خواص جالب انگور که احتمالا نمی‌دانید!

خواص جالب انگور که احتمالا نمی‌دانید!

انگور به عنوان «ملکه میوه ها» مشهور است. این میوه لذیذ نه تنها مزه خوبی دارد بلکه بسیار مفید و حاوی ویتامین C می‌باشد. انگور، شکر ساده‌ای است که انرژی فوری و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کنند و ضد التهاب می‌باشد.

کد خبر : ۱۱۰۶۸۵
بازدید : ۷۴۵۱۱

فرادید | اگر از طرفداران مصرف خاصیت انگور باشید می‌دانید که این میوه تا چه حد پر خاصیت است. نهال انگور گیاهی است که در سراسر دنیا کشت می‌شود و در سراسر دنیا طرفدار دارد. بگذارید کمی در تاریخ به عقب برویم، هزاران سال است که انگور، این میوه بهشتی، کشت می‌شود.

انگور به عنوان "ملکه میوه ها" مشهور است. این میوه لذیذ نه تنها مزه خوبی دارد بلکه بسیار مفید و حاوی ویتامین C می‌باشد. انگور، شکر ساده‌ای است که انرژی فوری و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کنند و ضد التهاب می‌باشد.

بیش از ۱۶ نوع انگور در جهان وجود دارد که یک نوع ژاپنی آن یکی از میوه‌های لوکس دنیا به شمار می‌رود؛ با این حال دلیل انتخاب بین انگور طلایی و یاقوتی که بیشتر از سایر انواع آن رایج است، بیشتر به خاطر رنگ آن‌ها و دکور سبد میوه روی میز پذیرایی است.

ترکیبات موجود در انگور رسیده

فسفر ۰/۴ میلی گرم
آهن ۰/۴ میلی گرم
آب ۷۵ گرم
پروتئین ۱/۳ گرم
سدیم ۳ میلی گرم
پتاسیم ۱۷۵ میلی گرم
مواد قندی ۲۰ گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم
ویتامین آ ۱۰۰ گرم
ویتامین ب ۲، ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۱، ۰/۰۵ میلی گرم
ویتامین ب ۳، ۰/۳ میلی گرم
ویتامین ث ۴ میلی گرم

خواص انگور چیست

خواص انگور فراوان است. هر چقدر از فواید انگور بگوییم کم گفته ایم. در واقع این میوه پر خاصیت به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان از فواید سرشاری برخوردار می‌باشد. در این مقاله قصد داریم از خاصیت انگور برای شما بگوییم که چرا گنجاندن این میوه‌ی لذیذ در سبد غذایی اهمیت دارد. با ما همراه باشید:

کاهش سطح قند خون و محافظت در برابر دیابت

شاید برای شما جالب باشد که یک میوه شیرین چگونه می‌تواند برای افراد دیابتی گزینه‌ی سالمی در نظر گرفته شود!

گفتنی است که در هر فنجان انگور حدود ۲۳ گرم قند وجود دارد، این میوه سالم در کاهش قند خون نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین در خلال یک تحقیق ثابت شده، افرادی که روزانه انگور را در رژیم غذایی شان می‌گنجانند در مقایسه با افرادی که از این میوه استفاده نمی‌کنند، از میزان قند پایین تری در خونشان برخوردار خواهند بود.

ترکیبات موجود در این میوه نه تنها میزان قند خون را افزایش نداده بلکه در کاهش دادن آن نیز موثر هستند. با این حال گفته می‌شود که انگور میوه‌ای مفید و پرخاصیت برای افراد دیابتی است.

دلیل این امر وجود عنصری تحت عنوان رسوراترول در این میوه است، این عنصر مفید قادر است توانایی بدن شما در استفاده از گلوکز را افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. بطور کلی کاهش قند خون یکی از مهمترین خواص انگور است.

انعطاف پذیری پوست

برای اینکه پوست نرم و منعطفی داشته باشیم به وسایلی مانند محصولات نوزاد یا لوازم آرایشی متوسل می‌شویم. اما آیا می‌دانستید که انگور عامل بسیار خوبی هستند که می‌توانند پوست را نرم کنند؟ اگر انگور را در رژیم غذایی خود بگنجانید هرگز مجبور نیستید از این محصولات استفاده کنید.

کاهش وزن

خواص انگور؛ فراوان هستند چرا که این میوه چندین ماده مغذی مهم را در خودش جای می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که انگور قرمز یا سبز حاوی مواد مغذی، چون کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، تیامین، مس، منگنز و…. می‌باشد.

این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن مهم هستند به عنوان مثال تیامین یک ویتامین محلول در آب بوده و برای تقویت قلب ضروری است یا برای مثال کربوهیدرات یک ماده مغذی ضروری برای سلامت بدن است که مصرف آن به سلامت قلب، بهبود سلامت ذهن و کاهش وزن کمک می‌کند.

روشن کردن اسکار‌ها

دوره نوجوانی مرحله‌ای است که روی پوست بسیاری افراد، آکنه می‌زند. با این حال، همچنان که بزرگ می‌شویم، به نظر می‌رسد که به تدریج ناپدید می‌شوند. اما جای زخم‌ها هرگز نمی‌روند. اما نگران نباشید، انگور می‌تواند کمک کند جای زخم ناشی از آکنه را کاهش دهید.

