روز بازیهای ویدئویی آنلاین انجام میدهند.
٣٠ درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازیها بهره میگیرند. ارزش ٧٣ درصد این خریدها در ماه کمتر از ٣٠ دلار است و ٢١ درصد کاربران هم هر ماه بین ٣٠ تا ٨٥ دلار صرف خرید در محیط بازیهای ویدئویی میکنند.
فقط چهار درصد از کاربران بازیهای آنلاین، ماهانه بین ٨٥ تا ١٤٢ دلار صرف خرید در این محیط میکنند و درباره سه درصد هم این رقم حتی به بیش از ٢٨٥ دلار در ماه میرسد. همچنین ٣٣ درصد افراد با رایانههای شخصی خود بازی میکنند که ٣٥ درصد این افراد این کار را حداقل یکبار در روز و ٢١ درصد چندین بار در روز انجام میدهند.
شبکه اجتماعی بازی استیم هم در ایران طرفداران زیادی دارد و ٣٥ درصد از این طریق بازیهای ویدئویی انجام میدهند و ٢٢ درصد این افراد روزی چند بار و ١٩ درصد حداقل روزی یکبار بازیهای یادشده را اجرا میکنند. با توجه به این آمار میتوان پیشبینی کرد، بازار بازیهای ویدئویی در ایران ظرف سالهای آینده محبوبتر از قبل شود.
به گزارش ونچربیت، گرچه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانهای در بازار ایران و دههها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاشها برای شناسایی پتانسیلهای این بازار دستنخورده آغاز شده است.
نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخهای ٧٤٣ کاربر ایرانی در ماه ژانویه ٢٠١٦ صورت گرفته نشان میدهد استفاده از کنسولهای بازی در ایران بسیار محبوب است؛ زیرا تمامی پاسخدهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسولهای بازی بودهاند.
در میان کنسولهای مختلف بازی، Xbox ٣٦٠ با ٤٢ درصد مالکیت محبوبترین کنسول بازی است و PS٣ و PS٤ سونی با ٣٣ و ٣١ درصد مالکیت در رتبههای دوم و سوم هستند. رتبه چهارم هم با سهم ١٤درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است.
کنسول Wii نینتندو هم سهم هشتدرصدی از بازار مذکور دارد. کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox ٣٦٠ و PS٣ در بازار بازیهای ویدئویی ایران تا چند سال آینده ادامه مییابد؛ زیرا این بازار مملو از کپیهای ارزانقیمت بازیهای مختلف قدیمیتر و محلی شده است.
قیمت نسخه اصلی این نوع بازیها ١٥ تا ٢٠ برابر بیش از مبلغی است که ایرانیها برای خرید آنها میپردازند. در این گزارش به درجهبندی بازیهای رایانهای از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجهبندیها بر روی کپیهای غیرقانونی بازیهای خارجی، از چنین کاری انتقاد شده است.
در این گزارش روند تهیه و انتشار بازیهای ویدئویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده که شرکتهای توزیعکننده بازیهای یادشده داستان، بخشهای هنری و متون بازیها را بهگونهای تغییر میدهند که با خط مشیهای اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بررسی بازی آن را درجهبندی کرده، اجازه توزیعش را صادر میکند و از این طریق کسب سود میکند.
البته با توجه به نبود امکان برای دستکاری نسل هشتم کنسولهای بازی و بازیهای طراحیشده برای آنها، علاقهمندان به این بازیها مجبور به خریداری نسخههای اصل و گرانقیمت آنها خواهند بود. با توجه به خرید درخور توجه کنسول بازی PS٤ در ایران میتوان نتیجه گرفت ایرانیان به خرید بهترینها صرف نظر از هزینه این کار علاقه دارند و میتوان پیشبینی کرد خریدوفروش کپیهای غیرقانونی بازیها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیعکنندگان قانونی بازیهای ویدئویی هموار شود.
٦٢ درصد از علاقهمندان به بازیهای ویدئویی کنسولها و بازیهای خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاههای داخل ایران تهیه میکنند و بسیاری از فروشگاههای بازار فناوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیعکنندگان رسمی در سه دهه اخیر بودهاند.
البته خرید آنلاین هم در ایران روبهافزایش است و ٢٧ درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایتهای تجارت الکترونیک روی آوردهاند. این فروشگاهها هم کپیهای غیرقانونی بازیهای ویدئویی را به فروش میرسانند.
از مجموع کاربران ایرانی بازیهای ویدئویی، ٤٩ درصد حداقل روزی یکبار و ٢٦ درصد چند بار در روز این بازیها را اجرا میکنند. ٥٤ درصد روزی یک ساعت و ٢٢ درصد سه ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف بازیهای ویدئویی میکنند. پنج درصد هم بیش از پنج ساعت در روز درگیر این بازیها هستند.
در میان ژانرهای مختلف بازیهای ویدئویی، بازیهای اکشن و ماجراجویی توجه ٤٧ درصد کاربران را جلب کرده و در رتبه اول است و بازیهای ورزشی با جلب نظر ٢١ درصد کاربران در رتبه دوم است. اجرای بازیهای آنلاین در ایران هم باوجود سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شبکه پررونق است.
٥٨ درصد کاربران گفتهاند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشتهاند و یکسوم این افراد آن را تقریبا همیشگی دانسته و بهشدت از این امر اظهار نارضایتی کردهاند. ٢٧ درصد کاربران روزی یکبار و ١٥ درصد چند بار در روز بازیهای ویدئویی آنلاین انجام میدهند.
٣٠ درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازیها بهره میگیرند. ارزش ٧٣ درصد این خریدها در ماه کمتر از ٣٠ دلار است و ٢١ درصد کاربران هم هر ماه بین ٣٠ تا ٨٥ دلار صرف خرید در محیط بازیهای ویدئویی میکنند.
فقط چهار درصد از کاربران بازیهای آنلاین، ماهانه بین ٨٥ تا ١٤٢ دلار صرف خرید در این محیط میکنند و درباره سه درصد هم این رقم حتی به بیش از ٢٨٥ دلار در ماه میرسد. همچنین ٣٣ درصد افراد با رایانههای شخصی خود بازی میکنند که ٣٥ درصد این افراد این کار را حداقل یکبار در روز و ٢١ درصد چندین بار در روز انجام میدهند.
شبکه اجتماعی بازی استیم هم در ایران طرفداران زیادی دارد و ٣٥ درصد از این طریق بازیهای ویدئویی انجام میدهند و ٢٢ درصد این افراد روزی چند بار و ١٩ درصد حداقل روزی یکبار بازیهای یادشده را اجرا میکنند. با توجه به این آمار میتوان پیشبینی کرد، بازار بازیهای ویدئویی در ایران ظرف سالهای آینده محبوبتر از قبل شود.
۰