تمام مواد (انگور سبز، زاج، نمک) را مخلوط کرده و آن‌ها را در یک فویل بپیچید. سپس آن‌ها را ۱۵ دقیقه در فر بگذارید و این عصاره انگور را روی صورت بمالید و ۱۵ دقیقه بعد با آب گرم بشویید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

محققان می‌گویند مصرف این میوه خوشمزه سلامت قلب را تضمین می‌کند و این خاصیت یکی از مهمترین فواید انگور است. آن‌ها می‌گویند که مصرف روزانه آن، مقدار زیادی پتاسیم را وارد بدن می‌کند. این ماده برای افرادی که فشار خون دارند مفید بوده، و می‌تواند تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین برای افرادی که فشار خون ندارند می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

انگور

حفظ سلامت بدن در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها

حفاظت از بدن در برابر ویروس‌ها یکی از مهمترین فواید انگور می‌باشد. در همین زمینه ثابت شده که ترکیبات متعددی در انگور وجود دارد. این ترکیبات می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت کرده و با آن‌ها مبارزه کند. گفتنی است دلیل این امر آن است که انگور منبع خوبی برای تامین ویتامین C بوده و ویتامین C تاثیرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد.

در مطالعاتی از این دست، این نتیجه حاصل آمده که پوست انگور نیز مفید است و عصاره پوست انگور به مبارزه در برابر ویروس‌های آنفولانزا، تبخال و آبله مرغان کمک می‌کند.

جلوگیری از سوء هاضمه

نفخ و سوزش معده را می‌توان با مصرف یک لیوان آب انگور درمان کرد. همچنین می‌تواند از سوء هاضمه جلوگیری کند.

درمان اختلالات کلیوی با انگور

انگور به کاهش بیماری‌های کلیوی، از جمله سنگ و مشکلات دیگر مربوط به این اندام کمک می‌کند.

درمان آسم از خواص انگور

باد‌های موسمی و پاییز دشوارترین فصل برای بیماران آسمی به دلیل باد‌های شدید و آلرژی‌های غذایی هستند. انگور ارزش درمانی عالی برای آسم دارد. سعی کنید در این فصل آن را مصرف کنید و تفاوت را ببینید.

کاهش التهاب

التهاب مزمن، برای بدن ضرر دارد. چرا که این عامل نقش مهمی را در ایجاد بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتریت و بیماری‌های خودایمنی ایفا می‌کند. در اینجا باز هم عنصر رزوراترول نقش دارد که، چون با خواص ضد التهابی قوی مرتبط است در نهایت یکی از خواص انگور این است که باعث کاهش التهاب و در نتیجه عواقب احتمالی آن می‌شود.

در همین زمینه محققین یک کار ارزشمند انجام دادند و به نتایج ارزشمندی دست یافتند، آن‌ها افراد مبتلا به سندرم متابولیک- یک عامل خطرزا برای بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد- را مورد مداقه قرار دادند.

به عنوان یک رژیم درمانی به آن‌ها عصاره پودر انگور داده و در نهایت دریافتند که ترکیبات ضد التهابی در خون این افراد به نحو شگفت آوری افزایش پیدا کرده است.

جالب است که آن‌ها این تحقیق را بر روی افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز تکرار کردند. نتیجه این بود که آزمایش خون این افراد ترکیبات ضد التهابی بیشتری را در مقدار خون نشان می‌داد.

گفتنی است که انگور، پودر انگور و آب انگور از تاثیرات ضد التهابی داشته و مصرف آن ترکیبات ضد التهابی خون را افزایش می‌دهد.

بیماری التهاب روده نیز از جمله امراضی است که می‌توان با مصرف انگور به درمان آن امیدوار بود؛ لذا کاهش التهاب یکی از مهم‌ترین فواید انگور می‌باشد.

طب سنتی و خواص انگور

دانه‌های پرآب و شیرین انگور، گرم و‌تر هستند، اما گرمای آن‌ها نزدیک به اعتدال است و اذیت کننده نیست و رطوبت خوبی به بدن می‌رسانند. به گفته خانم دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه، «اگر در غم و اضطراب باشیم، انگور به آرامی خونی پاک و صاف تولید می‌کند و آرام بخش است.»

خوردن انگور به عنوان غذا، که همراه با نان مرسوم است، به پاکسازی بدن کمک می‌کند حتی از اثرات منفی آلودگی هوا هم می‌کاهد و انتخاب خوبی برای عصرانه و شام است؛ با این حال مصرف این میوه بعد از غذا چاق کننده است و به این دلیل که یکی از مولد‌های خون در بدن است، در دوران نقاهت به بهبود بیمار کمک می‌کند.

منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های سی، آ، بی همراه فیبر فراوان این دانه‌ها را به شکل یک قرص مولتی ویتامین درآورده و مصرف آن را در مبتلایان به فشار خون، چربی خون و بیماران قلبی مفید کرده است.

این مکمل ارزشمند و ضد التهاب درد را تسکین می‌دهد و رشد کیست را نیز کُند می‌کند! انواع ویتامین د، آنتی اکسیدان، فیبر گیاهی و قند طبیعی به یک لیوان انگور، حدود ۱۰۵ کالری و خواص پرشماری داده، اما آیا مصرف آب انگور هم همین‌قدر مفید است؟

هلث لاین در این رابطه نوشت: هم انگور و هم آب انگور فواید سلامتی متعددی دارند، اما میوه کامل در مجموع سالم‌تر است. فرایند تولید آب انگور ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی آن را تا ۴۴درصد کاهش دهد، علاوه بر این، آب میوه‌ها در مقایسه با میوه‌های کامل فیبر کم و قند بیشتری دارند.

شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌هایی که شامل میوه‌های کامل به جای آب میوه هستند، برای مدیریت وزن راحت‌ترند. بنابراین، بهتر است در صورت امکان، به جای نوشیدن آب انگور، انگور تازه بخورید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید